hangende discussen in de nieuwe bak

yvon

Re: hangende discussen in de nieuwe bak

Bericht door yvon »

Hoi Mandy.

Het getypte woord wil nog wel eens feller en harder over komen dan de bedoeling is, helaas worden dingen dan ook wel eens fout opgevat.
Ik snap heel goed dat je nu het gevoel hebt op je vingers getikt word, wat ik ook weet is dat de heren goede bedoelingen hebben en een goed karakter, ze typen het misschien alleen een klein beetje fout waardoor het verkeerd opgevat word.

Je hebt geen waterwaardes enzo vermeld dus kan Discuskwekerij Bèrrege natuurlijk ook niet weten dat je die teststripjes al in huis hebt, ik moet de heren wel gelijk geven dat zonder die waardes het eigenlijk onmogelijk is om een goed beeld te krijgen en erachter te komen wat de oorzaak is van de 'hangende discussen', een foto zou ook zeer zeker kunnen helpen.
Hier op het forum zijn toch een aantal mensen die heel veel ervaring hebben met discussen en die misschien wel iets zien wat jou niet opgevallen is en misschien is dat 'iets' wel de oorzaak.
Hoe dan ook, hoe meer info je levert hoe beter de mensen hier je kunnen helpen.

Het kan ook zo veel oorzaken hebben dat het nu maar raden is, dus een ieder komt met een optie wat het misschien zou kunnen zijn.
Wat betreft het geen tijd hebben om eerder naar de lfs te gaan, tsja dat is heel vervelend voor de vissen, ik begrijp goed dat je werk voor gaat, maar is er dan misschien een optie om iemand anders dat testje bij de lfs te laten doen ?

Bij de meeste aquarianen komt de vis op de eerste plek, de mens erachter op de 2e plek.
De ene vind dat een goede eigenschap, de andere een slechte.
Maar neem alsjeblieft van mij aan dat de heren absoluut geen kwade bedoelingen hadden en er zijn om je te helpen en niet om je de les te lezen (al kwam dat een beetje zo over) ;)

Ik zou zelf niet weten of er iets is om zelf de zuurstof waarde van je water te meten, misschien kan een ander aquariaan daar een antwoord op geven.

In ieder geval heel veel sterkte en succes ermee.

Groetjes yvon.

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Als ik een helpende hand biedt, op een expliciete gestelde vraag om hulp!! En ik antwoord op (Aquaristisch niveau) vind ik het te ver gaan om eerst elk bericht van mij op de weegschaal te moeten leggen, voordat ik het plaats. :shock: :D
Laatst gewijzigd door Herman op 06 sep 2008 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Bericht door mandyrademaker »

Ha ha, ik kan wel wát hebben hoor Yvon! En als ik zo het een en ander lees, wordt er nog wel eens stevig 'gahakt', maakt niet uit! Ik vroeg mij alleen af wat de oorzaak zou kunnen zijn van het zuurstof tekort. Ik zit wel vrij hoog in temp. dus dat zal niet helpen. Verder heb ik bovenop een vlotvarentje drijven dat 3/4 van het oppervlak in beslag neemt. Misschien heeft het daar mee te maken. Nu, een half uurtje later met een watervalletje vanuit het uitstroompijpje lijkt het wat beter te gaan. Feit blijft dat ik ASAP naar de shop moet voor een uitgebreid rapportje. En ja, vissen zijn zeker belangrijk voor mij, ik heb dit alleen nog nooit (in > 20 jr) bij de hand gehad en ik hoop dus dat ik het zo snel mogelijk onder controle kan krijgen! gr.M

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Snap alleen niet dat je er zomaar van uit gaat dat het met zuurstof te maken heeft. En nu zeg je wat over je temp maar waarden worden weer niet genoemd. Hoe wil je nu hulp hebben als wij geen info hebben nog niet eens een temperatuurtje.

En inplaats van morgen met een bekertje water naar de shop te rennen zou ik dus gewoon even investeren in watertestje. discussen houden en vis over het algemeen zonder fatsoenlijke testsetjes in huis kan niet. Mijn bak draaid perfect maar ook ik heb gewoon test setjes in huis ook al meet ik nagenoeg nooit.

Ik ben best bereid om iedereen te helpen op dit forum en me tijd te investeren in advies (vraag maar aan Nexus) ik kan en durf van mezelf te zeggen dat ik ruimvoldoende ervaring heb met discussen en hun ziekten ik ruim voldoende ervaring heb met het behandelen van zieke discussen en hier ook altijd de juiste medicijnen in huis heb maar zonder info kunnen we niets .

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Hallo allemaal, Oef...... de rust is weer gekeerd; het watervalletje heeft de truc gedaan denk ik en de discussen zwemmen veel happy-er in de rondte..... maar toch heb ik nog even een testje gedaan; Nitraat 5, Nitriet 0, GH,DT,TH(?) > 7d, <10d, Carboh 15 (beetje hoog toch??waarschijnlijk door het verversen) Ph 7,6~8.0 Themperatuur 28,5 al met al denk ik dat ik maar weer een extra luchtpompje ga installeren. gr.M

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Goed om te horen.
Extra luchtpompje zou ik zelf niet doen, ik heb er een söchting oxidator instaan die bij mij wat extra zuurstof geeft zonder de c02 uit je bak te slaan.
PH en KH is wat aan de hoge kant voor discusvissen lijkt mij.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Mandy zo'n pompje haalt niet veel uit, het zal eerder zuurstof verdrijven en daardoor de ph weer gaat stijgen dan daadwerkelijk zuurstof toevoegen. Probeer in eerste in stantie is om zoveel mogelijk beweging in je watteroppervlak te krijgen, dit zou normaal gezien voldoende zuurstof moeten opnemen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Ja, dan blijf ik gewoon op deze manier door gaan met het uitstroompijpje! Klaar dan maar weer....... mijn dank is weer groot :vis: :vis:

gschouw
0-200
0-200

Bericht door gschouw »

kevin schreef:Mandy zo'n pompje haalt niet veel uit, het zal eerder zuurstof verdrijven en daardoor de ph weer gaat stijgen dan daadwerkelijk zuurstof toevoegen. Probeer in eerste in stantie is om zoveel mogelijk beweging in je watteroppervlak te krijgen, dit zou normaal gezien voldoende zuurstof moeten opnemen.
Hoi Kevin, ben met Kees eens dat een söchting oxidator beter is. Heb die zelf ook maar is weer een dure oplossing natuurlijk. Maar moet toch even toevoegen dat een luchtpomp geen zuurstof maar CO2 verdrijft maar door de waterbeweging wel degelijk zuurstof in het water opneemt hoor!
120Lx40Hx50D
9 L. multifasciatus
2 N. pulcher 'Daffodil'
2 J. transcriptus
5 S lucipinnis

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

ik vindt het eerlijk gezegt allemaal maar een beetje onzin, ik heb een pomp een bak met water thermosstaat en luchtpompje in me bioloog en daar draaid me bak op niet meer en niet minder