juiste filterpomp

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Lincy
0-200
0-200

juiste filterpomp

Bericht door Lincy »

Hoi,

Om even een vraag te stellen waar ik zelf geen goed antwoord op kan vinden stel ik hem hier en ook omdat ik niet zeker ben of dit goed is voor mijn visjes.

Ik probeer van mijn aquarium een zuid amerikaans biotoop te maken. (althans doe mijn best) En daarbij hoort er in de bak weinig stroming te zitten begreep ik. Nu had ik zelf omdat ik z'n groot probleem had met vervuiling in mijn bak een zeer sterke juwel pomp gekocht in verhouding tot de bak.

De bak is 100 L en de pomp is geschikt voor 300 L. hierdoor had ik een enorme stroming in het water. Om dit op te lossen heb ik een nepplant gekocht en het uiteinde van de tuit (weet geen beter woord) van de pomp daarop gericht. Zodat dus die nepplant de kracht van het uitstroomende water opvangt. de uitstroom staat nu naar de bodem van het aquarium gericht. Nu vraag ik me eigenlijk af of een te sterke pomp schadelijk kan zijn voor je aquarium? Want het maakt denk ik ook extra herrie en ik vermoedt dat de kracht (weet niet zeker) van de pomp ook sterker is? is dit goed of kan dit kwaad of maakt het niks uit als je bezig met het creeeren van een ZA-biotoop?

Groetjes Lincy

Herman
200-400
200-400

Re: juiste filterpomp

Bericht door Herman »

Je kunt deze pomp met een gerust hart gebruiken, op de eerst plaats slibt na verloop van tijd het filterbed iets dicht zodat hij niet zo hard meer loopt.
Wanneer je toch vindt dat de pomp te hard gaat, kun je op de uitstroom een plastic uitstroombuis over de lengte van het aquarium plaatsen voorzien van een aantal gaatjes, zodat je een regenachtig effect krijgt over je wateroppervlak die je naar believen kan richten over of in het water.

Onderwerp auteur
Lincy
0-200
0-200

Bericht door Lincy »

Hoi Herman!

Bedankt voor je antwoord! Ik zat me hier echt druk over te maken want ik wil mijn bak dit keer echt goed aanpakken en dan ook echt goed. Snap je. En niet dadelijk erachter komen dat ik weer iets niet helemaal goed gedaan heb waardoor de bak weer in problemen komt. Dus bedankt voor je antwoord!

Groetjes Lincy

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Het is niet zozeer het aantal liters waar je dus op moet letten maar meer op de stroming die het spul veroorzaakt en of je vissen dat waarderen. En net wat Herman zegt je kan de stroming kunstmatig nog genoeg beinvloeden om het aangenaam te maken voor de vissen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Lincy
0-200
0-200

Bericht door Lincy »

Waar kan je eigenlijk een plastic uitstroombuis kopen. Ik kan ze nergens vinden?

alvast bedankt!

groetjes Lincy

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Ik weet niet wat voor een filter het is .
Maar in dit topic http://www.aquafora.com/viewtopic.php?f=10&t=8 kan je zien hoe Kevin een intern filter iets aangepast heeft .

De meesten merken van filters gebruiken nullastgegevens op hun verpakking ( dat wil zeggen zonder aansluiting van slangen filtermedia ). Dus het aantal liters wat een pomp zal verwerken is altijd lager.
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

BIj een aquarium speciaalzaak hebben ze wel van die losse setjes te koop, ik dacht dat ze er in 2 diameters hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Lincy
0-200
0-200

Bericht door Lincy »

Helemaal na een speciaal zaak gereden, Ikke balen die hadden ze niet. Die stelde voor om een kurkdop te gebruiken van de wijn en die passend in de uistroom buis te stoppen en daarin dan een kleiner uitsroom gaatje te maken.

Ja ik moet eerlijk zeggen dat ik er nog niet zoveel in zie. Jullie?

ik zal wel is even kijken of er niet nog andere speciaalzaken beetje redelijk in de buurt liggen

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Als ik precies weet wat je bedoelt dan kan ik wel even kijken bij me leverancier of we zoiets hebben.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Gewoon een sproeibuis bedoel je toch?

http://www.aquariaveldhuis.nl/index.php ... ductID=349

Afbeelding
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Even voor de duidelijkheid, we hebben het toch over een Juwel binnenfliter?
Als dat zo is, zou je ook kijken of je er een stuk slang op kunt doen waar je een aantal gaatjes in geboord heb.
Maak je in principe zelf zo'n buisje, alleen kun je hem zo groot maken als je zelf wilt, net als de gaatjes.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

in dit topic staat zoiets viewtopic.php?f=28&t=1715 alleen met een ander intern filter
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Zoiets bedoel ik inderdaad, alleen in dat topic is het een binnenfilter Eheim, zo'n aquaball geloof ik.
En zo'n pijpje met die gaatjes hoeft in principe niet, je kunt zelf ook gaatjes in de slang maken en net zolang maken als je zelf wilt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie