De Brichardi kweken
-
Lientjjj
Onderwerp auteur - 0-200

De Brichardi kweken
Ik zou graag de Neolamprologus brichardi willen kweken, kunnen jullie mij even wat info geven?
En is deze soort moeilijk? Ik had gelezen dat het heel makkelijk was maar dat geloof ik niet echt..
Ik zie niet heel veel op internet en hoe groot moet de bak zijn? en moet er een paartje of meerdere in de bak?
En is deze soort moeilijk? Ik had gelezen dat het heel makkelijk was maar dat geloof ik niet echt..
Ik zie niet heel veel op internet en hoe groot moet de bak zijn? en moet er een paartje of meerdere in de bak?
Re: De Brichardi kweken
Klopt inderdaad, die kweken van eigen wel. Bedenk wel goed dat als ze gaan kweken er heel veel jongen komen en je er niet gemakkelijk vanaf komt. De variant als de pulcher of bijv daffodil zijn misschien wat makkelijker kwijt te raken nadien.
Het kweken:
Je begint met een stuk of 5 vissen in minimaal 80cm, uit die 5 zal vanzelf een koppel onstaan de rest van de vissen zullen uit de bak verwijderdt moeten worden. En dan als het koppel zich goed voelt krijg je elke 3 a 4 weken zo'n 60 jonkies van ze waarvan er zeker 30 blijven leven. Een bricardi met een nest van 100 kan ook nog voorkomen.
Het kweken:
Je begint met een stuk of 5 vissen in minimaal 80cm, uit die 5 zal vanzelf een koppel onstaan de rest van de vissen zullen uit de bak verwijderdt moeten worden. En dan als het koppel zich goed voelt krijg je elke 3 a 4 weken zo'n 60 jonkies van ze waarvan er zeker 30 blijven leven. Een bricardi met een nest van 100 kan ook nog voorkomen.
Een zeer simpel te kweken vis, en je zou na verloop van tijd willen dat je het niet gevraagd had!
Zet meerdere vissen bij elkaar en laat ze zelf hun partner uitzoeken, verwijder dan de overigen en de kweek zal vanzelf gaan lopen.
Alle nesten van jonge visjes die er komen, zullen mede de hele populatie helpen vrijwaren tegen eventuele indringers.
Nou ja indringers, er is na enige tijd alleen nog maar de Prinses van Burundi over in het aquarium, die regeert!!

Zet meerdere vissen bij elkaar en laat ze zelf hun partner uitzoeken, verwijder dan de overigen en de kweek zal vanzelf gaan lopen.
Alle nesten van jonge visjes die er komen, zullen mede de hele populatie helpen vrijwaren tegen eventuele indringers.
Nou ja indringers, er is na enige tijd alleen nog maar de Prinses van Burundi over in het aquarium, die regeert!!
-
Lientjjj
Onderwerp auteur - 0-200

thx voor de reactie
Als ik dan kleine visjes heb, wat moet ik ze dan voeren?
Ik heb nog eens zitten lezen op internet maar zie overal iets anders..
Ik heb nog eens zitten lezen op internet maar zie overal iets anders..
ik heb ook zeer regelmatig jongen van de brichardi gehad..maar helaas kreeg ik de jongen niet groot, na een aantal weken was er geen 1 meer te vinden..en dat was bij elk nest zo het geval..ik ben toen ook overal aan het vragen geweest wat te doen..diverse tips gehad maar niks mocht helpen..ik zou het ook niet weten waar het aan gelegen had..
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Hoeveel zou ik er al niet gekweekt hebben, ik zou het niet meer weten maar het moeten er best wel wat geweest zijn in de loop der jaren?Lientjjj schreef:thx voor de reactie![]()
Als je het goed wilt doen, moet je zorgen voor water dat constant blijft, dus met kleine tussenpozen van een paar dagen tot een week een gedeelte verversen, om een constante aan te houden. Ook moet de Ph boven de 8 liggen, om een goede ontwikkeling/groei van de jonge baby's te garanderen.
Het voer kan, nadat de dooierzakjes zijn opgeteerd bestaan uit (Slootinfusie, Liquifry voor eierleggers, Tetramin mikrozel, en pas uitgekomen Artemia) Het voer kan met een lange pipet of (injectienaald met een dun pijpje verlengd worden), en zo tussen het jonggrut gespoten worden.
Om de Ph constant te houden, zou je na elke verversing een gewichtsdeel van 6delen Natriumbicarbonaat en 1 gewichtsdeel Natriumcarbonaat toe kunnen voegen aan het te verversen water.
Denk erom dat elke te grote schommeling van watersamenstelling, kan resulteren in een relatie onderbreking van het ouderpaar.
Vooral Julidochromis soorten zijn heel gevoelig voor te grote schommelingen, waardoor de ouderdieren elkaar als partner niet meer zullen herkennen, met alle gevolgen van dien. Dus met kleine tussenpozen telkens een deel water verversen.
-
Lientjjj
Onderwerp auteur - 0-200

Bedankt voor de reactie Herman, Ik heb inmiddels een 80cm aquarium gekocht die nu aan het indraaien is.
Dus ik moet 5 vissen kopen en als er een paartje ontstaat de andere weghalen?
Moeten ze echt weg? Volgens mij als ik ze gekocht heb kan ik ze niet zo snel terugbrengen daarom
Dus ik moet 5 vissen kopen en als er een paartje ontstaat de andere weghalen?
Moeten ze echt weg? Volgens mij als ik ze gekocht heb kan ik ze niet zo snel terugbrengen daarom
Als er eenmaal een koppel en deze maken aanstalte om te gaan jongen dan wordt heel zelden nog wel is een andere vis getolereerd als ze hun met rust laten. Maar meestal blijven ze net zolang etteren tot dat de voor hun buitenstaander het loodje legt als jij niet ingrijpt.
Je zal dit vanzelf gaan zien als er ineens 1 of meer van de vissen bovenin de hoek van je aquarium hangt enof er vinnen beschadigd raken.
Het zijn voor hun eigen kinderen en partner schatjes maar tegen andere vissen zelfs soort genoten die niets met kolonie te maken killers
Je zal dit vanzelf gaan zien als er ineens 1 of meer van de vissen bovenin de hoek van je aquarium hangt enof er vinnen beschadigd raken.
Het zijn voor hun eigen kinderen en partner schatjes maar tegen andere vissen zelfs soort genoten die niets met kolonie te maken killers
-
Lientjjj
Onderwerp auteur - 0-200

Maar ik heb dus een 80cm bak en daar zit dan 1 koppeltje in?
Lijkt me best weinig maar als het dan beter gaat vind ik het goed
Als ik dan OOIT is kleine visjes krijg dan moet ik die er toch gewoon inlaten?
En na een tijdje moeten ze er dus ook weer uit?
Lijkt me best weinig maar als het dan beter gaat vind ik het goed
Als ik dan OOIT is kleine visjes krijg dan moet ik die er toch gewoon inlaten?
En na een tijdje moeten ze er dus ook weer uit?
Je kunt alle broed er geruime tijd in laten, totdat de bemeten aquariumruimte echt te klein gaat worden.Lientjjj schreef: Als ik dan OOIT is kleine visjes krijg dan moet ik die er toch gewoon inlaten? En na een tijdje moeten ze er dus ook weer uit?
Dan moet je ingrijpen, anders gaat het wel mis (zelfregulering)
-
Lientjjj
Onderwerp auteur - 0-200

okj dankjewel 
-
Lientjjj
Onderwerp auteur - 0-200

Dus 1 koppel moet in een 80cm aquarium met geen andere vissen?
Ook geen algeneter of corydoras? of dat wel?
En de inrichting van het aquarium zoiezo slakkenhuizen.. en nog iets speciaals?
Ook geen algeneter of corydoras? of dat wel?
En de inrichting van het aquarium zoiezo slakkenhuizen.. en nog iets speciaals?
Een flinke berg slakken wat rotsen en als jij het mooi vind kun je er wat planten bij zetten, meer hebben ze niet echt nodig. En wat Herman zegt ze vormen een kolonie dus de jonkies uit het eerste nest helpen paps en mams mee met dhet 2de en 3de nest. Als de ouders vinden dat de bak te vol wordt zul je merken dat de zwakste visjes eerst verdwijnen.
Dat heb je zo mooi verwoordt Kevin, en het is helemaal juist. 
-
rinychromis
- 0-200

Zoals Kevin als zegt, van Brichardi jongen kom je niet af.
er zijn echter meerdere soorten uit het "Brichardi Complex" met allemaal soortgelijk gedrag kijk eens naar de wat minder bekende soorten als :
N-Pulcher daffodil
N-Splendens
N-Marunguensis
N-Gracillis, persoonlijk de mooiste vindt ik, samen met de N-Kijumba Orange
N-Crassus.
De Kijumba is wel de meest agressieve van allemaal, in een meterbak te houden ZONDER andere soorten erbij, een soortaquarium dus
er zijn echter meerdere soorten uit het "Brichardi Complex" met allemaal soortgelijk gedrag kijk eens naar de wat minder bekende soorten als :
N-Pulcher daffodil
N-Splendens
N-Marunguensis
N-Gracillis, persoonlijk de mooiste vindt ik, samen met de N-Kijumba Orange
N-Crassus.
De Kijumba is wel de meest agressieve van allemaal, in een meterbak te houden ZONDER andere soorten erbij, een soortaquarium dus
rinychromis a.k.a. zappa0609
Avatar : Eretmodus Cyannostictus "blue spot"
Avatar : Eretmodus Cyannostictus "blue spot"