Hallo,
ik heb in mijn aquarium 2 maanvissen, waarvan er 1 bijna niks eet. Dit is volgens mij heel ongewoon voor een maanvis. Hij zwemt ook continu op dezelfde plek en is heel sloom. Wat kan ik hier aan doen? Of weet iemand wat het probleem kan zijn?
Mijn andere maanvis die ik gelijktijdig heb aangeschaft zwemt wel vrolijk rond en eet goed.
Ik hoor graag snel reactie voor mijn vis naar de maan gaat.
groeten Johnny
Maanvis eet niet
-
Capuchonnie
Onderwerp auteur - 0-200

Re: Maanvis eet niet
Op afstand zonder de vis te zien, is het lastig om een goed advies te geven.Capuchonnie schreef:Hallo,
ik heb in mijn aquarium 2 maanvissen, waarvan er 1 bijna niks eet. Dit is volgens mij heel ongewoon voor een maanvis. Hij zwemt ook continu op dezelfde plek en is heel sloom. Wat kan ik hier aan doen? Of weet iemand wat het probleem kan zijn?
Mijn andere maanvis die ik gelijktijdig heb aangeschaft zwemt wel vrolijk rond en eet goed.
Ik hoor graag snel reactie voor mijn vis naar de maan gaat.
groeten Johnny
Hoe groot/oud zijn de maanvissen?
Heeft de desbetreffende maanvis nog wel ontlasting, en als dat zo is, is die dan (sliertig witachtig)
Is de kleur ook wat bleekachtig, of juist donkerder?
Hoe zijn de waterwaarden, en de waterverversingsgraad?
Zijn deze maanvissen de enige bewoners, en hoe groot is het aquarium.
Wat is het voer wat ze krijgen.
Voer je wel eens levend voer?
Veel vragen misschien, maar dat is wel nodig omdat je zelf weinig info verschafte.
Kijk eens op de site van Kara-inci betreffende visziekten, of je daar misschien wat bekende symptomen tegenkomt?
-
Capuchonnie
Onderwerp auteur - 0-200

Zo een hoop vragen inderdaad, maar ik hoop dat iemand een antwoord heeft.
Ik ben gister mijn water laten testen en daar was niks mis mee. Ik weet alleen niet de waarden.
Ik ververs 1/3 van het water elke maand.
Ik heb in mijn 100 cm bak (Juwel rio 180) zwemmen
- 3 zwaarddragers (1 mannetje 2 vrouwtjes) (1 vrouwtje sinds gisteren)
- 2 algeneters
- 1 garnaal (geen idee wat voor type)
- 2 dwerg gourami's (een paartje)
- 4 maanvissen (waarvan 1 dus niet eet) (2 maanvissen sinds gisteren)
- 1 mesvis
- 4 puntius denisorii
- 10 kardinaaltetra's (sinds gisteren)
Wat betreft de ontlasting, daar heb ik nog niet echt op gelet,
daar ga ik opletten. Hij doet in ieder geval niet raar met zijn kieuwen.
De 2 maanvissen die er al in zaten waarvan er dus 1 niet eet, zitten nu 2 weken in de bak en zijn nog redelijk klein (5 cm breed). Wat betreft de kleur van de vis, het is een bijna helemaal witte maanvis, ik kan dus niet zeggen of hij bleek is, want dat is die van zichzelf al.
Ik geef mijn vissen elke dag diepvriesvoer. De ene dag rode muggenlarven en de volgende dag een supermix. Zo nu en dan geef ik ze ook wel gewoon droogvoer (vlokjes). Ik heb nog nooit levend voer gegeven. Ik weet niet zo goed hoe ik daar aan moet komen.
Ik hoop dat jullie een idee hebben wat het kan zijn. Alvast bedankt!!
Ik ben gister mijn water laten testen en daar was niks mis mee. Ik weet alleen niet de waarden.
Ik ververs 1/3 van het water elke maand.
Ik heb in mijn 100 cm bak (Juwel rio 180) zwemmen
- 3 zwaarddragers (1 mannetje 2 vrouwtjes) (1 vrouwtje sinds gisteren)
- 2 algeneters
- 1 garnaal (geen idee wat voor type)
- 2 dwerg gourami's (een paartje)
- 4 maanvissen (waarvan 1 dus niet eet) (2 maanvissen sinds gisteren)
- 1 mesvis
- 4 puntius denisorii
- 10 kardinaaltetra's (sinds gisteren)
Wat betreft de ontlasting, daar heb ik nog niet echt op gelet,
De 2 maanvissen die er al in zaten waarvan er dus 1 niet eet, zitten nu 2 weken in de bak en zijn nog redelijk klein (5 cm breed). Wat betreft de kleur van de vis, het is een bijna helemaal witte maanvis, ik kan dus niet zeggen of hij bleek is, want dat is die van zichzelf al.
Ik geef mijn vissen elke dag diepvriesvoer. De ene dag rode muggenlarven en de volgende dag een supermix. Zo nu en dan geef ik ze ook wel gewoon droogvoer (vlokjes). Ik heb nog nooit levend voer gegeven. Ik weet niet zo goed hoe ik daar aan moet komen.
Ik hoop dat jullie een idee hebben wat het kan zijn. Alvast bedankt!!
1/3 per maand vind ik wel wat weinig met dat vissen bestand, je zou beter 25% per 2 weken kunnen doen dan is de stabiliteit van je waardes ook wat gunstiger voor de vissen.
-
Rob Bosman
zelfs dat vind ik nog erg weinig, 1/3 elke week kom je meer in de richting en ik zou ook maar is aan testsetjes gaan denken