Mysis kweken

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Anonymous

Mysis kweken

Bericht door Anonymous »

Ik ben van het weekend dus even met een netje door een slootje gegaan voor levend voer en tot mijn verbazing vond ik enkele mysis in de emmer. Ik ben toen direct weer terug gegaan naar diezelfde sloot en heb mijn net wat dieper gestoken en kwam zo tot de bron.

Afbeelding
100en van deze kleine garnaaltjes zwemmen er nu in een klein aquarium en wil ik dit zo in stand houden dat ik er af en toe wat van kan weg scheppen om als voedsel te dienen.
Nu heb ik ook gelezen dat ze het beste kweken op brakwater en je met eiwit afschuimers moet gaan werken omdat het nogal vervuilers zijn.
Het punt is dus dat deze mysis uit een zoetwaterslootje komen en ze het zo te zien aardig goed doen op zoetwater. Ze zwemmen nu bijna een week in regenwater en voer ik ze met vlokvoer (ze smullen er van en zwemmen de hele bak door met een vlokje tussen de pootjes)

Maar gaat dit lang goed zo of moet ik toch op brakwater overgaan ? En wat moet ik nog meer doen om er een succesvolle kweek van te maken.

inadepina
200-400
200-400

Re: Mysis kweken

Bericht door inadepina »

ik moest ff googelen wat mysis was en kwam dit tegen, je zul het wel hebben maar toch :)
http://www.waterwereld.nu/mysis.php
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Dat zijn er een berg, zou mooi zijn als je het zover kunt krijgen dat ze zichzelf in stand houden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Bedankt inadepina :) maar die had ik inderdaad al. een zeer volledige site over het leven in de sloot en haal daar altijd wel wat ideetjes vandaan.

@Kevin. het is inderdaad een hele berg maar ik heb het gevoel dat ik het wiel opnieuw aan het uitvinden ben. Ik hoop dus dat er nog iemand is die kan zeggen dat ze op zoetwater ook prima kweken.

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Hoe gaat het hiermee doemijdiema? enig teken van jong spul?
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

nee helaas niks van over gebleven :(

Met de dag werden het er minder en wat er dan nog overbleef zat ook niet echt leven in.
Op zoetwater laten zitten is dus geen succes.. of het heeft nog een andere oorzaak dat dit niet zo overleefd.

Nog een nadeel.. enkele van mijn danioś hebben de geest gegeven door karperluizen die gezellig aan het meeliften waren bovenop de kop. Dus ik betwijfel of ik ooit nog eens levend voer uit dat slootje zal vangen.

Er bleken ook nog 3 kleine visjes te zijn meegelift die pas opvielen toen de mysis dood was.. In het begin kon ik ze nog niet herkennen maar dacht aan baarsjes of stekeltjes.. maar nee het blijken nu dus karpertjes te zijn.. in 2 weken van nog geen cm naar formaat vette gup gegroeid.

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Dit zullen wel jongen zijn van de steurgarnaal of 1 van de verwanten die in Nederland inheems voorkomen... Deze diertjes zijn nu rond deze tijd klein te vangen maar ook een slaggroter.
Het in leven houden van deze beestjes is niet zo moeilijk ik vang ze hier in brakwater en doe ze voorzichtig overwennen naar zoetwater en dat gaat prima. De zeewatervariant laat zich ook prima overwennen enkel moet je dan wel opletten dat het rustig gaat!
Wat betreft voeding is een ander verhaal.. In de natuur eten ze kleine dierlijke restjes tussen de algen maar ook kleine stukjes alg micro-organistmen etc. Deze zijn in een aquarium lastig te geven hierdoor zou je ze moeten overwennen op normaal voer.
De kweek is lastig ik heb destijds een filmpje gepost van mijn diertjes in de bak.
oBvn3H4RKI8
Deze had ik op de grote van 0.5 a 1cm gevangen en groeide goed door tot ongeveer 8 a 10cm waarna ze voer zijn geworden omdat ik ze vang om te voeren aan mijn vissen :oops:

Ze kweken in zeewater en dan is het mogelijk om jongen in zoet/brakwater aan te treffen maar ook in puur zeewater tref je dit soort garnalen aan.

Onderwerp auteur
Gast

Bericht door Gast »

Het meeste is hier ook voer geworden voor de vissen :D Daar had ik ze tenslotte ook voor gevangen. Prachtig voer waar ze achteraan moeten jagen. alleen die bijvangst karperluis is wat minder.

Ik denk dat de vervuiling van eiwitten de oorzaak van de sterfte is geweest ..of.. het voedsel was op.

Toch denk ik nog steeds dat het mysis zijn. deze zaten zelden op de bodem en veel kortere voorpootjes, het staartje kleurde ook knalrood.

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

met artemia zou het wel makkelijker zijn.
Je kan de eitjes gewoon uit laten komen via normale apparaatje

en die in een bak met bruisteen doen wat groene algen uit andere bak fijn geprakt sla ofzo (veel agen krijgen iig)

Als ze dan iets groter zijn zijn ze lekker voor de volwassen vis.
en als je weer jonge artemia maakt kan je weer een paar in de bak met iets grotere doen .
zo kunnen er mannetjes en vrouwtjes komen die weer eitjes leggen .
als ik het potje met eitjes bekijk zal 6 eetlepels zout op 4/5 liter voldoende zijn.

Ik heb het geprobeert in een vaas en ze werde best groot maar mijn algen waren op misschien kan je het in het bakje waar je mysis in zat het uitproberen met flink wat licht.
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
Gast

Re:

Bericht door Gast »

Die bak weer gebruiken voor artemia gaat niet meer.. daar zit nu een koppel A. Lineatus Goa in.

Artemia kweek ik wel maar dan laat ik ze niet opgroeien. Ik gebruik dat ook alleen maar als opfokvoer voor me kleine visjes en worden gevoerd zodra de artemia is uitgekomen en de voedingswaarde nog hoog is. na een dag of wat hebben die hun dooierzakje op en zijn ze niet zo interessant meer.

Maar ik wilde die Mysis wel in stand houden en zo af en toe wat aan me vissen geven om te jagen. Ik denk dat het enorme vervuilers zijn en dagelijkse waterverversingen nodig hebben. Die bak rook ook ontzettend naar een viskraam ;)
En als ik dat elke dag moet verversen loont het de moeite niet en koop ik het wel diepvries.

Linke soep trouwens dat levend voer uit de sloot hier, zit van alles tussen .. onder andere karperluis waar een paar van mijn visjes aan zijn overleden. Toen ik dat zag was het al te laat.