Maanvissen in wandaquarium
Re: Maanvissen in wandaquarium
Wauw, wat een reactie op deze site. Dat leeft hier zeg. Nu, ik lees wat ik eigenlijk wel wist maar nog niet wilde weten zeker? Ik beloof dan ook plechtig er geen maanvissen in te zetten. Daar wacht ik dan wel mee tot m'n tweede aquarium (ooit mss).
Wat zwembeweging betreft zie ik niet direct een probleem voor die karninaalvisjes en roodkopzalmpjes die erin zitten. Aan weerszijden zit er een pompje in en kan ik de waterstroombeweging simuleren van de amazonerivier waar ze normaal in leven (of toch bijna). Ze zwemmen dan lekker tegen de krachtige stroom in en happen wat eten binnen, lijkt een beetje op een computerspelletje dan.
Wat ik nu lees in verband met de zuurstofopname verontrust me nu wel. Ik heb sinds vrijdag de vissen en alles ging zeer goed tot ik daarstraks thuiskwam en de vissen zonder veel beweging maar ongelooflijk happend op de bodem aantrof. Bij geen zuurstof dacht ik dat ze boven aan het happen waren. Het water voelde te koud aan en mss heb ik wel het verwarmingelement 'te goed' willen verbergen zodat de warmte niet genoeg wegcirculeerde en de thermostaat het ding stilzette. Ik weet het eigenlijk niet goed maar geraakte in ieder geval wel in paniek. Ik had enkel een filter onder water die wat voor circulatie zorgde voor de zuivering maar kan het zijn (help, ik ben een newbee) dat dit niets bijdraagt aan het zuurstofgehalte? Ik heb in ieder geval de andere filter net onder het wateroppervlak als zot aan het blazen gezet. De wilde stroming deed de vissen blijkbaar wel goed en na een dik uur zaten ze terug vol leven (longen vol zuurstof, magen vol eten?). Kan/moet je dit best iedere dag een half uurtje doen? Zetten jullie de gewone filtering continu op of mag/moet je dit ook af en toe een tijdje onderbreken?
Wat zwembeweging betreft zie ik niet direct een probleem voor die karninaalvisjes en roodkopzalmpjes die erin zitten. Aan weerszijden zit er een pompje in en kan ik de waterstroombeweging simuleren van de amazonerivier waar ze normaal in leven (of toch bijna). Ze zwemmen dan lekker tegen de krachtige stroom in en happen wat eten binnen, lijkt een beetje op een computerspelletje dan.
Wat ik nu lees in verband met de zuurstofopname verontrust me nu wel. Ik heb sinds vrijdag de vissen en alles ging zeer goed tot ik daarstraks thuiskwam en de vissen zonder veel beweging maar ongelooflijk happend op de bodem aantrof. Bij geen zuurstof dacht ik dat ze boven aan het happen waren. Het water voelde te koud aan en mss heb ik wel het verwarmingelement 'te goed' willen verbergen zodat de warmte niet genoeg wegcirculeerde en de thermostaat het ding stilzette. Ik weet het eigenlijk niet goed maar geraakte in ieder geval wel in paniek. Ik had enkel een filter onder water die wat voor circulatie zorgde voor de zuivering maar kan het zijn (help, ik ben een newbee) dat dit niets bijdraagt aan het zuurstofgehalte? Ik heb in ieder geval de andere filter net onder het wateroppervlak als zot aan het blazen gezet. De wilde stroming deed de vissen blijkbaar wel goed en na een dik uur zaten ze terug vol leven (longen vol zuurstof, magen vol eten?). Kan/moet je dit best iedere dag een half uurtje doen? Zetten jullie de gewone filtering continu op of mag/moet je dit ook af en toe een tijdje onderbreken?
Met die reacties valt het wel mee hoor Wim?
We houden hier best wel van wat humor hoor Wim?
Ik had bij de eerste vraagstelling van jou Wim? al door dat we met een grappenmaker van doen hadden.
En eerlijk gezegd iedereen wel denk ik

We houden hier best wel van wat humor hoor Wim?
Ik had bij de eerste vraagstelling van jou Wim? al door dat we met een grappenmaker van doen hadden.
En eerlijk gezegd iedereen wel denk ik
Ja, het leeft inderdaad.. We hebben het beste met de beestjes én de eigenaars voor hoor.
De thermostaat wordt wel eens te goed verstopt ja.. en dan wordt een klein stukje aquarium prima op temperatuur gehouden...
Hoe meer het wateroppervlak in beweging is, hoe beter de gasuitwisselling is. (in geval van dit aquarium geen overbodige luxe). Je zou in jouw geval wat luchtstroompompjes kunnen gebruiken om het wateroppervlak wat meer te laten bewegen. Maar een stromingspompje bij de oppervlakte doet ook wonderen.
Het beste is wel om een bepaalde vorm van continuïteit daarin te krijgen. Elke dag een half uurtje luchten is natuurlijk ook zielig.. vooral als je een dagje weg bent... "nog even de adem inhouden jongens, baasje komt morgen terug"...
laten we hopen dat je over een tijd de smaak te pakken hebt, en van die 12cm bijvoorbeeld 50cm gaat maken... kun je ook wat steviger vissen kwijt, en dan worden wij ook vrolijker
De thermostaat wordt wel eens te goed verstopt ja.. en dan wordt een klein stukje aquarium prima op temperatuur gehouden...
Hoe meer het wateroppervlak in beweging is, hoe beter de gasuitwisselling is. (in geval van dit aquarium geen overbodige luxe). Je zou in jouw geval wat luchtstroompompjes kunnen gebruiken om het wateroppervlak wat meer te laten bewegen. Maar een stromingspompje bij de oppervlakte doet ook wonderen.
Het beste is wel om een bepaalde vorm van continuïteit daarin te krijgen. Elke dag een half uurtje luchten is natuurlijk ook zielig.. vooral als je een dagje weg bent... "nog even de adem inhouden jongens, baasje komt morgen terug"...
laten we hopen dat je over een tijd de smaak te pakken hebt, en van die 12cm bijvoorbeeld 50cm gaat maken... kun je ook wat steviger vissen kwijt, en dan worden wij ook vrolijker
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Ik had niet verwacht dat je nog zou reageren na bovenstaande berichten, maar dat je dit toch gedaan hebt en adviezen niet in de wind hebt geslagen getuigd wel van karakter Wim. Wij willen niet alleen het beste voor de vissen, maar ook een goed en zorgeloos draaiend aquarium en dat valt of staat bij vaak bij de vissen die erin zitten in combinatie met waterkwaliteit en de inrichting.
Het is zeker geen aquarium waar je niks mee kunt, sterker nog ik zou er ook best een willen. Leuk met mos en kleine visjes en garnalen een levend schilderij dus eigenlijk.
Het is zeker geen aquarium waar je niks mee kunt, sterker nog ik zou er ook best een willen. Leuk met mos en kleine visjes en garnalen een levend schilderij dus eigenlijk.
Kevin dat had ik niet verwacht, dat jij er ook 1 zou willen, een zelfgemaakt achterwandje erin en het zit vol 
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........
Waarom niet dan
ik zie het al voor me beetje Amani achtig met veel fijn hout, mos en een buts Cristal red garnalen erin en één groep/school visje wat lekker klein blijft.
-
Rob Bosman
Kleine correctie Kevin het is Armano hier trouwens de website van Armano nederland http://www.ado-holland.nlkevin schreef:Waarom niet danik zie het al voor me beetje Amani achtig met veel fijn hout, mos en een buts Cristal red garnalen erin en één groep/school visje wat lekker klein blijft.
Ook dan maar een kleine correctie Kevin en Rob, het is "Amano"Discuskwekerij Bèrrege schreef:Kleine correctie Kevin het is Armano hier trouwens de website van Armano nederland http://www.ado-holland.nlkevin schreef:Waarom niet danik zie het al voor me beetje Amani achtig met veel fijn hout, mos en een buts Cristal red garnalen erin en één groep/school visje wat lekker klein blijft.
-
Rob Bosman
Herman schreef:Ook dan maar een kleine correctie Kevin en Rob, het is "Amano"Discuskwekerij Bèrrege schreef:Kleine correctie Kevin het is Armano hier trouwens de website van Armano nederland http://www.ado-holland.nlkevin schreef:Waarom niet danik zie het al voor me beetje Amani achtig met veel fijn hout, mos en een buts Cristal red garnalen erin en één groep/school visje wat lekker klein blijft.
-
Anonymous
Ik heb het net nog voorgesteld en je had haar gezicht moeten zien, dat stond op ontploffenkevin schreef:Waarom niet danik zie het al voor me beetje Amani achtig met veel fijn hout, mos en een buts Cristal red garnalen erin en één groep/school visje wat lekker klein blijft.
Ik denk dat het hoge kitsch gehalte nog een beetje tegen staat en het zou hier ook niet in de stijl passen.
maar zoiets in een tussenmuur met doorkijk, dat lijkt me wel een mooi gezicht.
-
yvon