200 Liter bak

Rob Bosman

Re: 200 Liter bak

Bericht door Rob Bosman »

Hallo lieve vrienden ook maanvissen zijn scholenvissen en worden net als de discus graag gehouden in een goepje van 5 stuks minimaal. Verder zal het zeer lastig tot niet mogelijk zijn om bij de LFS een bewezen koppel te kopen. Let op een bewezen koppel is een koppel die meerdere nesten heeft groot gebracht en niet een keer eitjes heeft gehad.
Ik zou in 200 liter gewoon wat kleinere vissoorten houden en dan moet je denken aan een mooie grote school kardinalen denk aan 25 tot 30 stuks een stuk of 15 coriadorassen en een paar kleinblijvende L nummers en verder een mooie school met bv Bijlzalmen dan heb je iig onder-, midden- en bovenlaag vis zitten verder zou je aan kunnen vullen met wat garnalen en kreeften en appelslakken.

Geloof me dan heb je een leuk ingerichte bak met beweging in alle lagen ik zou er ook niet meer vis in doen.

yvon

Bericht door yvon »

@ Discuskwekerij Bèrrege: Ik ben het volkomen met je eens dat de maanvissen eigenlijk scholenvissen zijn, maar daar staat ook de ervaringen van een aantal aquarianen tegenover die dus ondervonden hebben dat 5 maanvissen een vechtpartij worden, als aquariaan typ je niet alleen zoals het hoort maar ook wat je eigen ervaringen zijn.
Het zou kunnen dat het te maken heeft met de inrichting van de bak, de maten van de bak, de vissen zelf (10 maanvissen naast elkaar en ze zijn alle 10 anders, net zo als bij ons mensen), dit is gewoon een hele lastige.
Veel aquarianen zullen ook de ervaring hebben dat het wel heel goed gaat met meer maanvissen in 1 bak, joep en ikzelf vertellen onze ervaring met de maanvissen, namelijk dat er 2 een koppel vormen en de rest van de manen door de bak heen jagen.

Een koppel of een groep, het is allebei een risico en ik denk nu ook aan het feit dat ze heel graag maanvissen wil, dus word tessa verteld wat onze ervaringen ermee zijn.
En ieder heeft zo z'n eigen ervaring, nu staan er in dit topic dus 2 ervaringen die vertellen dat het niet goed is gegaan met meerdere maanvissen in de bak.
En daar staat jou post tegenover dat het scholenvissen zijn en dat ze in een groepje van minstens 5 gehouden horen te worden.

Ikzelf ben iemand die het meteen aangeeft als iemand van een scholenvis te weinig in een bak heeft, maar ik zie ook het risico als er 5 maanvissen in de bak zwemmen die niet met elkaar overweg kunnen.
En als het niet goed gaat, waar laat ze dan de maanvissen ?

Ik ga dus af op het feit dat ze graag maanvissen wil in de bak, ik vertel mijn ervaring hiermee en houd er ondertussen ook rekening mee, wat de kleinste risico factor is.
En dan vertel ik ook heel eerlijk, dat ik weinig van maanvissen weet, behalve de ervaring die ik heb met onze eigen maanvissen en de dingen die ik erover op het internet gelezen heb.

Hoe dan ook is deze discussie wel een goeie hint om tessa nog eens goed na te laten denken over wat ze wil.
Er is een altijd een risico met maanvissen en al helemaal in die maat bak (ikzelf heb ze ook in een bak van 100 cm x 45 cm x 50 cm) het zou kunnen dat ze daardoor als groep anders reageren, misschien is de bak wel te klein om er goed een groep in te kunnen houden.

In ieder geval weet ze dat er een risico is dat het fout kan gaat, ze weet nu ook dat je niet makkelijk van maanvissen af kunt komen als er problemen komen en er enkele of zelfs allemaal uit de bak zullen moeten.

Ieder zo z'n eigen mening en smaak, ikzelf zou ook niet voor de maanvissen gekozen hebben, het zijn ook niet mijn vissen en ik heb ze ook niet aangeschaft, ik zou ook voor de kleinere vissen gaan, maar dat is gewoon een kwestie van smaakverschillen.

Misschien heb jij nog nuttige tips en ervaringen wat betreft de maanvissen om het nog wat duidelijker te maken voor tessa en haar keuze wat makkelijker te maken.
Zoals ik al zei, ze had nu alleen de tips gekregen van mensen die slechte ervaringen hebben met meer dan 2 maanvissen in een bak ;)

Rob Bosman

Duidelijk verhaal Yvon, ik zou in een 200 liter bal al niet aan maanvissen beginnen. Even een klein rekensommetje 2 maanvissen is al 100 liter water die je nodig heb gaat er in zo bakkie nog eens een 50 liter af voor planten en decoratie ed houdt je netto nog een 50 liter over voor je bijvissen dus mijn advies is al helemaal niet een grotere vissen beginnen. Zeker niet aan vissen wat ik al schreef een sterk teritoriaal gedrag vertonen zoals maanvissen. Ik zelf heb 7 maanvissen zwemmen en dat is alleen omdat ik geselecteerd heb de bazen zijn eruit gegaan en deze 7 die nu zwemmen vertonen wel het zelfde gedrag maar zijn door de ruimte niet dominant aanwezig.
Voor maanvissen moet je een grote tank hebben en dan alleen met maanvissen als hoofdvis, of een super gtote tank zodat ze niet opvallen.

Mijn advies voor een goed visbestand heb ik in mijn vorige posting al aangegeven en denk dat we daar op moeten voortborduren.
Ik heb ook mijn wensen, alleen zijn niet alle wensen uitvoerbaar.

Onderwerp auteur
Tessa
0-200
0-200

Bericht door Tessa »

Wow, bedankt voor jullie reacties, was wel ff lezen hoor :mrgreen:

En gewoon een ander idee, echt werkelijk geen flauw idee of dat kan,
leek me ook wel mooi:
Gewoon een koppeltje maanvissen en voor de rest niets anders,
Dat heeft mijn dierenwinkel ook, die heeft een tank staan, met
daarin 2 maanvissen, dat vond ik wel grappig, maar geen idee of
dat wel kan..

( en begrijp me niet verkeerd hoor, als maanvissen echt niet kunnen,
dan kan het niet anders, ik vind ze alleen mooi, maar wat niet kan, dat kan niet,
ben ik wel realistisch in hoor :mrgreen: )
Juwel Rekord 80.
Juwel Rio 180.

Onderwerp auteur
Tessa
0-200
0-200

Bericht door Tessa »

O, en ik had een ideetje, ben benieuwd of het mooi is.

Ik heb net een zak zand gekocht, op aanraden van het
tuincentrum hier, het is Metselzand / rivierzand.

Staat voor een Zuid Amerika Biotoop(je) deze achtergrond
mooi? Ik heb namelijk niet genoeg geld om van die mooie
achtergronden te kopen... :roll:

http://www.zooplus.nl/shop/vissen/decor ... wand/71003
Juwel Rekord 80.
Juwel Rio 180.

Rob Bosman

Tessa het kan wel maar ga je dat op den duur niet saai vinden, je kan er zelfs nog wel 10 coriadorassen bij houden.

Maar omdat je kardinaal tetra's ook heel mooi vindt zit ik meer aan een andere bezetting te denken.

Boven laag --->> 10 mooie bijlzalmen
Middenlaag --->> 25 kardinaal tetra's
Bodem --->> 15 coriadorassen 2 L# en wat garnalen of kreeften

Lekker beplanten en wat hout erin dan heb je een mooi gevarieerde visbezetting met volop beweging

Rob Bosman

Tessa, lekker zelf knutselen.

Staan hier voorbeelden genoeg en aanwijzingen hoe je zelf een achterwand kan maken.

Onderwerp auteur
Tessa
0-200
0-200

Bericht door Tessa »

Discuskwekerij Bèrrege schreef:Tessa het kan wel maar ga je dat op den duur niet saai vinden, je kan er zelfs nog wel 10 coriadorassen bij houden.

Maar omdat je kardinaal tetra's ook heel mooi vindt zit ik meer aan een andere bezetting te denken.

Boven laag --->> 10 mooie bijlzalmen
Middenlaag --->> 25 kardinaal tetra's
Bodem --->> 15 coriadorassen 2 L# en wat garnalen of kreeften

Lekker beplanten en wat hout erin dan heb je een mooi gevarieerde visbezetting met volop beweging
O oke, dat is opzich ook wel leuk!
Ik moet toch nog 3 maanden wachten tot hij opgestart mag worden,
omdat ik hem op zolder ga houden, en ik mag pas in september naar zolder toe :mrgreen:
Heel erg bedankt voor je advies, ben ik echt heel blij mee!!!!

O en zelf een achterwand knutselen, gaat niet lukken denk ik, omdat
ik dat niet kan, en we hebben geen staalborstel, verf tegellijm enz enz
dan ben ik volgens mij nog duurder uit dan een gewone achtergrond :P

Maar alsnog, allen heel erg bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :D
Juwel Rekord 80.
Juwel Rio 180.

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Als de sfeer dat je wil creëren is (vrij donker veel hout drijfplanten hangende wortels enz. ) zou ik id. voor zo’n soort achterwand gaan . ik heb zelf voor slimline van back to nature gekozen (ook plat +- 2cm dik )maar ik ga voor een totaal ander soort aquarium.
Maar wat rob zegt aan de slag gaan en zelf iets maken kan ook heel leuk zijn als je van knutselen houd. Je kan dan echt zelf maken wat je wilt (holletjes,plateautjes enz.).
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

piepschuim 7 euro ofzo
tegelijm euro of 8
epoxy 18 euro
staalborstel 20 cent?
paar kwasten geen idee

Dus tja kwa kosten valt het wel mee echter moet je er wel tijd en zin in hebben wat ik dus niet had :P
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Onderwerp auteur
Tessa
0-200
0-200

Bericht door Tessa »

Airwin schreef:piepschuim 7 euro ofzo
tegelijm euro of 8
epoxy 18 euro
staalborstel 20 cent?
paar kwasten geen idee

Dus tja kwa kosten valt het wel mee echter moet je er wel tijd en zin in hebben wat ik dus niet had :P
Hahah tijd genoeg, ik ga het is proberen. :D
Juwel Rekord 80.
Juwel Rio 180.

Rob Bosman

yvon

Bericht door yvon »

Tsja rob, zelfs aquarianen die al jaren ervaring hebben maken nog fouten, hier hadden we de maanvissen ook nooit aan moeten schaffen ;)

Wat betreft de indeling van de bak, dat zal een moeilijke keuze worden voor tessa.
Aan de ene kant vind je manen super mooie vissen en wil je ze graag in het aqua doen.
Aan de andere kant weet je dan dat er toch nog risico's aan verbonden zijn als het toch geen koppel blijkt te zijn.
En dan weet je ook nog dat je er alleen corydoras bij kun plaatsen en niet de kardinaaltetra's die trouwens ook super mooi zijn en ook een mooi schoolgedrag hebben (m'n schoonvader heeft ze in de bak en ze zijn super).

Dat word kiezen dus.
Ik ga nu ook niet typen wat ik zou doen want het gaat er niet om wat mijn keuze is, het gaat erom dat het jou keuze is, het is jou bak en jij beslist wat je er het liefste in zet.
Andere kunnen ervaringen delen en adviezen geven, de eindbeslissing neem je toch echt zelf ;) :P

Of ga ik nu toch stiekem typen dat ikzelf dan voor het visbestand zou gaan wat Discuskwekerij Bèrrege gaf en niet voor de maanvissen ?
Oeps, nu heb ik het toch getypt :oops: ;)

Tessa denk er nog rustig een poosje over na, weeg de nadelen en voordelen af en ga dan ook op je gevoel af.

Onderwerp auteur
Tessa
0-200
0-200

Bericht door Tessa »

yvon schreef:Tsja rob, zelfs aquarianen die al jaren ervaring hebben maken nog fouten, hier hadden we de maanvissen ook nooit aan moeten schaffen ;)

Wat betreft de indeling van de bak, dat zal een moeilijke keuze worden voor tessa.
Aan de ene kant vind je manen super mooie vissen en wil je ze graag in het aqua doen.
Aan de andere kant weet je dan dat er toch nog risico's aan verbonden zijn als het toch geen koppel blijkt te zijn.
En dan weet je ook nog dat je er alleen corydoras bij kun plaatsen en niet de kardinaaltetra's die trouwens ook super mooi zijn en ook een mooi schoolgedrag hebben (m'n schoonvader heeft ze in de bak en ze zijn super).

Dat word kiezen dus.
Ik ga nu ook niet typen wat ik zou doen want het gaat er niet om wat mijn keuze is, het gaat erom dat het jou keuze is, het is jou bak en jij beslist wat je er het liefste in zet.
Andere kunnen ervaringen delen en adviezen geven, de eindbeslissing neem je toch echt zelf ;) :P

Of ga ik nu toch stiekem typen dat ikzelf dan voor het visbestand zou gaan wat Discuskwekerij Bèrrege gaf en niet voor de maanvissen ?
Oeps, nu heb ik het toch getypt :oops: ;)

Tessa denk er nog rustig een poosje over na, weeg de nadelen en voordelen af en ga dan ook op je gevoel af.
hahaha, ja ik heb nog 3 maanden de tijd, genoeg dus. :D

O, ik heb het zand erin gedaan, en het aquarium even gevuld,
wow, wat een stofbak :P
Juwel Rekord 80.
Juwel Rio 180.