Tijd weg geweest van het forum, maar daar gaat weer verandering in komen
Nu draait mijn bak vanaf Februari stabiel met enkel 2 maanvissen en een algeneter.
De waarde zijn :
Ph :7,5
No² :0,0
Dgh :9
Dkh :5
Afgelopen donderdag ochtend kwam ik het licht van mijn aquarium aanzetten zoals iedere morgen. Helaas schrok ik ontzettend toen het licht aanstond !
Daar dreef de algeneter ondersteboven
Maar instinctief meteen de vis eruit gehaald, en het water met een ± 65% ververst.
Na het verversen van het water begonnen ze gelukkig weer levendig te zwemmen en aten ze ook weer goed!
Verder de gehele dag goed opgelet maar kon verder niets vreemds meer vinden in de water waarden. Vissen zwommen ook weer als vanouds dus die avond gewoon met een gerust hart naar bed gegaan.
Volgende ochtend hetzelfde ritueel als iedere morgen:
Wekker gaat.
Tandjes poetsen
Aankleden
Aquarium licht aanzetten.
Nu zag ik tot mijn grote verbazig dat mama vis een behoorlijke lading eieren op een blad af aan het zetten was.
Ze hebben al vaker eieren op het blad afgezet, maar iedere keer verdwenen ze.
Nu ben ik tot de conclusie gekomen dat de algeneter waarschijnlijk de eieren op at.
De algeneter was nu dood dus eens kijken wat er nu van de eieren overbleef.
Aantal foto's van toen mama vis de eieren plaatste op het blad.

Mama vis is druk bezig.

Mama kijkt hoe het met haar toekomstige kroost staat!

Eitjes.

Nogmaals de eitjes samen met papa.
Nu kwam ik zaterdag middag na het werk thuis en besloot maar eens te kijken naar de eieren.
Vol verbazig keek ik naar het blad waar de eieren lagen maar het was leeg!
Nare gedachte schoten al door mijn hoofd:
Neeeeee zijn de eieren nu alweer weg ?
Gelukkig keek ik verder en zag ik tot mijn grote vreugde kleine "larfjes" (wat is het juiste woord voor deze net uitgekomen visjes?)
Ze hebben samen dus 2 dagen goed op de eieren gelet en goed verzorgd.
Super enthousiast en dus ook maar meteen een aantal foto's van gemaakt!

Mama vis met haar kleintjes!

Ook papa komt eens kijken hoe het ermee staat!

Ietsofwat onduidelijk foto van de kleintjes.
Nu zijn we weer een dag verder en hebben papa en mama de kleintjes weer een keer van blad verplaatst.
Het blijft een schitterend schouwspel om te zien hoe ze constant bezig zijn met het "verzorgen" van de kleintjes. Het constant verplaatsen van de kleintjes zodat ze goed op het blad blijven zitten, en wanneer er eentje af dreigt te vallen verplaatsen ze hem/haar alweer.
Wanneer ze uitzwemmen (ik verwacht een morgen/overmorgen) zal ik foto's maken als er nog interesse voor is.
(Nog een klein vraagje, weet iemand wat ik de kleintjes straks het beste te eten kan geven? )
Bedankt voor het lezen!
Groeten Peter !