ph blijft stijgen
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

ph blijft stijgen
sinds april draait mijn aquarium. De waterwaardes zij altijd helemaal stabiel geweest, ph 7,5 gh en kh 7. Sinds een maand heb heb ik een co2 installatie, sinds die tijd is de ph rond 7,2 (met een ph controller gemeten). Dit weekend heb ik de waterwaardes weer gemeten. De kh en Gh waren ineens 9; vanaf het weekend blijft de ph stijgen, zaterdagmorgen was de ph 7,6 en die is nu opgelopen naar 8,5. Ik heb zaterdag nog 30 van de 200 liter water gewisseld (zoals altijd met gewoon kraanwater; voor die tijd was het stijgen van de ph al begonnen) Omdat ik de reactor van de co2 installatie tegen de achterwand had vastgezet met een paar schoefjes die begonnen te roesten, dacht ik eerst dat het hier aan lag. Die schoefjes heb ik weg gehaald, en omdat de reactor dan gaat zweven heb ik de co2 ook maar even helemaal uitgezet. Ook omdat de ph al niet ging dalen terwijl de co2 toch gewoon aan stond.
In het aquarium is niets nieuws gekomen, het water is hetzelfde; dus ik kan absoluut niet verklaren waarom de waterwaardes en vooral de ph zo stijgen.
In elk geval vinden mijn vissen het niet zo lekker, want 1 van mijn roodkoppen begint al raar te doen en op zijn zij te zwemmen.
Kan iemand iets bedenken wat er aan de hand kan zijn waardoor de ph maar blijft stijgen en belangrijker wat ik daar aan kan doen.
In het aquarium is niets nieuws gekomen, het water is hetzelfde; dus ik kan absoluut niet verklaren waarom de waterwaardes en vooral de ph zo stijgen.
In elk geval vinden mijn vissen het niet zo lekker, want 1 van mijn roodkoppen begint al raar te doen en op zijn zij te zwemmen.
Kan iemand iets bedenken wat er aan de hand kan zijn waardoor de ph maar blijft stijgen en belangrijker wat ik daar aan kan doen.
Re: ph blijft stijgen
heb je al de waarden uit de kraan zelf getest ? het kan soms zijn dat de waterbedrijven bezig zijn in de centrales. mogelijk dat er wegens onderhoud of iets dergelijks water ergens anders vandaan komt tijdelijk. hier hoef jij dan verder niets van te weten want word je niet over ingelicht. dus zijn de kraanwaarden nog wel hetzelfde?
wanneer je co2 gaat toevoegen hoort juist de KH gelijk te blijft, de ph te gaan dalen, en dus het gehalte co2 gaat toenemen. dus het is erg raar dat dat juist niet bij jou gebeurd.
zijn er ook nog dingen in de omgeving van de bak veranderd ? zoninval? lampen? etc?
verder zou ik ook niet zo 1-2-3 iets kunnen bedenken.
hoe lang heeft de bak al stabiel gedraaid voor de schommeling?
wanneer je co2 gaat toevoegen hoort juist de KH gelijk te blijft, de ph te gaan dalen, en dus het gehalte co2 gaat toenemen. dus het is erg raar dat dat juist niet bij jou gebeurd.
zijn er ook nog dingen in de omgeving van de bak veranderd ? zoninval? lampen? etc?
verder zou ik ook niet zo 1-2-3 iets kunnen bedenken.
hoe lang heeft de bak al stabiel gedraaid voor de schommeling?
De Ph is onverbrekelijk verbonden met de KhDante schreef:wanneer je co2 gaat toevoegen hoort juist de KH gelijk te blijft, de ph te gaan dalen
Laatst gewijzigd door Herman op 06 sep 2008 17:49, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

de waterwaardes heb ik gemeten voordat ik water gewisseld heb (dus het kan niet aan het water uit de kraan liggen);toen was alles al gestegen. kh en gh heb ik nu niet meer gemeten maar de ph controller geeft een steeds verder stijging van de ph aan. Verder is er in de bak of in de buurt van de bak ook niets veranderd; de lampen zijn hetzelfde, de belichtingsduur is hetzelfde. Eingelijk vanaf het begin, in april, zijn de waarderwaardes stabiel. Toen ik Co2 ben gaan toevoegen is de ph iets gezakt van 7.5 naar 7.2 maar dat is ook logisch.
Dit is een compleet raadsel voor mij.
Dit is een compleet raadsel voor mij.
-
Gast
Even een balletje opgooien.
Wat zit er in het filter ?
Misschien dat het 1 of ander verzadigd is en nu juist schadelijke stoffen weer afgeeft aan het water.
Wat zit er in het filter ?
Misschien dat het 1 of ander verzadigd is en nu juist schadelijke stoffen weer afgeeft aan het water.
Misschien ver gezocht, maar die PH meter, wanneer heb je die voor het laatst geijkt?
Nooit geschoten altijd mis.
Nooit geschoten altijd mis.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
dat klopt ook, want co2, ph en kh zijn verbonden als een 3-hoek met elkaar. maar bij het toevoegen van co2 , zal er met de KH niets gebeuren leert de praktijk. enkel de ph zal gaan veranderen.Herman schreef:De Ph is onverbrekelijk verbonden met de KhDante schreef:wanneer je co2 gaat toevoegen hoort juist de KH gelijk te blijft, de ph te gaan dalen
Wordt de ene waarde aangetast, dan zal de andere waarde daarop reageren.
Dat is een aardig To-Do lijstje..
pH-meter ijken
pH van kraanwater testen
KH van kraanwater testen
Als de KH ook verhoogt, dan moet je inderdaad zoeken naar kalkhoudend materiaal (Bodem, stenen)
Ik vermoed de pH meter... maar ja....op afstand he.
En, als de pH veranderd, zal de KH gelijk blijven, daar heb je gelijk in Dante.
pH-meter ijken
pH van kraanwater testen
KH van kraanwater testen
Als de KH ook verhoogt, dan moet je inderdaad zoeken naar kalkhoudend materiaal (Bodem, stenen)
Ik vermoed de pH meter... maar ja....op afstand he.
En, als de pH veranderd, zal de KH gelijk blijven, daar heb je gelijk in Dante.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een zeer duidelijke uitleg over deze toch wat ingewikkelde materie, kun je hier vinden op deze onderstaande pagina
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/co2grafiek.html
http://members.lycos.nl/brieneoord/aqua/co2grafiek.html
nog duidelijker staat het op de site van Easylife. daar staat hel uitleg hoe wat waarom en hoe alles werkt 
Mmm... ik vond de uitleg bij de diverse onderwerpen binnen de categorie 'Waterwaardes en watercontrole' ook best wel duidelijk.
Groeten,
Patrick
Patrick
-
Gerard_zzz
Onderwerp auteur - 0-200

de ph bleef maar stijgen, vanavond was het al 8.81. Toen dacht ik ook dat dit niet echt mogelijk was. Ik heb toen even een gewone ph- druppeltest gedaan en volgens die test was de ph gewoon 7,5. Ik heb nog geen tijd gehad om de ph-electrode te ijken, maar ik ga er van uit dat die electrode het probleem is. (Hoe de KH en Gh dan dit weekend ook wat hoger waren, kan ik niet verklaren, morgen zal ik alles weer opnieuw meten.)
De JBL co2-set met controller en ph-electrode heb ik pas een maand, dus een maand geleden nog geijkt. Toen ik de set kocht was de eerste electrode kapot. Ik zag aan het testrapportje wat er bij zat, dat die electrode al meer dan anderhalf jaar geleden getest was. In de winkel (Coenen in Best) kreeg ik uiteraard meteen een nieuwe. Die was ook zo oud maar ze zeiden daar dat dat niks uitmaakte. Toen ik thuis kwam zag ik dat er een sticker op de verpakking zat,dat de electrode voor februari 2008 verkocht had moeten zijn om voor 6 maanden garantie van JBL in aanmerking te komen (ik kocht hem begin augustus). Daar moet ik nu nog mee terug gaan om te kijken wat ze daar mee doen. In elk geval wisten ze niet dat JBL een uiterste verkoopdatum aan zijn electrodes hangt.
De JBL co2-set met controller en ph-electrode heb ik pas een maand, dus een maand geleden nog geijkt. Toen ik de set kocht was de eerste electrode kapot. Ik zag aan het testrapportje wat er bij zat, dat die electrode al meer dan anderhalf jaar geleden getest was. In de winkel (Coenen in Best) kreeg ik uiteraard meteen een nieuwe. Die was ook zo oud maar ze zeiden daar dat dat niks uitmaakte. Toen ik thuis kwam zag ik dat er een sticker op de verpakking zat,dat de electrode voor februari 2008 verkocht had moeten zijn om voor 6 maanden garantie van JBL in aanmerking te komen (ik kocht hem begin augustus). Daar moet ik nu nog mee terug gaan om te kijken wat ze daar mee doen. In elk geval wisten ze niet dat JBL een uiterste verkoopdatum aan zijn electrodes hangt.