help welke lengtemaat moet ik hebben

Plaats reactie

Onderwerp auteur
sixpakje
200-400
200-400

help welke lengtemaat moet ik hebben

Bericht door sixpakje »

ik heb een nieuw bakkie opgehaald voor nop een 1,60x40x50 maar deze is zonder lichtkap ik ga een lichtkap zelf maken en laat die dan net over het aquarium zakken maar wat is het beste qwa licht en lengte????

help help dit is mijn eerste zelfbouw klusje want onderkast moet ik ook nog maken.

maar daar heb ik al een idee voor ytong blokken doen wonderen, en dan met hout de voor en zijkanten af werken.

met de ytong bouw ik een soort van muurtje waarbij ik blokken gebruik van 10 dik en 60 hoog dit hele geheel lijm en koppel ik aan mekaar en krijg zo me onderstel, daarna werk ik het af met een paar plaatjes laminaat (zelfde kleur als op de grond).

de blokken komen eruit te zijn van de bovenkant als soort van letter M alleen dan alles recht aan de bovenkant.
links en recht 1 rij naar achter van 10 dik en achter ook van links naar rechts. en in de midden zet ik twee rijen van 10 dik (dus 20 dik). zo heb ik exact 1,60m gewoon in de bouwmarkt opgezet op de grond en daar was het idee.

bovenaanzicht onderstel
Afbeelding
vooraanzicht aquarium
Afbeelding

zoals je ziet zit er tussen het onderstel en aquarium een ruimte daar komt nog een plank van 1.5cm
Laatst gewijzigd door sixpakje op 27 okt 2008 00:24, 2 keer totaal gewijzigd.
blub ik ben een vis

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: help welke lengtemaat moet ik hebben

Bericht door Kevin »

Als je een beetje rekening houd met bouwen zou je een stuk of 3 58watt t8 (lengte 150cm)kwijt kunnen, wel even rekening houden met eventuele strips in je aqua.

2 planken van 18mm kun je goed gebruiken om de aansluiting op je glas te maken van de lichtbak. De ene plank maak je bijv 10 cm hoog en die valt dan over je glas heen de andere plank maak je 5 hoog. en die 2 lijm je op elkaar en kun je zo op je glas zetten, op die manier zou je hout dus 5cm je glas overlappen om het wateroppervlak te verbergen. Je kunt ook een balk nemen en daar het een en ander uitfrezen of zagen maar dat als snel een stukje zwaarder denk ik.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
sixpakje
200-400
200-400

Bericht door sixpakje »

dankjewel kevin

ik lees by the way veel dat je tussen het aquarium en de plank dus onder de bak piepschuim moet leggen is dit echt nodig ik leg al een rubbermatje in het aqua neer tegen drukpunten
blub ik ben een vis

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Als je geen kunststof rand onder je aqua hebt zit en dus glas op onderstel zou rusten moet je er wel iets tussendoen tegen het barsten. Een rubberen mat kan er ook goed onder hoor, hoeft niet perse tempex te zijn.

Wat de verlichting betreft zou je ook nog kunnen kijken naar T5, dat was ik nog vergeten zie ik nu. Die tl's zijn veel kleiner waardoor je meer ruimte in je lichtkap kan houden, of meer lampen op hetzelfde oppervlak kan plaatsen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jean-paul
200-400
200-400

Bericht door jean-paul »

Onder de bak is nodig omdat een geringe oneffenheid voor barsten kan zorgen ...
Groetjes, Jean-Paul

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Re:

Bericht door Koirac »

sixpakje schreef:dankjewel kevin

ik lees by the way veel dat je tussen het aquarium en de plank dus onder de bak piepschuim moet leggen is dit echt nodig ik leg al een rubbermatje in het aqua neer tegen drukpunten
Ik heb in en onder mijn aquarium platen piepschuim gebruikt van 100x50x2 cm
Mocht je piepschuim nodig hebben, ik heb nog een aantal platen liggen
Gratis ophalen

Koirac
Ook vijver en koi liefhebber.

jancreil
0-200
0-200

Bericht door jancreil »

naast de functie van kleine onevenheden opheffen heeft tempex nog een ander nuttig effect namelijk isolatie. door de onder-, achter-, en zijkanten aan de buitenkant te bekleden met tempex zal je aardig kunnen besparen op je verwarmingskosten.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Inderdaad een vaak onderschat bijkomend voordeel, zeker als het aquarium tegen een koude muur aanstaat.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
sixpakje
200-400
200-400

Bericht door sixpakje »

kevin schreef:Inderdaad een vaak onderschat bijkomend voordeel, zeker als het aquarium tegen een koude muur aanstaat.
ja bij ons staat hij ook tegen een buiten muur is zeker een voordeel met de stookkosten hehe thank's voor de tip!!!
blub ik ben een vis

Onderwerp auteur
sixpakje
200-400
200-400

Bericht door sixpakje »

voor het vervolg van de bouw we gaan verder op deze plek
viewtopic.php?f=10&t=2507
blub ik ben een vis