zwarte spons
zwarte spons
ik heb hier gelezen dat je als je medicijnen toevoegt, de zwarte spons uit het filter moet verwijderen.
is dat ook zo als je b.v plantenvoeding toevoegt?
is dat ook zo als je b.v plantenvoeding toevoegt?
Doe mij maar een joint zei de goudvis, dan word ik lekker haai..........
-
Biker
Re: zwarte spons
ja dat klopt, het staat geloof ik ook op de gebruiksaanwijzing van 't filter. ik weet niet hoelang jouw zwartefilter eral in zit, maar als er al een paar maanden dezelfde in zin, kan je hem wel laten zitten omdat die dan al zo goed als uitgewerkt is, en enkel nog als huisvesting dient voor de goeie bactieren
Als die zwarte spons een koolfilter is, dan ja.
Kool filtert medicijn resten uit de bak, maar ook plantenvoeding.
Kool filtert medicijn resten uit de bak, maar ook plantenvoeding.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
o.k en kan dat filter dan weer terug na?????????
4 weken blijft zo'n met kool geïmpregneerde sponzen goed, misschien een weekje langer maar ik denk eerder korter
Er zit verhoudingsgewijs heel weinig actieve kool in die spons dus ik denk dat het wel mee zal vallen met wat hij aan planten voeding verwijderd, maar indien hij goed werkt zal hij inderdaad medicijnen, sporenelementen en andere nuttige stoffen voor vis en plant verwijderen uit je water.
Er zit verhoudingsgewijs heel weinig actieve kool in die spons dus ik denk dat het wel mee zal vallen met wat hij aan planten voeding verwijderd, maar indien hij goed werkt zal hij inderdaad medicijnen, sporenelementen en andere nuttige stoffen voor vis en plant verwijderen uit je water.
bedankt, maar moet die spons er dan voor altijd uitblijven of kan hij na??? weer terug.
de zwarte spons, is niets meer als een spons waarin filterkool zit verwerkt.
wat doet filterkool?
Filterkool haalt chemische verbindingen uit het water. kool kan hier namelijk gemakkelijk verbindingen mee aangaan, en door de open structuur van (filter)kool gaat dit redelijk lang mee.
Wanneer wel/niet te gebruiken?
omdat de kool dus chemische verbindingen uit het water haalt, zullen er dus geur en kleurstoffen aan het water onttrokken worden. ook worden dus de medicijnen en plantenvoeding grotendeels uit het water gefilterd.
conclusie:
Doorgaans is het niet nodig een filter met (filter)kool in de pomp te hebben. echter wanneer medicijnen aan de bak worden toegevoegd, en de kuur is afgelopen. wil je de resten die nog in het water zitten eruit hebben. hiervoor kan filterkool een goede oplossing zijn.
ook kan plantengroei nadelig uitpakken wanneer er over kool word gefilterd (eigen ervaring)
wat doet filterkool?
Filterkool haalt chemische verbindingen uit het water. kool kan hier namelijk gemakkelijk verbindingen mee aangaan, en door de open structuur van (filter)kool gaat dit redelijk lang mee.
Wanneer wel/niet te gebruiken?
omdat de kool dus chemische verbindingen uit het water haalt, zullen er dus geur en kleurstoffen aan het water onttrokken worden. ook worden dus de medicijnen en plantenvoeding grotendeels uit het water gefilterd.
conclusie:
Doorgaans is het niet nodig een filter met (filter)kool in de pomp te hebben. echter wanneer medicijnen aan de bak worden toegevoegd, en de kuur is afgelopen. wil je de resten die nog in het water zitten eruit hebben. hiervoor kan filterkool een goede oplossing zijn.
ook kan plantengroei nadelig uitpakken wanneer er over kool word gefilterd (eigen ervaring)
Als hij er langer dan 4 weken in zit, lekker laten zitten dan is het nu niet meer dan een gewone spons. En geen nieuwe plaatsen zolang je geen medicijnen gebruikt en alles goed gaat.
dat zou ik dus niet doen.kevin schreef:Als hij er langer dan 4 weken in zit, lekker laten zitten dan is het nu niet meer dan een gewone spons. En geen nieuwe plaatsen zolang je geen medicijnen gebruikt en alles goed gaat.
kool heeft namelijk ook weer de nadelige eigenschap, dat na verloop van tijd hij de opgenomen stoffen weer begint af te scheiden. niet alles in 1 maal natuurlijk, maar na verloop van tijd werkt de kool niet meer en laat hij langzaam alles weer los om het zo maar te zeggen
-
Rob Bosman
Over kool filteren is inprinciepe a;lleen nodig na medicijn gebruik, de zwarte spons zou je er dus gewoon uit kunnen laten.
o.k kijk het is nog niet aan de orde, maar stel ik haal hem er nu uit, (zit er anderhalve week in) gebruik medicijnen/plantenvoeding of zoiets, kan hij er daarna zo weer in?
of mag dat niet? dan bedoel ik niet voor de medicijnen maar voor de spons, kan dat kwaad als hij er een aantal dagen uit is geweest?
of mag dat niet? dan bedoel ik niet voor de medicijnen maar voor de spons, kan dat kwaad als hij er een aantal dagen uit is geweest?
-
Rob Bosman
inadepina schreef:o.k kijk het is nog niet aan de orde, maar stel ik haal hem er nu uit, (zit er anderhalve week in) gebruik medicijnen/plantenvoeding of zoiets, kan hij er daarna zo weer in?
ik bedoel hier dus mee te zeggen dat je hem niet terug moet plaatsen en alleen aktieve kool in je filter moet doen na een medicijn behandeling.Over kool filteren is inprinciepe alleen nodig na medicijn gebruik, de zwarte spons zou je er dus gewoon uit kunnen laten
noem me dom of een zeur, maar dat mag dus dezelfde spons zijn?
-
Rob Bosman
Nee doe ik dus niet, domme vragen zijn er niet wel domme antwoorden.
die spons is al lang uitgewerkt dus mag je weg gooien, als je na medicijn gebruik over kool moet gaan filteren dan kan je het beste even een netje met aktieve kool er in hangen (in het filter) en je andere sponsen ed even eruit halen. Dit is toch beter want opgebouwde bacterien gaan verlorten met medicijnen. Als je medicijnen moet gaan gebruiken maak dan je filter leeg doe dit met aquarium water in een emmer met een flinke bruissteen eronder.
die spons is al lang uitgewerkt dus mag je weg gooien, als je na medicijn gebruik over kool moet gaan filteren dan kan je het beste even een netje met aktieve kool er in hangen (in het filter) en je andere sponsen ed even eruit halen. Dit is toch beter want opgebouwde bacterien gaan verlorten met medicijnen. Als je medicijnen moet gaan gebruiken maak dan je filter leeg doe dit met aquarium water in een emmer met een flinke bruissteen eronder.
dat is duidelijk maaaaaaar ik vroeg dus, ik haal de spons er nu uit, doe hem in een zakje berg hem op, (zit er anderhalve week is dus nog niet uitgewerkt).
ik moet een keer medicatie/plantenvoeding gaan gebruiken. is nu niet aan de orde , maar stel. kan ik dan diezelfde spons er weer in doen? om de restanten van de behandeling eruit te filteren?
waarom zou ik een goede spons weg doen en en netje met aktive kool aanschaffen?
of is dat slecht een gebruikte spons na een tijd weer terug doen.
dat is dus de vraag.
de rest is duidelijk, zwarte spons heeft weinig nut zo dus kan er uit. pas gebruiken om restanten van een behandeling te filteren. niet laten zitten als hij niet meer werkt ( na maanden dus) want dan kan hij de stoffen weer terug gaan geven.
ik moet een keer medicatie/plantenvoeding gaan gebruiken. is nu niet aan de orde , maar stel. kan ik dan diezelfde spons er weer in doen? om de restanten van de behandeling eruit te filteren?
waarom zou ik een goede spons weg doen en en netje met aktive kool aanschaffen?
of is dat slecht een gebruikte spons na een tijd weer terug doen.
dat is dus de vraag.
de rest is duidelijk, zwarte spons heeft weinig nut zo dus kan er uit. pas gebruiken om restanten van een behandeling te filteren. niet laten zitten als hij niet meer werkt ( na maanden dus) want dan kan hij de stoffen weer terug gaan geven.