zwarte maanvis ongeschikt als ouder?
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

zwarte maanvis ongeschikt als ouder?
Eigen onderzoek bij diverse maanvissen (laatste 5 jaar) heeft uitgewezen dat zwarte mannetjes maanvissen vrijwel allemaal steriel zijn. Of de vrouwtjes steriel zijn weet ik niet, zij vertonen in ieder geval weinig drang tot paren, ook met andere kleuren. Zwarte koppels kunnen geen levende jongen produceren. Uit navraag blijkt dat dit door kwekers wordt bevestigd. Hoe krijgt men dan toch zwarte maanvissen? Het is een speling van de natuur wanneer men marmer kruist met donkere streep. Soms zal er ook een exemplaar zijn dat toevallig wel een nestje produceert met een ander kleurige maanvis. In veel gevallen zal de zwarte dan het vrouwtje zijn. Als iemand één van deze theorieën kan weerleggen, dan ben ik zeer geïnteresseerd! gr.M
Re: zwarte maanvis ongeschikt als ouder?
Kan het niet weerleggen, maar is dit nu een voorbeeld van te veel inmenging van de mens?
Zelf blijf ik trouwens de maanvis met de traditionele strepen, de mooiste vinden.
Zelf blijf ik trouwens de maanvis met de traditionele strepen, de mooiste vinden.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

Daar ben ik het helemaal mee eens Kees, en het wordt steeds moeilijker om een mooie streep te vinden. Maanvissen worden trouwens heeeeeeeel klein al aangeboden in de winkel, laatst zag ik dingetjes van net 1,5 cm lichaamsgrootte. Ik ben lang op zoek geweest naar een klassieke streep man, bij toeval heeft mijn aqua- winkel een volwassen man van iemand gekregen en nu heb ik 'm! Kijken of er een mooi nestje van komt!
PS, veel zwarte manen hebben ook kweekafwijkingen; buldogbekkies, rara bolle buiken, ik heb er één die wordt gewoon niet groter dan 5 cm maar wel steeds boller, we noemen hem André (Hazes). gr.M
PS, veel zwarte manen hebben ook kweekafwijkingen; buldogbekkies, rara bolle buiken, ik heb er één die wordt gewoon niet groter dan 5 cm maar wel steeds boller, we noemen hem André (Hazes). gr.M
Speling van de natuur zeg je he,,hmm ik dacht dat de marmer variant een kweekvorm is en dat de enige echte in de natuur voorkomende maanvis de zilvere met de zwarte verticale strepen.
Ik heb wel is een nest gezien van een witte mama en een marmer papa, de jonkies waren heel divers van kleur. Helaas heb ik ze niet groter meer gezien dan 1cm, door een stomme fout van de houders zijn ze allemaal overleden.
Ik heb wel is een nest gezien van een witte mama en een marmer papa, de jonkies waren heel divers van kleur. Helaas heb ik ze niet groter meer gezien dan 1cm, door een stomme fout van de houders zijn ze allemaal overleden.
Ik weet ook niet beter dat alleen in de natuur de zilver met strepen voorkomen.
Twijfel over de Albino, maar dat die andere varianten inderdaad kweekvormen zijn.
Twijfel over de Albino, maar dat die andere varianten inderdaad kweekvormen zijn.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

Ja, speling van de natuur is wat verkeerd gekozen; alle andere vormen dan de verticale streep zijn kweekvormen. Nestjes die niet op de ouders lijken komen voor door een genetische terugslag van de ouderdieren. Echt diep zwarte maanvissen zijn ook heel zeldzaam, er blijft vrijwel altijd een donker marmer zichtbaar. Ik ken dus een jongen die mijn theorie weerlegde en hij heeft keer op keer geprobeerd met twee zwarte te kweken. de vissen raakten daar op het laatst zo gefrustreerd van dat ze elkaar dood hebben 'gepest'.
Toch grappig dat je, als je dingen bijhoudt, dit soort maffe dingetjes ontdekt. Wie heeft ook zo'n weetje????? gr.M
Toch grappig dat je, als je dingen bijhoudt, dit soort maffe dingetjes ontdekt. Wie heeft ook zo'n weetje????? gr.M
Ik heb geen weetje, maar ik wil er nog ff bij zeggen dat ik ook nog een witte maanvis heb die al een half jaar leeft en hij is nog niets gegroeit! Ik heb hem samen met 3 anderen gekocht (1 is er dood) en de andere twee zijn echt super groot geworden. Ik wil hem ook verkopen omdat hij bij mij niet echt gelukkig is.
Groetjes Joep
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

ja, dat is dan weer een voorbeeld van 'geklooi' met rare gevolgen! Geef 'm maar liever weg, dat probeer ik ook met die rare van mij. Die is trouwens wel heel happy in zijn 'eigen' bakkie met gupen, zwaardjes en zijn 'verkering' een kersenbuik vrouwtje! (ook heel maf) gr.M
Als er eentje niet groeit, wil dat volgens mij niet zeggen dat er mee geklooit is.
Tenslotte zijn ook niet alle mensen even groot!
Tenslotte zijn ook niet alle mensen even groot!
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
De maanvis wordt inmiddels aangevallen en als het zo door gaat zal hij zo dood zijn, dus ik heb hem al op marktplaats gezet voor gratis op te halen, ik zal hier ook ff een advertentie zetten.
Groetjes Joep
ik heb een zwarte maanvis met gele vlekjes, die samen zit met een mooie gestreepte maanvis.
Deze twee samen zouden dus als ze beide van een ander geslacht zijn geen kleintjes kunnen maken?
Ps. Mijn gestreepte maanvis is donkerder van kleur geworden (en aan de bovenkant een grijze gloed) en nu blijkt dit door stress te komen las ik. Hij had ook stress want hij zat bij 3 hele drukke sluierstaarten wat blijkbaar dus niet goed voor zijn cloresterol was. ze zijn nu dus van elkaar gescheiden. Mijn vraag eigenlijk kan deze maanvis weer zijn oude kleuren terug krijgen als de stress afneemt?
Groetjes Lincy
Deze twee samen zouden dus als ze beide van een ander geslacht zijn geen kleintjes kunnen maken?
Ps. Mijn gestreepte maanvis is donkerder van kleur geworden (en aan de bovenkant een grijze gloed) en nu blijkt dit door stress te komen las ik. Hij had ook stress want hij zat bij 3 hele drukke sluierstaarten wat blijkbaar dus niet goed voor zijn cloresterol was. ze zijn nu dus van elkaar gescheiden. Mijn vraag eigenlijk kan deze maanvis weer zijn oude kleuren terug krijgen als de stress afneemt?
Groetjes Lincy
Pterophyllum scalare (Maanvis) als ze dus beiden van deze soort zijn, en als ieder van een ander geslacht is kunnen gewoon (kleintjes maken)

Laatst gewijzigd door Herman op 18 okt 2008 18:14, 1 keer totaal gewijzigd.
-
mandyrademaker
Onderwerp auteur - 0-200

Hoi Lincy, ja helemaal mee eens, maanvissen hebben rust nodig en veel warmte, dan ook nog een mooie anubias en een uitstrompijpje in de buurt en ....voilá, maanvisheaven!!! Jou twee maantjes kunnen best een nest voortbrengen hoor, mijn stukje gaat over de totaal zwarte maanvis, dan is vaak het mannetje steriel. Zowiezo komt dat voor bij na-na-nakweek, een zwakke lijn dus. Je kunt het niet van te voren aan een vis zien, je kunt wel ongeveer aan een volwassen maanvis lichaam zien of het een man/ vrouw is. gr.M
-
Outnumbered
- 0-200

Dan heb ik misschien wel een "primeur" !
Heb hier namelijk een behoorlijk zwarte mannelijke maanvis en deze heeft afgelopen donderdag eitjes bevrucht!

(valt deze maanvis onder de marmer of is het een "echt" zwarte?)
Heb hier namelijk een behoorlijk zwarte mannelijke maanvis en deze heeft afgelopen donderdag eitjes bevrucht!

(valt deze maanvis onder de marmer of is het een "echt" zwarte?)