is dit filter goed?

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

is dit filter goed?

Bericht door Campion »

Hoi ik heb een tetratec ex 700

is dit een voldoende filter voor een amazonebak van 150x50x60?

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Nee als je voor een mechanise buiten filter gaat zou ik de E-Heim proff droog/nat filter nemen.
Als je een nieuwebak koopt die nog gemaakt moet worden ga dan AUB voor een bioloog.

Grt Rob

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Niks mis met een Tretra ex filter hoor, ik heb er hier 3 draaien. Misschien dat de cappaciteit wat aan de lage kant is.

Je bak is 450 liter netto, dan zou je filter de bak 2 keer in het uur rondpompen. Dat kan net voeldoende zijn mits hij niet te veel vuil voor zijn kiezen krijgt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Gerard
800-1000
800-1000

Bericht door Gerard »

naar mijn idee is dat net te weinig, dan moet je je pomp te vaak schoonmaken terwijl dat niet nodig zou hoeven zijn.
aquarium 60x20x30
7 st. neon,7 st Barbus titteya, 5 corydoras habrosus,
2 crtjes, 1x Gastromyzon punculatus 3x Carnegiella strigata strigata.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Als je veel planten heb, dan zou het wel gaan. Wat ik weet is dat je bij een plantenbak minder hard hoeft te filteren dan bv een malawibak. Dus als je geen last van zweefvuil oid heb en waardes van de nitraten binnen de normen zijn zou ik hem lekker laten staan.
Maar me ook nog newby he :wink:
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Maar bij een planten aquarium krijg je weer te maken met veel vuilen van je planten. Daarom zou ik ook een planten aquarium zorgen voor een filtering van minimaal3 keer per uur je bak.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Campion
200-400
200-400

Bericht door Campion »

hoe zit het trouwens met het schoonmaken, heb nu zo'n grote stofzuiger, maar hiermee kom ik niet op alle plekken en volgens mij vinden de plantjes het ook niet zo fijn.

Dus hoe kan ik goed het vuil wat op de bodem licht weghalen?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Ik heb toch altijd naar volle tevredenheid met een stofzuiger gewerkt in mijn planten bakken. Als die eenmaal goed geworteld zijn is het niet zo'n probleem, denk dat bij mij de cory's veel vuil tussen de planten uithaalden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Serge
200-400
200-400

Re:

Bericht door Serge »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Nee als je voor een mechanise buiten filter gaat zou ik de E-Heim proff droog/nat filter nemen.
Als je tegen het slurpende geluid kan die die dingen maken, zijn dat wel goeie. Wel achterlijk duur overigens, maar goed, dat geldt voor alles van Eheim. Ik zou eerder voor een gewone Prof II gaan voor deze bak, maar da's meer omdat ik de toegevoegde waarde van het nat/droog principe bij een potfilter een beetje in twijfel trek.

Eheim is uiteraard goed spul (heb er zelf ook wel wat van), maar er zijn intussen - gelukkig - goede alternatieven, die de helft goedkoper zijn. Ik besef wel dat de duurzaamheid van de alternatieven nog ter discussie staat :)

Ik heb zelf een Tetratec EX1200, prima ding. Die draait nu anderhalf jaar naar vólle tevredenheid, is makkelijk in het gebruik, én voordelig in de aanschaf - vooral omdat werkelijk álle mogelijke filtermaterialen erbij zitten - plug 'n play , zeg maar :)

Nog een tip: als je toch aan een potfilter vast zit, koop een buitenverwarming (van Hydor, dacht ik), dat scheelt weer een apparaat in je bak, en zijn niet veel duurder dan een gewone staafverwarming.

alex
0-200
0-200

Re: is dit filter goed?

Bericht door alex »

Jammer dat ze niet bij ieder eheim filter een interne verwarming leveren, zit er sterk over na te denken om iets te gaan fabriceren van pvc waar een verwarmingsbuis in zit, beetje het uv filter principe.
Wat het verschil is tussen onwetendheid en onverschilligheid?
Geen idee en ik wil het ook niet weten ook niet!

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Dat zijn feitelijk die dingen van Hydor ook waar ik het over had. Misschien kan je zelf wel iets in elkaar draaien, maar een 300 Watt uitvoering van zo'n Hydor kost een tientje of vier/vijf, dus of je voor die 15 Euro extra t.o.v. een normale verwarming, zélf moet gaan zitten hannesen, weet ik niet. Als experiment is het natuurlijk wél erg leuk :)

Ik heb trouwens geen idee of ze het goed doen hoor, dus ik spreek niet uit ervaring.

Zo'n thermofilter schijnt ook niet helemaal geweldig te zijn, maar ook dat is maar van horen zeggen. Wat ik wel zeker weet is dat ze krankzinnig veel duurder zijn dan een losse filter en verwarming.

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heb hier zo'n Hydro externe heater tussen de slang zitten en ben daar uitermate tevreden over. Temperatuur blijft netjes en geen lelijke buis in de bak hangen waar de vissen zich aan schijnen te kunnen "branden"?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Die moet ik er ook maar een kopen dan, ik heb ze nog nergens gezien?!

Sander
600-800
600-800

Bericht door Sander »

Het lijkt me ook handig ze zijn hier wel wat duurder zeker wel €50 en een staaf van 300 Watt is 25€. in de toekomst komt er vast ook 1 bij mij. :D
Groetjes Van Sander - 205*60*55 --> Pt. Eimekei

Sander's Aquarium topic

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Kan ik eindelijk mijn bodemverwarming uit zetten.