Water verversen bijvullen

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Re: Water verversen bijvullen

Bericht door Airwin »

Om nog even over het waterverversing door te gaan.

Misschien voor de gevorderde aquariaan een makkelijke vraag , :P

Als ik nu een deel van mijn water eruit haal staat de uitlaat (sproeibuis) boven water. 10000000 kleine belletjes overal voor een dag of 2 lijkt me niet echt goed, en lijkt me ook meer stress voor vissen te brengen.
Maar het lijkt me wel belangrijk dat het filter gewoon door gaat. zodat ook het nieuwe water goed door het filter gaat.

Iemand tips hiervoor of ideeën?

( het gaat om een tanganyika aquarium 120x40x55 dus veel verversen is wel nodig)
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

sproeibuis even draaien richting glas :D

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Een half uurtje mag hij best wel uitstaan hoor, ik deed de kraantjes altijd wat dichter draaien.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Airwin schreef:Om nog even over het waterverversing door te gaan.

Misschien voor de gevorderde aquariaan een makkelijke vraag , :P

Als ik nu een deel van mijn water eruit haal staat de uitlaat (sproeibuis) boven water. 10000000 kleine belletjes overal voor een dag of 2 lijkt me niet echt goed, en lijkt me ook meer stress voor vissen te brengen.
Maar het lijkt me wel belangrijk dat het filter gewoon door gaat. zodat ook het nieuwe water goed door het filter gaat.

Iemand tips hiervoor of ideeën?

( het gaat om een tanganyika aquarium 120x40x55 dus veel verversen is wel nodig)
Die belletjes die zo lang blijven hangen zijn stikstofbelletjes die meekomen uit de waterleiding dmv druk.
Als je dit wilt voorkomen moet je ervoor zorgen dat het water niet rechtstreeks je bak inloopt maar zoveel mogelijk contact maakt met de lucht voor het je bak in gaat.
Ikzelf heb hier een uitsproeibuis voor gepakt die ook nog eens op de stabilisatiestrip uitsproeit en dan via de onderkant ervan in de bak druppelt.

Afbeelding
Afbeelding

Zoals op de foto te zien in loopt het hier rechtsreeks de bak in vanaf de uitsproei, omdat dit toch nog teveel stikstof in het water bracht heb ik hem nu met de gaatjes naar de strip toe staan en de uitsproei in het midden van de strip gezet.
Iets stikstof komt er nog wel mee maar dat is meestal binnen 1a2 uurtjes verdwenen.
Ook me discus heeft er veel minder last van aangezien eerst de stikstof hechtte met de slijmlaag van de discus en deze vervolgens "losweekte".
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

ah oke bedankt voor de info .

Ik zal het is proberen met sproeibuis tegen de zijruit aan .
Probleem is dat ik mijn kraan best hard moet zetten om goede temperatuur te krijgen dus misschien kan ik het beter vanuit de kraan (douche) in een bak laten vallen en dan met een klein dompelpompje het langzaam het aquarium in laten lopen.

Groetjes
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

nanny
0-200
0-200

Bericht door nanny »

bang dat er visjes meegezogen worden? maak een stuk filterspons op maat en schuif hem over de slang wedden dat ze daar niet doorheen gaan en o ja een filter uit een exspressoapparaat aan de slang , stond in een aquarium blad als tip , nooit meer kleine garnalen weg gezogen. groeten nanny