Serie schakelen van potfilters

Onderwerp auteur
gschouw
0-200
0-200

Serie schakelen van potfilters

Bericht door gschouw »

Ik ben benieuwd wat de meningen hier erover zijn. Ik doe dit al langere tijd en zal even uitleggen wat ik bedoel.

Ik heb dus een potfilter draaien waar ik nog andere potfilters achter hang, alleen die draaien niet actief mee maar dienen alleen als voordeel dat ik meer filtervolume krijg. Ik heb namelijk geen plaats en interesse in een biologisch filter! Wervelbedfilters zijn ook een goede optie alleen heb ik bij een kennis gezien dat die ging lekken met alle gevolgen vandien en we hebben toen het wervelbed verplaats intern in zijn bioloog. Vandaar dat een wervelbed dus ook afvalt.

Nu heb ik dus op mijn aquaria een Eheim 2224 draaien met daarachter een filterpot van een Eheim 2215. Nu heb ik ook nog de allergrootste pot staan van Eheim 2260, is een vat van bijna 25 liter en wil deze gaan gebruiken. De pot van de Eheim 2217 wil ik dan vullen met alleen groffe watten en kippengrit. Wat zou ik dan in het grote vat doen, bioballen of een of ander vijverfiltermateriaal ivm de kosten te drukken.....

Graag jullie reacties hierop :idea: 8) :idea:
120Lx40Hx50D
9 L. multifasciatus
2 N. pulcher 'Daffodil'
2 J. transcriptus
5 S lucipinnis

Rob Bosman

Re: Serie schakelen van potfilters

Bericht door Rob Bosman »

Het idee is wel wat en ik hoor dit ook staads vaker daarom zit ik te overwegen om is te kijken naar de mogelijkheden om zelf zo extra filterpot te bouwen. Jullie horen daar nog over.

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

gschouw schreef:Ik ben benieuwd wat de meningen hier erover zijn. Ik doe dit al langere tijd en zal even uitleggen wat ik bedoel.

Ik heb dus een potfilter draaien waar ik nog andere potfilters achter hang, alleen die draaien niet actief mee maar dienen alleen als voordeel dat ik meer filtervolume krijg. Ik heb namelijk geen plaats en interesse in een biologisch filter! Wervelbedfilters zijn ook een goede optie alleen heb ik bij een kennis gezien dat die ging lekken met alle gevolgen vandien en we hebben toen het wervelbed verplaats intern in zijn bioloog. Vandaar dat een wervelbed dus ook afvalt.

Nu heb ik dus op mijn aquaria een Eheim 2224 draaien met daarachter een filterpot van een Eheim 2215. Nu heb ik ook nog de allergrootste pot staan van Eheim 2260, is een vat van bijna 25 liter en wil deze gaan gebruiken. De pot van de Eheim 2217 wil ik dan vullen met alleen groffe watten en kippengrit. Wat zou ik dan in het grote vat doen, bioballen of een of ander vijverfiltermateriaal ivm de kosten te drukken.....

Ik filter ook al ruime tijd op deze manier, waarin ik een 2224 als voorfilter heb en een 2126 als "bio" filter.
De 2224 zit vol met grove en fijne filterwatten om alle rommel uit het water te filteren.
De 2126 zit vol met Siporax en Symbiont, omdat er toch nog vrij weinig ruimte is vergeleken met een bioloog wilde ik voor maximale biomassa gaan, dus ditzelfde advies wil ik je dan ook meegeven, probeer zoveel mogelijk goede biomassa erin te stoppen.
Nog een tip, de filters die niet meedraaien, haal daar de rotor uit, dit bevordert de doorstroom aanzienlijk.
Suc6
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

gschouw schreef:
Ik zou wel is willen zien hoe dit aangesloten zit verlies je zo niet alle druk van het hoofd filter ?
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Ik denk niet dat je druk verliest, omdat de filters onder het aquarium staan en werken als (communicerende gesloten vaten) waarbij de laatste potfilter de waterdruk terug opvoert in het aquarium.
In principe zou je de afzonderlijke potfilters kunnen zien, als de schotjes in een biologisch filter.
Je moet het gewoon eens uittesten en ons de bevindingen laten weten, lijkt me interessant om dat te vernemen? :)

Onderwerp auteur
gschouw
0-200
0-200

Bericht door gschouw »

Wildcaught Heckel schreef:
gschouw schreef:Ik ben benieuwd wat de meningen hier erover zijn. Ik doe dit al langere tijd en zal even uitleggen wat ik bedoel.

Ik filter ook al ruime tijd op deze manier, waarin ik een 2224 als voorfilter heb en een 2126 als "bio" filter.
De 2224 zit vol met grove en fijne filterwatten om alle rommel uit het water te filteren.
De 2126 zit vol met Siporax en Symbiont, omdat er toch nog vrij weinig ruimte is vergeleken met een bioloog wilde ik voor maximale biomassa gaan, dus ditzelfde advies wil ik je dan ook meegeven, probeer zoveel mogelijk goede biomassa erin te stoppen.
Nog een tip, de filters die niet meedraaien, haal daar de rotor uit, dit bevordert de doorstroom aanzienlijk.
Suc6
Een goeie tip die van de rotors :idea:
Siporax ken ik wel maar het andere niet, ga dit eens nazoeken. Zou het ook kunnen met 2 extra potfilters erachter denk je?
Ga eens kijken wat de voordeligste materialen zijn en laat dat hier weten.

Ik denk ook dat de filtercapaciteit niet word beinvloed hoor, ik zie geen verschil als ik de ene pot eraf haal of niet!
120Lx40Hx50D
9 L. multifasciatus
2 N. pulcher 'Daffodil'
2 J. transcriptus
5 S lucipinnis

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

En nog goedkoop ook, wat moet een kapotte filter nu nog kosten via marktplaats :idea:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Als die maar wel waterdicht is :roll:
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat dan weer wel he 8)
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

hier had ik nog niet aan gedacht, wel een goed idee denk ik :mrgreen:
maar dan even een vraagje: staat het werkende filter (de pomp dus eigenlijk) als eerste of als laatste in de serie? Als laatste toch..
275x65x60

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Volgens mij heeft gschouw hem er voor staan, maar volgens mij moet dat niet veel uitmaken.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Marco
200-400
200-400

Bericht door Marco »

lijkt mij dat als hij (als 'ie als eerste staat) het water te ver moet pompen om terug in de bak te komen.
maar goed, ik voel een experiment aankomen :mrgreen:
275x65x60

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het is voornamelijk het hevel systeem wat het werkt doet, die pomp zorgt meer voor stroomversnelling. Als ik zo iets in elkaar zou moeten zetten zou ik de draaiende filter ook als laatste wegzetten denk ik, reden? meer kracht bij het opvoeren naar je aqua toe wellicht toch.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

ik had op mijn west afrika bak 2 x 2 aan elkaar geschakelde potfilters...

dit had ik als volgt gedaan:
1 pot bouwde ik om..het motor gedeelte liet ik eraf en had een losse deksel erop geklikt hierop het instroom pijpje gedaan, deze pot was gevuld met grove filtermateriaal..dan 1 van de eheim kranen in het onderste schroef gat geschroeft en de andere eind aan de andere pot onder..deze was gevuld met fijn filter materiaal, op deze pot zat wel het motorgedeelte en de slang naar de uitstroom toe, door gebruik van een kraan tussen de 2 potten kon ik deze gemakkelijk loshalen voor schoonmaak ieder apart...

hoop dat de uitleg een beetje duidelijk is??
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

dus makkelijk getekent ziet het er zo uit?

Afbeelding

ik heb nog nooit zo'n potfilter van binnen gezien maar zit er dan een valbuis in anders komt het water toch nooit aan de onderkant van het grote vat?

Siporax is nou niet echt goedkoop vind ik zelf om de kosten te drukken ik vond 2 liter al duur .
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds