vervanging van filter (jewel)

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Biker

vervanging van filter (jewel)

Bericht door Biker »

Hallo,
Ik heb inmiddels al een paar jaar een jewel record 60, waarvan ik tot nu toe enkel de witte filterwatten heb vervangen voor watten van een afzuigkap, dit omdat ze gewoon op waren. en een keertje het zwarte koolstoffilter.
Maar mijn vraag is nu, het lijkt me dat je de andere watten ook eens moet vervangen, maar kan je dit ergens aan zien want mijn waterwaarden zijn gewoon nog goed. bijna nooit doden door een ziekte gekregen(nog afkloppen) :D

Ik wil ook de koolfilter gaan vervangen door aktief kool, of kan je deze er netzo goed uitlaten en een extra witte filterwatten erin doen? en misschien die blauwe filters ook voor iets anders. als 't goedkoper kan natuurlijk
Iemand een goed alternatief voor de blauwe sponzen, of is dit niet nodig?

De filter(s) worden natuurlijk nie tin 1x vervangen maar om de paar weken/maand vervangen.
Wel een heleboel vragen, maar ik hoop dat iemand er antwoord op kan geven.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: vervanging van filter (jewel)

Bericht door Kevin »

Op zich gaan de orginele sponzen heel lang mee, dat wil zeggen alleen de spons dan. Als je praat over de nitraat en kool spons is dat maar een paar weken dat die hun werk doen.

Ik zou er bij jou geen kool meer in terug doen, als hij zo goed draaid moet je dat niet doen. Dat gaat ten koste van je planten en de voedingstoffen voor hun. Een goede vervanger is inderdaad gewoon een blauwespons of keramische pijpjes die kunnen ook lekker bacterien huizen en belemmerd minder de doorstroming in je filterhuis.

NOte: lees ook dit topic is door : Juwel sponzen hoe en wat ?
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Biker

Bericht door Biker »

Ik doe er geen extra voedingstoffen oid in voor de planten, maar zullen ze na 't verwijderen van 't zwartefilter dan nog beter gaan groeien, of zal dit wel meegaan vallen?
en ik heb nog een beetje ruimte over in 't filterhuis, je hebt zeg maar die 2 plastic dingen om je watten vast te houden, maar 1 is maar voor de helft gevuld, zou 't kwaad kunnen om die verder vol te doen met die keramieke pijpjes? o fheeft dit weinig tot geen effect?

alvast bedankt voor 't antword en de link ;)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Die zwarte spons die er nu in zit zal al wel uitgewerkt zijn, een nieuwe plaatsen zou betekenen dat er de eerste 4 weken veel nuttige stoffen worden verwijderd uit je aquarium.

Welke is voor de helft gevuld? boven of onder. Nee kwaad kan het niet je creeerd eerder meer ruimte voor goede bacterie huishouding.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Biker

Bericht door Biker »

de onderste is voor de helft gevuld, ik ga denk het onderste gedeelte vullen met die keramische pijpjes of een blauw filter, moet even kijken welke voordeliger is. en dan het koolstoffilter ook door 1 van die 2 vervangen, zolang 't goed gaat.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Die koolspons kan je wel laten zitten lijkt me, dat is nu niet meer dan een gewone spons geworden. Ik zou in de onderste eerst een spons(grof) dan een netje met pijpjes en dan het bovenste mandje erop met de standaard vulling.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand