alg met belletjes

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: alg met belletjes

Bericht door Kevin »

He nee je maakt een grapje, zo snel bruin worden :roll:

Ik zou het schoonmaken zoveel je kan, het hoeft niet perse behalve van je planten de bladeren moeten wel zo schoon mogelijk blijven anders gaan ze dood.

31 mei dat is al even geleden, ik akn me zo voorstellen dat de bak zit te springen om uitwerpselen van vissen om een baceterie cultuur op te bouwen. Kijk zo'n bacteriecultuurtje is leuk maar die bacterien moeten we wat te eten hebben om zich voor te planten, het zou onderhand tijd voor vis worden lijkt me en dan als die er een paar dagen inzitten dan nog maar een keer zo;n kuurtje geschikt voor je inhoud van je aquarium.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Er zaten wel wat plekjes maar echt binnen 2 uur ik liep eerst langs en dacht er zal wel een lamp uit zijn ofzo.
Voor in het aquarium bedoel je sera nitrivec bv?

maar ja ik ben weer een ervaring rijker :D
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ja die ja bijv. of anders met bactozym heb ik goede resultaten gehad. Zonde he die bruinalg, echt een lelijk gezicht :?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ik zal straks even een foto in mijn foto album zetten hoe het er nu bij staat
Ik heb 3 guppen gehad van vent waar ik me meesten spulletjes gehaalt heb .
Dus ik ga het artikel van vissen in aquarium loslaten even opzoeken :P

Dan heb ik dat ook gelijk een keer gedaan.

:coffee: tijd.

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

PH 8
GH 12
KH 6
No2 0
No3 0
temperatuur 25

In middels zijn de bacterien erin .
Guppen eten zich helemaal klem aan de bruine algen .

Zal ik het water verversen om de 3 dagen even aanhouden?
Is het nou wijsheid om alles weer weg te halen of alleen me planten en ruit schoon te houden?

dit stukje nog gevonden om die algen website
Bruine algen ( diatoneeën of kiezelwieren ).

Bruine waas of laag die zich op het glas of planten bevind en te wijten is aan het vrijkomen van Silicium.
Onschuldige alg die bij opstarten ( ruiten schoon maken maar verder niets veranderen ) en te weinig licht ontstaat.
Een daling in de hoeveelheid licht ontstaat door verstoring aan het oppervlakte door stroming, bellen en blokkerende planten.
Vermeerdering van de hoeveelheid of het type licht dient men te doen in stappen van ongeveer een half uur pw.
Dit is heel belangrijk omdat men anders veel problemen krijgt met andere algen.

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Airwin schreef:Inmiddels zijn de bacterien erin. Guppen eten zich helemaal klem aan de bruine algen .Zal ik het water verversen om de 3 dagen even aanhouden?
Is het nou wijsheid om alles weer weg te halen of alleen me planten en ruit schoon te houden?dit stukje nog gevonden om die algen website
Bruine algen ( diatoneeën of kiezelwieren )
Alles wat je handmatig kunt verwijderen zou ik altijd aanbevelen om te doen, dus de wijsheid is verwijderen gelijk met het (gedeeltelijk)water verversen.
Ik denk niet dat de guppen zich klem eten aan de bruine alg, anders was er een nieuwe bruine kiezelwier/slijmalgeter ontstaan. :shock:
Diatomeeën (kiezelwieren) kunnen er onder de microscoop uitzien als de mooiste edelstenen, is aan te raden om dat eens een keer te gaan zien bij je LFS.
Waterverversen zeker volhouden, maar je zou dit kunnen verplaatsen naar 1x in de week nu.
Overigens stond het stukje over bruine algen al in de vorige vermeldingen over algplagen.

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Nou de belletjes zijn imiddels weg .
regelmatig moet ik nog de planten schoonmaken

veranderingen die ik gedaan heb zijn meer planten en gelijk vanaf de eerste post die ik gemaakt heb over dit
lampen weer terug gezet naar 830 840

vandaag tijden het planten schoonmaken viel mij op dat de onderste laag ( waar het begonnen is ) echt een laagje is wat makkelijk los laat dus ik dacht gelijk blauwalg zou het ook afstervende alg kunnen zijn?

ik heb mijn po4 is gemeten en die is 0.25 bij 10ml
De rest
pH : 8
KH : 8
Gh :12
po4: 0.25 bij 10ml
no2 en no3 nog nooit wat kunnen meten.
Moet zeggen dat in de avond water iets wat zuur ruikt

Is het misschien een optie om sera siporax is uit het filter te halen ?

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Airwin schreef:Is het misschien een optie om sera siporax is uit het filter te halen ?
:nee: :nope: :nee: de sera siporax is juist om je bacterie cultuur in te huisvesten die mag je dus nooit eruit halen en ook niet schoonmaken.

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

ja oke maar in het algenboekje staat:

Blauwalg wijst op een te laag nitraat en/of te hoog fosfaat gehalte.

nitraat kan ik niet meten

als oplossing:
Verhoog nitraatgehalte door:
- Verwijderen nitraatvretende filters of dichte substraten
zoals zeoliet, siporax, kool

misschien dat me planten dan ook gaan groeien

Rob Bosman

Re:

Siporax herbergt je bacteriën die ervoor zorgen dat je NITRIET dus de afval stoffen van je vissen geconsumeerd worden. Mijn vraag is waar test je mee met strips of met druppelflesjes.

Hier iets over nitraat.

Nitraat ontstaat uit de bacteriële afbraak van Nitriet.
De Nitrobacter bacteriën oxideren het Nitriet tot Nitraat, het eindproduct uit aërobe afbraak van afvalstoffen.
Onder zuurstofrijke omstandigheden kan Nitraat niet verder door bacteriën verwerkt worden.
Maar onder zuurstofarme omstandigheden kan het nitraat door anaërobe bacteriën (Pseudomonas denitrificans) afgebroken worden.
Dit soort omstandigheden vinden wij in een dikke bodemlaag of in speciale filters of filtermaterialen.
Hier ontstaat door toedoen van bacteriën stikstofgas wat uit het water verdwijnt.

--------------------------------------------------------------------------------

4 NO3- + 4H+ 2N2 +2H2O + 5 O2
Deze bacteriën hebben inderdaad een speciale voedingsstof voor de verwerking van het nitraat nodig.
Omdat vaak een tekort aan deze koolhydraten in het water aanwezig is kunnen wij de afbraak bevorderen door de bacteriën van voldoende voedsel te voorzien.

Nitraat wordt door de vissen in veel grotere hoeveelheden getolereerd dan de andere stoffen.
Zelfs 500 mg/l zijn, als het langzaam wordt opgebouwd, nog niet direct schadelijk voor de vissen.
Nitraat is bovendien een voedingsstof voor hogere planten en algen, zodat bij grote hoeveelheden nitraat steeds de kans op groenalgengroei groot is.
Nitraat wordt gevaarlijk als er zuurstofgebrek in het water ontstaat.

Rob Bosman

Re:

Wat ik nog even wil toevoegen is dat je planten Nitraat nodig hebben om te kunnen groeien.

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Druppeltjes test van sera gebruik ik ervoor

planten willen nitraat ja en sera siporax haalt dat eruit .

planten groeien heel even na plaatsing ( waarschijnlijk reserves )

hmm misschien is proberen de uitstroom minder aan het oppervlak te plaatsen?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

je nitraat hoort ook niet zo hoog te zijn, vaak is het de combinatie geen nitraat maar wel fosfaat. Daar zou je vanaf moeten komen, even het verversen wat omhoog schroeven. Door het verwijderen van siporax haal je dus bacterien uit je cultuur waardoor je nitraat makkelijker kan stijgen.

Heb je al is gekeken naar de `redfield ratio´?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Re:

Ik zal het nog is uitleggen ja vissen scheiden afvalstoffen uit dat noemen we Amoniak - Nitriet. Nitriet wordt in je filter door de anarobebacterien omgezet in oa nitraat die weer als voedsel dienen voor je planten nitraat is NIET schadelijk en mag rustig oplopen naar 500 alleen preferen wij een waarde van +/- 25 a 50 Siporax breekt dus niet nitraat af.

Maar om precies te weten hoe alles werkt gooi je nu alle boekjes weg en ga je naar de deze website neem er wel de tijd voor maar deze site is je handboek voor een goede water huishouding.
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/ heel veel lees plezier. :D :D :D :D
Laatst gewijzigd door Rob Bosman op 11 sep 2008 17:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het verminderd de omzetting van nitriet naar nitraat omdat er minder bacterien kunnen huisvesten in je filter.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand