hangende discussen in de nieuwe bak
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

hangende discussen in de nieuwe bak
Hallo, ik heb een probleempje met de nieuwe bak denk ik. Ik heb sinds juni nu de nieuwe bak staan, 1.65 x 50x50 en alles leek tof! Nu, na twee maanden hangen mijn twee discussen steeds boven en ik vind ze erg snel ademen. Er zijn weinig medebewoners dus overbevolking kan het niet zijn. Mijn pomp kan 600 liter onbelast aan dus dat is ook ok. Ik ververs elke week 50 liter vanaf de grond en de planten groeien uitstekend. De maanvissen lijken er minder last van te hebben en leggen zelfs eieren. Wat is er met die discussen aan de hand??? gr. M
-
yvon
Re: hangende discussen in de nieuwe bak
Ik ben niet bekend met discussen, het verschijnsel wat ze vertonen 'boven hangen en naar adem happen' lijkt mij zuurstofgebrek in de bak, of te wel, meer water verversen.
Hier wilde het ook wel eens gebeuren dat er vissen bovenin de bak gingen hangen, na water verversen was dat probleem snel verholpen, het zou kunnen dat de ene vis daar ook wat gevoeliger voor is dan de andere vis, wat zou verklaren waarom de discussen wel al bovenin hangen en de maanvissen nog niet.
Ik hoop toch dat er nog andere gaan reageren die misschien wel een ander probleem zien dan alleen het water verversen.
In ieder geval zou ik nu gewoon 1 derde van het water in je bak verversen en dan kijken wat er gebeurt.
Succes ermee.
Groetjes yvon
Hier wilde het ook wel eens gebeuren dat er vissen bovenin de bak gingen hangen, na water verversen was dat probleem snel verholpen, het zou kunnen dat de ene vis daar ook wat gevoeliger voor is dan de andere vis, wat zou verklaren waarom de discussen wel al bovenin hangen en de maanvissen nog niet.
Ik hoop toch dat er nog andere gaan reageren die misschien wel een ander probleem zien dan alleen het water verversen.
In ieder geval zou ik nu gewoon 1 derde van het water in je bak verversen en dan kijken wat er gebeurt.
Succes ermee.
Groetjes yvon
Kan ook zijn dat het kieuwwormen zijn bij discussen, ze ademen dan zwaar en pompen echt met de kieuwdeksels.
Dit is te behandelen, zou er voor de zekerheid wel alvast extra beluchting opzetten.
Dit is te behandelen, zou er voor de zekerheid wel alvast extra beluchting opzetten.
120Lx40Hx50D
9 L. multifasciatus
2 N. pulcher 'Daffodil'
2 J. transcriptus
5 S lucipinnis
9 L. multifasciatus
2 N. pulcher 'Daffodil'
2 J. transcriptus
5 S lucipinnis
Misschien kun je de pomp zo richten dat je wat meer beweging in het oppervlakte water kan krijgen?
Als ze dan wat minder aan de oppervlakte hangen, dan lijkt het me een zuurstof probleem.
Als ze dan wat minder aan de oppervlakte hangen, dan lijkt het me een zuurstof probleem.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Is het geen nitriet, dan willen ze ook nog wel eens bovenin gaan hangen. Maar 50 liter verversen per week is dat niet wat weinig? je zou ongeveer uit moeten komen op 25 a 35% in de 2 weken. Met een 165 cm lijkt me 50 liter niet echt in verhouding staan.
Oja, inderdaad, 50 liter lijkt me ook wel wat krap.
Heb hier discussen zitten van rond de 10 maanden en moeten dus nog lekker groeien, krijgen dus ook nog minimaal 3x eten per dag en ik ververst minimaal 1/3 3x per week.
Heb hier discussen zitten van rond de 10 maanden en moeten dus nog lekker groeien, krijgen dus ook nog minimaal 3x eten per dag en ik ververst minimaal 1/3 3x per week.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Rob Bosman
Als de Discussen boven in gaan hangen hebben ze het duidelijk niet naar hun zin en is er wat met je water aan de hand, ik zou op voorhand maar eens even lekker 50% van je water verversen. En dan wekelijks maar eens 1/3 van je bak verversen, 25 % in 2 weken is te weinig voor jouw bak nog niet voldoende in balance.
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

OK dan, ik ga meteen maar een halve uit en een halve in stoppen. Ook maar even een luchtpompje installeren en een extra watermetinkje laten doen.Toch vreemd dat ik dit nooit heb gehad bij mijn 1.25, terwijl de bezetting daarin veel groter was. Nou, wat moet dat moet de discus-show must go on!!! Bedankt allemaal! gr.M
-
yvon
De ene soort vis zal er ook wel sneller last van hebben als er weinig zuurstof in het water zit dan de andere soort vis.
Veel succes ermee.
Groetjes yvon
Veel succes ermee.
Groetjes yvon
En Mandy, gaat het nu al beter?
En de waterwaardes, daar nog wat uitgekomen?
En de waterwaardes, daar nog wat uitgekomen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

Hoi, nou, het gaat echt naadje; gister echt de helft uit en weer in laten lopen, even ging het ok, nu, 24 uur later hangen ze er weer. En weer alleen de discussen!!! De waterwaardes moet ik wegbrengen naar de winkel dus daar moet ik even tijd voor hebben a.s woensdag, eerder lukt het niet ivm werk. Ik heb ook de filter nog gecheckt of er misschien een knik in zat ofzo maar niks hoor en ook het uitlaat pijpje, aan de andere kant van de bak stroomt nog gewoon. Sterker nog, toen ik twee weken op vakantie was in Juli heeft een oppas diepvries gevoerd en geen enkele keer heeft zij ze boven zien happen.Nu zit ik toch te denken aan parasieten, maar hoe dan? Er zijn geen vissen bijgekomen maar ik heb wel een keer levende tubifex gevoerd. Het is een groot mysterie voor mij dus suggesties??? graag!!! gr M
-
Rob Bosman
Ik weet niet of het daar aan ligt maar geef nu nooit levende tubifex, gedroogde of ingevroren tubifex dit is het smerigste en meest verontreinigstevoer wat er is en heeft geen enkel toegevoegde waarde.
En is het niet op zijn minst handig om gewoon zelf testsetjes aan te schaffen, nu ben je al een paar dagen aan het posten dat de discussen bovenzwemmen je vraagt om hulp maar als ik nu moet gaan vragen wat de waarden zijn heb je daar geen antwoord op. Dus kunnen wij je ook niet verder helpen.
En is het niet op zijn minst handig om gewoon zelf testsetjes aan te schaffen, nu ben je al een paar dagen aan het posten dat de discussen bovenzwemmen je vraagt om hulp maar als ik nu moet gaan vragen wat de waarden zijn heb je daar geen antwoord op. Dus kunnen wij je ook niet verder helpen.
Klinkt mij als een ziekte, begrijp van je dat andere vissen (welke?) er geen last van schijnen te hebben.
Maar Rob heeft wel gelijk, eerste wat ik zelf altijd nakijkt is de waterwaardes, al doe je het maar met zo'n stripje waar je verschillende dingen mee meet.
Als je water goed is, kun je dat in ieder geval vast uitsluiten.
Maar Rob heeft wel gelijk, eerste wat ik zelf altijd nakijkt is de waterwaardes, al doe je het maar met zo'n stripje waar je verschillende dingen mee meet.
Als je water goed is, kun je dat in ieder geval vast uitsluiten.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Mandy
Discussen moeten zeer constant water hebben, dat houdt in dat het waterwisselen op een zeer frequente basis moet geschieden en niet om de week maar 50 liter. Want jou aquarium heeft toch een inhoud van rond de 400 liter. Dus zou een frequentie wekelijks 2x 50 liter zeker mogen bedragen.
Discussen moeten zeer constant water hebben, dat houdt in dat het waterwisselen op een zeer frequente basis moet geschieden en niet om de week maar 50 liter. Want jou aquarium heeft toch een inhoud van rond de 400 liter. Dus zou een frequentie wekelijks 2x 50 liter zeker mogen bedragen.
Laatst gewijzigd door Herman op 06 sep 2008 17:52, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

Nou zeg, ik heb m'n eten nog niet eens op en ik wordt terecht gewezen
Feit blijft dat dit niet mijn eerste bak is en deze discussen al een jaar of 4 samen een gelukkig paar vormen en nooit eerder is mij, ook niet bij een nieuwe bak, zoiets overkomen.En ja Herman, het feit dat vissen in water zwemmen was mij al eerder opgevallen! Maar goed, die gewone teststripjes met die kleurtjes heb ik wel hoor, daar is ook echt niets afwijkends op te zien, zuurstof kun je er niet mee meten (waar wel mee?????)Tubifex is goor, weet ik, maar mijn kogeltjes en Petersie hebben het nodig omdat het 'bejaagd voedsel" is dat opgegraven moet worden.(Ja, slakken eten ze ook!) Muggenlarven kunnen ook maar daar zitten dan weer weerhaakjes aan die vast kunnen blijven zitten in de darmen van schijfvissen. Ik geef het sporadisch en ik heb er nog nooit last mee gehad. Ik heb nu de uitstroompijp even bovenwater gehangen zodat er meer beweging ontstaat. Is dat wel ok? Verder zal ik u niet meer lastig vallen met mijn probleempjes voordat ik alles gekocht heb wat sinds 1857 op de markt verschenen is!
gr.M