- Om een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven, vragen wij om het onderstaande lijstje zo compleet mogelijk aan te vullen.
Waterwaardes:
PH= 8
KH= 8
GH= 12
Nitraat (no2)= 0 mg/l
Nitriet (no3)= 0 mg/l
Temperatuur= 25
Welke zichtbare veranderingen zijn er waar te nemen aan de vis:
2 van de 6 L. similis wildvang zie ik regelmatig schuren over de bodem, slakhuis, steen.
Sinds een dag of 2.
Nou doen ze wel weer rare dingen maar dat ligt denk ik meer aan het soort lol.
Is het verstandig om bv eSHa 2000 / Exit in huis te halen alvast?
Zijn er nog veranderingen aangebracht in of aan het aquarium:
wel wat stenen verplaatst
Zijn er al medicijnen gebruikt voor dit probleem? nee
zoja welke en hoeveel:
L. similis schuren
-
Airwin
Onderwerp auteur - 200-400

L. similis schuren
120x40x55 tanganyika in de maak
ja nog steeds
Re: L. similis schuren
Is niet mijn tak van vissen, maar volgens mij schuren alle vissen weleens.
Het zou kunnen duiden op een huid parasietje, misschien zou je eens wat ectorpur van sera in de bak kunnen doen.
Is een heel veilig middel tegen wat huid problemen en dit spul kun je ook gewoon als een soort onderhouds middeltje gebruiken, zeg 1x in de 1 of 2 maanden.
Wat het medicijn kastje aangaat, heb hier ook altijd wel wat staan, better safe then sorry.
Het zou kunnen duiden op een huid parasietje, misschien zou je eens wat ectorpur van sera in de bak kunnen doen.
Is een heel veilig middel tegen wat huid problemen en dit spul kun je ook gewoon als een soort onderhouds middeltje gebruiken, zeg 1x in de 1 of 2 maanden.
Wat het medicijn kastje aangaat, heb hier ook altijd wel wat staan, better safe then sorry.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Coby
Ik gebruik hier gewoon jodiumvrij zout tegen het schuren van de malawi's, een voordelige oplossing je haalt het gewoon in de supermarkt. 
Inderdaad Coby ook bij deze vissen kan dat geen kwaad om heel af en toe is een beetje zout in het water te doen. Zou is beginnen met een theeleppeltje oplossen in lauw water en dat in je bak te doen, wordt het niet minder doe je er een leppeltje bij. Ze doen dit eigenlijk om parrasieten e.d. van hun lijf te verwijderen, een beetje schuren is niet erg als het maar niet elke 10 minuten gebeurt.
-
Airwin

oke bedankt ik ga het even met een beetje zout proberen.
1 van die 2 eet bv ook alleen maar eten van de grond hij pakt het niet ookal vliegt het vlak voor zijn neus
Ik hou ze in de gaten
1 van die 2 eet bv ook alleen maar eten van de grond hij pakt het niet ookal vliegt het vlak voor zijn neus
Ik hou ze in de gaten
ja nog steeds
-
Airwin

is het gewoon Lo salt wat ik kan gebruiken?
ja nog steeds
Men mag altijd eSHa en Exit in huis halen dat kan geen kwaad, maar of je het ook nu moet gaan gebruiken daar twijfel ik aan?Airwin schreef:2 van de 6 L. similis wildvang zie ik regelmatig schuren over de bodem, slakhuis, steen.
Sinds een dag of 2.
Nou doen ze wel weer rare dingen maar dat ligt denk ik meer aan het soort lol.
Is het verstandig om bv eSHa 2000 / Exit in huis te halen alvast?
Er is alleen maar een veranderd gedragspatroon vastgesteld, maar geen enkele verdere diagnose is er gesteld.
Dus om zo maar wat aan te gaan rommelen met medicijnen, noem ik alleen maar natte vinger werk.
Ook het gebruik van zout zie ik voorbij komen en vraag me af waarom? Ook hier is geen inhoud van het aquarium bekend en dat theelepeltje zout doet echt niets, of het moet een aquarium ter grootte van een goudviskommetje zijn.
Eerst een juiste diagnose en dan pas een medicatie toepassen, dat is een verstandiger gegeven.
Want het schuren van een vis is niet per definitie een of andere huidparasiet, dat is alleen maar met zekerheid vast te stellen door een huidafstrijkje te maken, en dat onder de microscoop te bekijken. Waarna dan pas een juist medicijn gedoseerd kan worden toegediend.
Daarom zij ik al voorzichtig beginnen met zout het betreft een bak van 120cm en wildvang vis, te veel zout in een keer kunnen ze ook niet hebben. En in mijn opzicht mag je best zo heel af en toe is wat zout toevoegen, echt kwaad kan het niet aangezien je toch weer ververst en pas langere tijd daarna misschien weer is zout toevoegd....misschien ook wel niet.
-
Airwin

@herman nee ik wou niet zomaar iets erin gooien maar in huis halen .
@kevin het lijkt me dat wildvang vissen wel behandelt worden op wormen en parasieten voordat ze verkocht worden of heb ik dit verkeerd?
maar uh ik heb nou
2x ectorpur
2x supermarkt zout
1x geen zout

@kevin het lijkt me dat wildvang vissen wel behandelt worden op wormen en parasieten voordat ze verkocht worden of heb ik dit verkeerd?
maar uh ik heb nou
2x ectorpur
2x supermarkt zout
1x geen zout
ja nog steeds
Geen idee eigenlijk, ik weet dat ze bij Verduijn een tijdje in quarantaine zitten voor ze in de winkel gaan. Geloof niet dat ze die behandelen hoor.
Als men zout toevoegd moet het altijd een reden hebben, anders is zout toevoegen meehelpen aan resistentie van verschillende huid en kieuwparasieten die voorkomen op vissen.
Bij elke behandeling bedoeld als medicijn (dus ook een zout) moet men bedenken, dat men nooit een vriendelijk middeltje gebruikt. Maar vaak een giftige of schadelijke stof toevoegd, die net genoeg gedoseerd word om de ziekte of ziekteverwekker te doden, maar niet zijn gastheer zullen schaden!!
Medicatie werkt alleen als men precies weet wat men doet, en een juiste dosering geeft aan de te behandelen levende have.
Op een aquarium van van 1,20 m met een nu even geschatte inhoud van zo'n 200 liter, doet een theelepeltje zout meer kwaad dan goed bekeken vanuit medicatie en resistentie aankweek.
Normaal gesproken worden de vissen voor transport naar Europa gespoeld/ontwormt, men moet namelijk een certificaat van gezondheidsverklaring (COH) kunnen overleggen bij export, maar ook bij import in het land van aankomst.
Bij elke behandeling bedoeld als medicijn (dus ook een zout) moet men bedenken, dat men nooit een vriendelijk middeltje gebruikt. Maar vaak een giftige of schadelijke stof toevoegd, die net genoeg gedoseerd word om de ziekte of ziekteverwekker te doden, maar niet zijn gastheer zullen schaden!!
Medicatie werkt alleen als men precies weet wat men doet, en een juiste dosering geeft aan de te behandelen levende have.
Op een aquarium van van 1,20 m met een nu even geschatte inhoud van zo'n 200 liter, doet een theelepeltje zout meer kwaad dan goed bekeken vanuit medicatie en resistentie aankweek.
Normaal gesproken worden de vissen voor transport naar Europa gespoeld/ontwormt, men moet namelijk een certificaat van gezondheidsverklaring (COH) kunnen overleggen bij export, maar ook bij import in het land van aankomst.
-
Airwin

vandaag (was mij al vaker opgevallen) dat het eten zeer gulzig gepakt wordt en vervolgens uitgespuugd wordt in een schelp, hoekje .
Het eten wat bv tussen de schelpen valt wordt in de mond gepakt en stukje verder losgelaten.
En tussen de rotsen vond ik het eten van gister. Het gaat hier om droogvoer.
Nu weet ik van mijn schildpad als ik maar lang genoeg wacht dat ze uit eindelijk alles eten zo heeft hij ook waterplanten leren eten.
Hoe kan ik dit het best aanpakken bij deze vissen?
Ik kreeg het idee dat de Garnalenmix (diepvries) met dat soort gelei spul wel gegeten wordt.
Hoe kan ik dit het best aanpakken bij deze vissen in mindere maten doorgaan met droogvoer ?
Of aankijken hoe het met garnalenmix gaat dagelijks? ( met 1 dag niks)
Zou het schuren van deze vissen iets te maken kunnen hebben met dit?
Het eten wat bv tussen de schelpen valt wordt in de mond gepakt en stukje verder losgelaten.
En tussen de rotsen vond ik het eten van gister. Het gaat hier om droogvoer.
Nu weet ik van mijn schildpad als ik maar lang genoeg wacht dat ze uit eindelijk alles eten zo heeft hij ook waterplanten leren eten.
Hoe kan ik dit het best aanpakken bij deze vissen?
Ik kreeg het idee dat de Garnalenmix (diepvries) met dat soort gelei spul wel gegeten wordt.
Hoe kan ik dit het best aanpakken bij deze vissen in mindere maten doorgaan met droogvoer ?
Of aankijken hoe het met garnalenmix gaat dagelijks? ( met 1 dag niks)
Zou het schuren van deze vissen iets te maken kunnen hebben met dit?
ja nog steeds