Groot PH,KH Geleidbaarheidsprobleem

Plaats reactie

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

Groot PH,KH Geleidbaarheidsprobleem

Bericht door solutiaboy »

Hallo;

Ik zit met een groot probleem, hopelijk kan iemand me een antwoord geven.
Ik zit met veel ph schommelingen, tussen 6.4 en 5.6, Dit komt doordat ik met veel osmose water werk zodoende een kh van 0 heb. dus geen stabiele omgeving, nu kan ik mijn kh wel omhoog brengen , maar ik wil een ph die rond de 6 ligt EN HEEL belangrijk een geleidbaarheid van +/-150 microsiemens; daar het toch gaat om de discusvissen aan te zetten tot kweken.
Iemand??

Alvast bedankt voor de komend (hopelijk) reacties

peter

Rob Bosman

Re: Groot PH,KH Geleidbaarheidsprobleem

Bericht door Rob Bosman »

solutiaboy schreef:Hallo;

Ik zit met een groot probleem, hopelijk kan iemand me een antwoord geven.
Ik zit met veel ph schommelingen, tussen 6.4 en 5.6, Dit komt doordat ik met veel osmose water werk zodoende een kh van 0 heb. dus geen stabiele omgeving, nu kan ik mijn kh wel omhoog brengen , maar ik wil een ph die rond de 6 ligt EN HEEL belangrijk een geleidbaarheid van +/-150 microsiemens; daar het toch gaat om de discusvissen aan te zetten tot kweken.
Iemand??

Alvast bedankt voor de komend (hopelijk) reacties

peter
Peter,
Kan je me wat meer vertellen want ik heb een ph schommeling en een kh van en wil U$ van hebben we niet veel aan.

Hoe maak je het water aan?
hoelang laat je het water beluchten?
wat voor koppel is het?
waar komt het koppel uit?
hoe weet je dat het een koppel is?
hebben ze al eerder afgezet?
zoja waar hebben ze afgezet?
hoe waren die waterwaarden?

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

Hallo, zoals reeds eerder vermeld zit ik met ph schommelingen tussen +/-5.7 en 6.5, gemeten met en digitale en geeikte ph meter van hanna.
Wanneer ik met druppeltest de kh waarde meet , heb ik minder dan 1, vandaar die ph schommelingen.
Water is osmose water die ik aanleng met leidingwater die minstens een dag met zuurstof doorlucht word. dit osmose water leng ik aan zodanig dat ik op een +/-150 microsiemens geleidbaarheid kom, om het regenseizoen na te bootsen, zodanig dat vissen gaan afzetten.
Ben momenteel met 3 koppels bezig aan het proberen, eerste koppel eindelijk succes , koppel red turquoise, die hebben nu rondzwemmende larven, eerste dag dat ze "grazen" bij de ouders, dit lijkt goed te komen, koppel 2 allenquer, eenmaal larven gehad, dit nu een 3 tal weken terug, bij het beginnen rondzwemmen, konden ze de jongen niet in de hand houden en zwommen overal rond, maar aten geen huidsecreet, 3de koppel pigeon checker, ook reeds larven gehad, maar door de fel rode en witte kleur, toonden de jongen geen interesse in de ouders. Dus allen gestorven. Dus het zijn allen vruchtbare koppels, doch mits toeval dat ik eens geen te grote schommelingen heb, komen de eieren wel eenw uit, maar meestal beschimmelen ze.
Dus nu wil ik mijn ph stabiel houden, maar daarvoor moet ik mijn kh naar boven brengen, doch zonder mijn geleidbaarheid te verhogen, daar ze anders niet gaan afzetten.
dus meer leidingwater is geen optie
groetjes
peter

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Tsja, chemisch gezien houdt ook de KH verband met de Geleiding. De carbonaten dragen nu eenmaal bij tot de Geleidbaarheid. Een verhoging van de KH resulteert dus in een verhoging van de Geleiding..

De hamvraag is; is het echt nodig om die waarde te bereiken? Zijn die beestjes niet beter gebaat bij een stabiele omgeving? Zomaar vragen waar ik zelf geen antwoord op weet (want ik weet niks van Discussen).
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Rob Bosman

Ja dat vraag ik me dus ook af, het ene koppel is het andere niet. Ik heb hier een jong koppel zitten RT die het bijvoorbeeld afzetten op leidingwater, met wildvang koppels is het weer iets anders maar wij gaan er meestal vanuit dat het water waarin ze in de showbak afzetten is het water type waarin ze zich lekker voelen en waar je ze het beste op kan laten kweken.
zodra de larven op de huid gaan zitten moet je toch de temp omhoog gaan gooeien en het water harder maken omdat ze dan het beste groeien. Ik zou me dus niet al te krampachtig vast houden aan die U$ 150. de kweek staat bij mij op 27 graden en ik ververs omde dag (50%)met een paar graden lager tot dat ze afzetten. Zodra ze afgezet hebben laat ik ze met rust tot dat de larven van de kegel af komen en op de huid gaan zitten daarna begin ik weer voorzichtig met verversen.(30%)

Maar wat je is kan doen is gaan werken met fosforzuur en mineraalzout, fosfforzuur breng je het water naar de juiste pH en met mineraalzout zorg je voor een juiste geleidbaarheid.

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

temperatuur staat bij mij constant op 30graden, na uitkomen van larven voeg ik ook mineralen toe ,tot 600 microsiemens. zodanig dat de larven kunnen uitgroeien zonder gebreken.vanaf dan ververs ik ook met leidingwater. Hoeveel microsiemens heeft U dan bij afleggen?

fosforzuur moet ik niet gebruiken , door de lage kh, zakt mijn ph soms zelf te veel.

Heb eraan gedacht om eens een beetje kh+ toe te voegen, zou dit een oplossing kunnen zijn.
In mijn showbak heb ik daar geen problemen mee, maar in mijn kweekbakken, door het vele verversen (denk ik) ,dagelijks 10%, blijkbaar wel.

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

och ja hetvolgende vergat ik te vertellen, bij hogere microsiemens heb ik de indruk dat de eieren vlugger beschimmelen

Rob Bosman

Ja beschimmelen hebben we denk ik allemaal wel last van maar wat je tegen bechimmelen kan doen is een beetje FMC toevoegen. Het aantal microsiemens is per koppel anders zoals ik al schreef heb 1 koppel die doen het op alleen maar kraan water. vindt 30 graden trouwens wel erg hoog voor de kweek het is algemeen bekend dat de afzet bij een temp rond 27 - 28 graden juist beter is. Zodra de larfjes kleine visjes worden (vrij zwemmen) langzaam gaan opvoeren naar 31 graden dit om de stofwisseling wat sneller te laten gaan zodat ze meer gaan eten en beter groeien.

Het probleem van dat ze niet op de huid gaan zitten kan je verhelpen door als ze volledig los van de kegel zijn je waterpijl te laten zakken tot 20 cm dit tot dat je ziet dat ze wel op de huid gaan zitten en dan kan je weer gaan verhogen tot normaal peil.

Vanwaar uit België kom jij.??

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

Ik kom van Lovendegem, randgemeente Gent; betreffende fmc al een en ander over gelezen, het enige wat ik niet terugvind is hoe ik er aan geraak. Schijnt ook goed te zijn tegen kieuwwormen en dergelijke, klopt dit?

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

oops gevonden, bij U, Ga eerst eens uw site verder bekijken of ge ook verzend naar belgie

Rob Bosman

Re:

solutiaboy schreef:Ik kom van Lovendegem, randgemeente Gent; betreffende fmc al een en ander over gelezen, het enige wat ik niet terugvind is hoe ik er aan geraak. Schijnt ook goed te zijn tegen kieuwwormen en dergelijke, klopt dit?
Bij mij kopen :D even aanmelden op de webshop en dan staat het onder medicijnen, verkoop ook zuivere metro, binox, KMC en FMC verder alles wat je maar nodig mocht hebben voor je aquarium. Niet alle producten staan nog in de shop staat er iets nie bij kan je altijd even mailen heb een kleine 5000 producten maar moet ze nog invoeren ben nu op 1600 is een traag en moeizaam werkje. Wij verkopen ook voer van Ruto en Shrimpfood Jan Boerlage.

Opsturen kan maar houdt er even rekening mee dat de verzend kosten naar België hoger zijn. Op te vragen bij http://www.tnt.nl
Tegen kieuwwormen gebruik ik zelf de KMC. Iets minder schadelijk.

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

heb eens gekeken op www.tnt.nl om eventueel een bestelling bij u te doen, ook aangaande diepvriesvoer.
Maar dit valt redelijk duur uit.
Jammer.
Voor mijn voeder ga ik mij hier moeten behelpen.
Heb zopas mijn kweekbak niveau gereduceerd naar +/-20 cm, en inderdaad de visjes hebben minder plaats , dus zullen wellicht de ouders gemakkelijker vinden. Heb een beetje het nadeel dat mijn bakken niet de "ideale" afmetingen hebben, elk kweekbak is 80cm breed op 50cm diep.
alvast bedankt voor de goede raad.
Peter

Rob Bosman

We kunnen wel afspreken dat tegen de normale bezorgings kosten van 7 euro we elkaar in antwerpen ontmoeten dat ligt voor beide halverwege. Dus daar kunnen we wel uitkomen.

Onderwerp auteur
solutiaboy
0-200
0-200

Vind ik heel tof van U. Ik ga mijn vooraad eens bezien en U hoort zeker nog van mij.

Rob Bosman

Ik heb nog lang niet alles op de site staan maar kan wel bijna alles leveren. Als je iets zoekt wat er niet op staat doe mij dan een mailtje dan zet ik het erop. Verder IBAN en BIC kan je allemaal terug vinden heb meerdere klanten uit België