Sera mineral salt

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Sera mineral salt

Bericht door Kees »

Weet niet of dat dit hier hoort maar goed.
Lees hier en daar (onder ander het artikel van Bianca) dat het geen kwaad kan om zo nu en dan een klein beetje zout in de bak te doen als een vorm van onderhoud.
Was dus vandaag bij de LFS en had daar dus een praatje over en hij advieseerde Sera Mineral Salt.
Dus een potje gekocht, alleen daar lees ik op dat het gemengd moet worden met Osmose water en dat heb ik niet.
Mijn vraag is dus nu ook, heeft iemand ervaring met dit spul en hoe te doseren.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Re: Sera mineral salt

Bericht door Rob Bosman »

Kees altijd eerst Obi Wan om advies vragen. :roll:

Mineraal zout is idd voor als je Osmose water gebruikt een Osmose apparaat trekt nl alle minerale uit het water weg dus je krijgt een vrij arm water en dat is niet goed voor de visjes. wat kan je daar aan doen of mineraal zout toevoegen of 2/3 osmose mengen met 1/3 kraanwater.
Heb je een gewoon aquarium dan heb je dus geen mineraal zout toevoeging nodig omdat er in ons kraanwater eigenlijk wel alles zit, voldoende om je vissen gezond te houden.
Gewoon zout toevoegen kan je dus wel doen en kan ook geen kwaad 1 x inde maand is een flinke hand vol zout in je bak gooien om kleine huidparasietjes de nek om te draaien.

Kees breng potje maar weer terug 8) 8)

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Rob heeft het juist, want dit is voor de Karbonaathardheid (Kh) en Gezamenlijke hardheid (Gh) c.q. (Dh) te verhogen in gebruik met Osmose water. 8)
Zout (NaCl) heeft een andere functie, maar moet niet te pas en te onpas worden gebruikt.
Op de eerste plaats houden plantjes niet van zout, dus bij een zoetwateraquarium raad ik zout af als men een mooi plantenbestand heeft.
Zout op de 2e plaats wordt ten onrechte vaak ingezet ter bestrijding van parasieten.
Wanneer dat ongecontroleerd gebeurd bestaat het gevaar van resistentie. Het middel is dan erger dan de kwaal.
Dus zout soms gebruiken ja, maar men moet wel weten waarvoor, en hoeveel men gebruikt.
Dus Kees het potje Sera terug naar de winkel, want dat was de oorspronkelijke gebruiksbedoeling van jou niet! :)

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Duidelijk, potje is nog dicht en de bon al voor de zekerheid apart gelegd :D .
En tegen 2 JK ga ik echt niet in.
Ecotopur van sera wel goed voor af en toe (zeg 1x in de maand of 2 maanden)?
Dit heb ik eerder gebruikt en mijn planten gaan er niet van kapot.
Ik begrijp dat het gewone zeezout niet echt plantvriendelijk is namelijk.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Leuk altijd die verkooptrucs. Je had een goede koop gedaan aan Sera Ectopur, dit is een onderhoudsmiddel die tevens kwaadwillende eencelliggen doodt, en zo ook huid- en darmparasieten voorkomt in je bak, ook bloedzuigertjes gaan er van :headbonk: Wij gebruiken het met enige regelmaat, de pygo's lijken het heerlijk te vinden; zodra we het erin strooien zwemmen ze er op af en laten het heerlijk over zich uit strooien. Sera adviseert volgens mij 1x per 2 weken, dat is als je het mij vraagt overbodige luxe. Wij doen het 1x per 3 a 4 maanden. Als de vissen over de bodem gaan schuren dan voegen we het gelijk toe.
i'm the Bengel gotta love me!!!

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Die wilde ik ook hebben, maar die hebben ze niet in het assortiment.
Laatst nog eens gebruikt maar potje is leeg.
FF een LFS pakken dan maar.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Inderdaad, hebben ze je mooi een oortje aangenaait ;) Evt online een voorraadje bestellen ;) ...scheelt je weer een ritje en een hoop aansmeer-verhalen, en dus een hoop tijd :lol:
i'm the Bengel gotta love me!!!

Onderwerp auteur
Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Oortje aannaaien valt wel mee denk ik, verwacht geen problemen met het terug brengen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Ik vindt zo jammer, hoelaat je iemand de hoofdprijs betalen. Kees het is heel makkelijk geld verdienen aan iemand en ik weet zeker dat ik jou kan laten kopen wat ik wil maar als ik zo mijn geld moet verdienen stop ik er gisteren nog mee.

Natuurlijk sta ook ik niet voor niets te werken en moet ik er een belegde boterham aan over gaan houden maar niet door dingen te verkopen waar je niets aan hebt.