Amandelboom bladen

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Amandelboom bladen

Bericht door Kees »

Zat net wat te lezen over amandelboom bladen.
Zeer interessant, wat ik er van begreep is het een natuurlijk middel met heilzame werkingen.
Het kleurt alleen je water wat bruinig.
Iemand dit weleens gebruikt?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Amandelboom bladen

Bericht door Kevin »

Niet gebruikt nee, is het te vergelijken met eikenbladeren denk je. Een verlaging van je ph dmv het eikenextrakt. Ik weet wel dat je altijd erg moet uitkijken met het rotten van de bladeren.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Amandelboom bladen

Bericht door Kees »

FF plagiaat plegen:
Eén amandelblad kleurt het water lichtjes bruin. Meerdere bladeren maken het water intensief bruin, maar te denken dat hierdoor de pH daalt, is een misvatting. De bruine kleur ontstaat door het vrijkomen van tannine, dat van ondergeschikt belang is bij behandeling van ziektes of bij het verhinderen van het schimmelen van discuseitjes. Het zijn de niet zichtbare substanties, die helend of preventief werken.

De hoofd reden waarom ik hier in geinteresseerd ben is dat met 1 blad het water lichtelijk bruin kleurt en volgens mij houden mijn discussen wel van een beetje bruinig water.
Zit me alleen af te vragen hoe snel het er weer uitfiltert.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Ik heb deze bladeren hier thuis liggen, en gebruik ze zo nu en dan.
Het is een leuk hebbedingetje, maar ik heb niet het gevoel dat het meerwaarde heeft voor je vissen, ook zie ik me water er niet echt bruin van kleuren.
Wel lijken de vissen wat rustiger en speelser, maar dit kan natuurlijk ook tussen de oren zitten.
Heb toen voor 3,50 10 van die bladeren aangeschaft bij zoozajac, meer zou ik er dan ook niet voor neerleggen.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Maar als ik het zo lees, is het veilig om eens een keer uit te proberen en kijken wat mijn discussen er van vinden?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Het is zeker een heilzaam en natuurlijk middel om in je aquarium toe tevoegen de vissen gaan zich zichtbaar beter voelen de bladeren verdwijnen op een natuurlijke manier (rotten weg) wat geen kwaad kan het water kan er iets door verkleuren maar alleen merkbaar bij een xtreem heldere bak

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Re:

Bericht door Wildcaught Heckel »

Kees schreef:Maar als ik het zo lees, is het veilig om eens een keer uit te proberen en kijken wat mijn discussen er van vinden?
Zeker veilig om een keer te proberen, doet eerder goed dan kwaad dus lekker doen :mrgreen:

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Het is zeker een heilzaam en natuurlijk middel om in je aquarium toe tevoegen de vissen gaan zich zichtbaar beter voelen, de bladeren verdwijnen op een natuurlijke manier (rotten weg) wat geen kwaad kan, het water kan er iets door verkleuren maar alleen merkbaar bij een extreem heldere bak
Of het zo overdreven veel goeds doet voor je vissen kan ik niet beamen uit ervaring :roll: , wel merk ik dat de vissen er wat "natuurlijker" gedrag door gaan vertonen en dat ze wat rustiger zijn over het algemeen(dus minder snel stressen) 8)
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Rob Bosman

Spreek uit ervaring gebruik ze zelf ook, gebruik alleen natuurlijke toevoegingen in mijn bak

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

We gaan het zien, een zakje besteld.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zakje binnen, ff een vraagje, hoeveel blaadjes in een netto 400 bak?
Rob heeft me ondertussen al geantwoord, 2 dus :D
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gast

Bericht door Gast »

Er zijn ook een soort theezakjes met amandelboomblad granulaat en dan is het geloof ik 1 zakje op 200 of 250 liter. Dat had in jouw geval misschien beter uitgekomen.
Dacht niet dat het zo precies ging met dat spul. Het had bij mij ieder geval weinig invloed op de waterwaardes. Maar dan gebruikte ik ook geen hele bladeren in de kleine bakjes die ik toen had, hooguit een halve. Je zou dus met een halve of een hele kunnen beginnen en kijken hoe dat uitpakt ;)

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

En die doe je in de filter ofzo?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Gast

Bericht door Gast »

ik had ze gewoon los in de bak liggen. gaat prima en geeft een mooi natuurlijk effect.
In het filter lijkt me ook geen probleem als je niet van blaadjes op de bodem houdt.

Rob Bosman

Gewoon hele bladeren in je bak leggen 2 stuks is goed

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Liggen nu 2 blaadjes in de bak te drijven.
Txs all.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie