Is een biologisch evenwicht haalbaar in ons aquarium?
-
Biancab
Onderwerp auteur - 400-600

Is een biologisch evenwicht haalbaar in ons aquarium?
Op verzoek..
Is een biologisch evenwicht haalbaar in ons aquarium...???
Is een biologisch evenwicht haalbaar in ons aquarium...???
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
-
Biancab

Re: Is een biologisch evenwicht haalbaar in ons aquarium?
Ik heb dus voor Ja gekozen omdat als ik kijk naar mein eigen bak hij prima in balans is..
zonder veel waterverversen (lees hooguit 1 x in t jaar) en het filter weinig schoon te maken toch een goed en mooi evenwicht heb in mijn bak waar vele jaloers op zijn.. (lees zachtwaterkwekers)
zonder toevoegingen van wat dan ook is mijn water prima van kwaliteit en ondervind ik geen problemen, ook is het water stabiel in waardes..
t enige wat ik doe is het verdampte water bijvullen en de planten snoeien meer niet.
dat betekent toch dat er een biologisch evenwicht ontstaat...hoe wil je het anders noemen???
zonder veel waterverversen (lees hooguit 1 x in t jaar) en het filter weinig schoon te maken toch een goed en mooi evenwicht heb in mijn bak waar vele jaloers op zijn.. (lees zachtwaterkwekers)
zonder toevoegingen van wat dan ook is mijn water prima van kwaliteit en ondervind ik geen problemen, ook is het water stabiel in waardes..
t enige wat ik doe is het verdampte water bijvullen en de planten snoeien meer niet.
dat betekent toch dat er een biologisch evenwicht ontstaat...hoe wil je het anders noemen???
Grtzz Bianca
-
Rob Bosman
Ik heb ook ja gestemd en dit is ook gebaseerd op eigen ervaring, denk dat we wel onderscheid moeten maken of wij de natuurlijke leefomgeving en de daarbij behorende waterwaarden kunnen nabootsen dan zeg ik nee.
Maar je tank in een dusdanig evenwicht krijgen dat de natuur zijn werk doet zonder al teveel ingrijpen van de tankhouder zeg ik volmondig ja.
Wat houdt nu een biologisch evenwicht in en wat verstaan we onder dat begrip is natuurlijk de volgende vraag die hier uit voor komt. De een heeft daar een heel ander idee over dan de ander.
Het allerbelangrijkste vindt ik dat je over een goed werkend biologisch evenwicht kan spreken als je tank zonder toevoegingen van preperaten stabiel blijft draaien, je waterwaarden volkomen stabiel blijven. Het water helder blijft je planten en vissen er gezond uitzien.
Dit even voor nu, kom maar met de reakties.
Maar je tank in een dusdanig evenwicht krijgen dat de natuur zijn werk doet zonder al teveel ingrijpen van de tankhouder zeg ik volmondig ja.
Wat houdt nu een biologisch evenwicht in en wat verstaan we onder dat begrip is natuurlijk de volgende vraag die hier uit voor komt. De een heeft daar een heel ander idee over dan de ander.
Het allerbelangrijkste vindt ik dat je over een goed werkend biologisch evenwicht kan spreken als je tank zonder toevoegingen van preperaten stabiel blijft draaien, je waterwaarden volkomen stabiel blijven. Het water helder blijft je planten en vissen er gezond uitzien.
Dit even voor nu, kom maar met de reakties.
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Ik zeg ja, met een redelijke bezetting en uitgaande van voldoende filtercapaciteit gaat het volgende op:
Ons filter zoals wij dat tegenwoordig zien, bioloog of potfilter heeft als eerste functie het water ontdoen van de onstane en organische afvalstoffen door plant en vis, af te breken in anorganische stoffen.
Een vis scheid zowel nitriet als ammoniak uit en dit is zeer schadelijk als dit zich in grotere mate gaat ophopen.
De werkzame organismen in een bioloog (biologisch filter) zijn natuurlijk bacteriën.
Voor hen zijn de organische afvalstoffen in het water het “voedsel” waarvan zij leven.
Daarom wordt biologische zuivering ook wel bacteriologische zuivering genoemd.
We kennen twee verschillende soorten milieus waarbinnen bacteriën zorg
dragen voor de afbraak van organische afvalstoffen, namelijk aërobe en anaërobe milieus
Anaërobe bacteriën kunnen zonder gebruikmaking van zuurstof organische
afvalstoffen afbreken. Dit zijn bacteriën die we hoofdzakelijk in de
verschillende bodemsoorten van aquaria vinden.
Aërobe bacteriën zijn bacteriën die met behulp van opgelost zuurstof in
water de organische afvalstoffen afbreken.
Dit zijn de werkzame bacteriën in een bioloog zoals wij hem kennen.
Dit proces wordt ook wel aërobe mineralisatie of aërobe zuivering genoemd.
Enkele vitale factoren voor de werkzaamheid van aërobe bacteriën zijn:
- Temperatuur (tussen 10 - 45°C, optimaal is tussen 20 – 40°C).
- Zuurgraad oftewel pH (tussen 4,0 - 9,5, optimaal is tussen 6,5 – 7,5).
- Zuurstof, opgelost in water.
- Bouwstoffen voor opbouw van de bacteriën, zoals fosfaten, koolstof-,
zwavel- en stikstofverbindingen, calcium, natrium alsook bepaalde
sporenelementen zoals kalium, ijzer, mangaan, koper, etc.
- Afwezigheid van toxische stoffen.
De voortplantingssnelheid van bacteriën is zeer hoog.
De verdubbelingtijd varieert afhankelijk van de soort bacterie van 20 minuten tot 30 uur.
Aërobe zuivering
Dit proces kunnen we onderverdelen in twee verschillende deelprocessen, namelijk oxidatie en nitrificatie
Bij oxidatie wordt met behulp van oxiderende bacteriën (Pseudomonas,
Achromobacter, Arthrobacter, etc.) en zuurstof de organische afvalstoffen
afgebroken en omgezet in eenvoudige anorganische eindproducten, namelijk:
- kooldioxide (CO2)
- water (H2O)
- ammonium (NH4+)
In een nieuw biologisch filter ontstaat een cultuur van oxiderende bacteriën binnen een relatief korte tijd,
getuige ook het feit dat er al snel ammonium in het water gemeten kan worden.
Bij de nitrificatie wordt met behulp van nitrificerende bacteriën (Nitrosomonas en Nitrobacter) en zuurstof het ontstane ammonium omgezet in nitriet (NO2)en later in nitraat (NO3).
De nitrificatiereactie is als volgt:

De totstandkoming van de cultuur met nitrificerende bacteriën in een bioloog heeft in de regel een relatief langere duur nodig dan de oxiderende bacteriecultuur, maar is tevens ook sterk afhankelijk van de temperatuur.
Bij temperaturen die in onze aquaristiek gebruikt worden zal de delingssnelheid van nitrificerende bacteriën toch hoger zijn dan onder
normale, lagere temperaturen.
Essentieel voor een goede aërobe zuivering is dus een in voldoende mate aanwezig zijn van zuurstof in het water, aangezien dit verbruikt wordt bij de verschillende processen.
Daarom is de aanwezigheid van planten in het aquarium of een goede zuurstofopname door het water van wezenlijk belang.
Onze vissen willen natuurlijk ook nog wat zuurstof tot zich kunnen nemen.
Conclusie:
De aanwezigheid van nitraten en de afwezigheid van ammonium of nitriet in de uitloop van de bioloog wijst op een totale biologische zuivering, dus dat alle organische afvalstoffen worden omgezet.
We spreken dan ook van een “volledig of volwassen” biologisch filter.
Oftewel zonder ingrepen van buitenaf en zoals hierboven al gezegd met een redelijke bezetting houd een redelijk groot (vanaf 200 liter?)
aquarium zichzelf zeker in stand.
Ons filter zoals wij dat tegenwoordig zien, bioloog of potfilter heeft als eerste functie het water ontdoen van de onstane en organische afvalstoffen door plant en vis, af te breken in anorganische stoffen.
Een vis scheid zowel nitriet als ammoniak uit en dit is zeer schadelijk als dit zich in grotere mate gaat ophopen.
De werkzame organismen in een bioloog (biologisch filter) zijn natuurlijk bacteriën.
Voor hen zijn de organische afvalstoffen in het water het “voedsel” waarvan zij leven.
Daarom wordt biologische zuivering ook wel bacteriologische zuivering genoemd.
We kennen twee verschillende soorten milieus waarbinnen bacteriën zorg
dragen voor de afbraak van organische afvalstoffen, namelijk aërobe en anaërobe milieus
Anaërobe bacteriën kunnen zonder gebruikmaking van zuurstof organische
afvalstoffen afbreken. Dit zijn bacteriën die we hoofdzakelijk in de
verschillende bodemsoorten van aquaria vinden.
Aërobe bacteriën zijn bacteriën die met behulp van opgelost zuurstof in
water de organische afvalstoffen afbreken.
Dit zijn de werkzame bacteriën in een bioloog zoals wij hem kennen.
Dit proces wordt ook wel aërobe mineralisatie of aërobe zuivering genoemd.
Enkele vitale factoren voor de werkzaamheid van aërobe bacteriën zijn:
- Temperatuur (tussen 10 - 45°C, optimaal is tussen 20 – 40°C).
- Zuurgraad oftewel pH (tussen 4,0 - 9,5, optimaal is tussen 6,5 – 7,5).
- Zuurstof, opgelost in water.
- Bouwstoffen voor opbouw van de bacteriën, zoals fosfaten, koolstof-,
zwavel- en stikstofverbindingen, calcium, natrium alsook bepaalde
sporenelementen zoals kalium, ijzer, mangaan, koper, etc.
- Afwezigheid van toxische stoffen.
De voortplantingssnelheid van bacteriën is zeer hoog.
De verdubbelingtijd varieert afhankelijk van de soort bacterie van 20 minuten tot 30 uur.
Aërobe zuivering
Dit proces kunnen we onderverdelen in twee verschillende deelprocessen, namelijk oxidatie en nitrificatie
Bij oxidatie wordt met behulp van oxiderende bacteriën (Pseudomonas,
Achromobacter, Arthrobacter, etc.) en zuurstof de organische afvalstoffen
afgebroken en omgezet in eenvoudige anorganische eindproducten, namelijk:
- kooldioxide (CO2)
- water (H2O)
- ammonium (NH4+)
In een nieuw biologisch filter ontstaat een cultuur van oxiderende bacteriën binnen een relatief korte tijd,
getuige ook het feit dat er al snel ammonium in het water gemeten kan worden.
Bij de nitrificatie wordt met behulp van nitrificerende bacteriën (Nitrosomonas en Nitrobacter) en zuurstof het ontstane ammonium omgezet in nitriet (NO2)en later in nitraat (NO3).
De nitrificatiereactie is als volgt:

De totstandkoming van de cultuur met nitrificerende bacteriën in een bioloog heeft in de regel een relatief langere duur nodig dan de oxiderende bacteriecultuur, maar is tevens ook sterk afhankelijk van de temperatuur.
Bij temperaturen die in onze aquaristiek gebruikt worden zal de delingssnelheid van nitrificerende bacteriën toch hoger zijn dan onder
normale, lagere temperaturen.
Essentieel voor een goede aërobe zuivering is dus een in voldoende mate aanwezig zijn van zuurstof in het water, aangezien dit verbruikt wordt bij de verschillende processen.
Daarom is de aanwezigheid van planten in het aquarium of een goede zuurstofopname door het water van wezenlijk belang.
Onze vissen willen natuurlijk ook nog wat zuurstof tot zich kunnen nemen.
Conclusie:
De aanwezigheid van nitraten en de afwezigheid van ammonium of nitriet in de uitloop van de bioloog wijst op een totale biologische zuivering, dus dat alle organische afvalstoffen worden omgezet.
We spreken dan ook van een “volledig of volwassen” biologisch filter.
Oftewel zonder ingrepen van buitenaf en zoals hierboven al gezegd met een redelijke bezetting houd een redelijk groot (vanaf 200 liter?)
aquarium zichzelf zeker in stand.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...
Ook ik denk dat dit in zeker mate haalbaar is, 100% de natuur nabootsen is onmogelijk daarom vergt het ook onderhoud. Iederhulpmiddel is in feite ingrijpen, dus dan zou het een "nee" zijn, maar als je met de basis hulpmiddelen je bak zo weet te houden, dat zonder veel extra's de bak relatief weinig onderhoud vergt denk ik dat je voor aquariumbegrippen kan spreken van een biologisch evenwicht, dus een "ja"
De dingen zijn niet altijd zo zwart-wit zoals ze vaak gesteld worden
er bestaat ook een combinatie en/of een tussenweg...
De dingen zijn niet altijd zo zwart-wit zoals ze vaak gesteld worden
i'm the Bengel gotta love me!!!
-
Rob Bosman
Heb een ietrs andere mening biologisch evenwicht versta ik onder dat je bak draaid zonder toevoeging van middelen zoals easy life en dergelijke. Dus dat je bak volledig self supporting draaid.
Ik heb weer nee gestemd, omdat de stelling toch gaat over (ons aquarium) en dat is toch meestal een gewoon huis/tuin/keuken aquarium.
Dat zo'n aquarium ook aan behoorlijke afmetingen kan voldoen is natuurlijk wel zo, maar iedereen begrijpt wat er onder de term huis/tuin/keuken aquarium wordt verstaan.
Als we op een aquarium nu een extreem groot buitenfilter gaan zetten dan wordt de zaak wel iets anders, maar dat zal meestal niet zo zijn denk ik bij de aquarianen thuis?
Er zal zonder meer geregeld water moeten worden ververst, ook diegenen die dat maar 1 keer per jaar doen, zou ik toch willen aanraden die tijdspanne te verkorten om verrassingen te voorkomen. Het spreekwoord (de kruik gaat net zolang te water tot hij barst) is zeker daarop van toepassing. Water alleen bijvullen is dus zeker niet verversen.
Waterverversen haalt overigens ook nogeens stoffen uit het water die groeiremmend werken op de leefgemeenschap, men ziet vaak aan de vissen waarbij maar sporadische waterverversingen zijn gedaan flinke groeiachterstanden.
Om opnieuw in de boeken te gaan duiken om info op te doen zal ik meenemen, ondanks dat ik al weer 38 jaar geleden afgestudeerd ben in de materie. Maar het bijhouden van nieuwe ontwikkelingen is natuurlijk altijd raadzaam, en neem ik zeker mee als goede raad.
Ik voeg hier onder dan ook dit artikeltje bij van Fons v der Hart betreffende waterverversen is een noodzaak.
http://www.discus-centrum.nl/artikelen/ ... ersen.html
En kan er nog bijvermelden dat ook de heren B. Engbers en W. v. Lierop mij al geruime tijd bekend zijn betreffende hun goede voorlichting tot de aquarium materie.
Dat zo'n aquarium ook aan behoorlijke afmetingen kan voldoen is natuurlijk wel zo, maar iedereen begrijpt wat er onder de term huis/tuin/keuken aquarium wordt verstaan.
Als we op een aquarium nu een extreem groot buitenfilter gaan zetten dan wordt de zaak wel iets anders, maar dat zal meestal niet zo zijn denk ik bij de aquarianen thuis?
Er zal zonder meer geregeld water moeten worden ververst, ook diegenen die dat maar 1 keer per jaar doen, zou ik toch willen aanraden die tijdspanne te verkorten om verrassingen te voorkomen. Het spreekwoord (de kruik gaat net zolang te water tot hij barst) is zeker daarop van toepassing. Water alleen bijvullen is dus zeker niet verversen.
Waterverversen haalt overigens ook nogeens stoffen uit het water die groeiremmend werken op de leefgemeenschap, men ziet vaak aan de vissen waarbij maar sporadische waterverversingen zijn gedaan flinke groeiachterstanden.
Om opnieuw in de boeken te gaan duiken om info op te doen zal ik meenemen, ondanks dat ik al weer 38 jaar geleden afgestudeerd ben in de materie. Maar het bijhouden van nieuwe ontwikkelingen is natuurlijk altijd raadzaam, en neem ik zeker mee als goede raad.
Ik voeg hier onder dan ook dit artikeltje bij van Fons v der Hart betreffende waterverversen is een noodzaak.
http://www.discus-centrum.nl/artikelen/ ... ersen.html
En kan er nog bijvermelden dat ook de heren B. Engbers en W. v. Lierop mij al geruime tijd bekend zijn betreffende hun goede voorlichting tot de aquarium materie.
-
Wildcaught Heckel
- 0-200

Als dhr B. Engbers uw heeft voorgelicht over aquaria en hun biologisch evenwicht, dan moet er ergens een lichtje gaan branden naar aanleiding van mijn vorige posts, dit is nml grotendeels door dhr enbers geschreven.
Hierin legt hij uit dat er ook in een aquarium een biologisch evenwicht zal ontstaan naarmate de tijd verstrijkt.
Een huis tuin en keuken aquarium vind ik een rare opmerking, aangezien hier members bij zitten die over de 3 kuub heengaan qua inhoud denk ik niet dat je dit niet kan typeren als een huis/tuin en keukenaquarium.
In mijn ogen is alles tot een inhoud van 200 liter vrij klein en wel toe te kennen aan deze klasse.
Als er geen biologisch evenwicht gecreerd zou kunnen worden in ons aquarium, is er dus ook geen mogelijkheid hierin vissen te laten overleven voor een langere periode.
Aangezien dit wel gebeurt geloof ik dus zeker wel in een biologisch evenwicht.
Hierin legt hij uit dat er ook in een aquarium een biologisch evenwicht zal ontstaan naarmate de tijd verstrijkt.
Een huis tuin en keuken aquarium vind ik een rare opmerking, aangezien hier members bij zitten die over de 3 kuub heengaan qua inhoud denk ik niet dat je dit niet kan typeren als een huis/tuin en keukenaquarium.
In mijn ogen is alles tot een inhoud van 200 liter vrij klein en wel toe te kennen aan deze klasse.
Als er geen biologisch evenwicht gecreerd zou kunnen worden in ons aquarium, is er dus ook geen mogelijkheid hierin vissen te laten overleven voor een langere periode.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...
Zolang ik nog wekelijks water moet verversen spreek ik niet van een Self-Supporting biosysteem.. nee...
Het is een door een bio-systeem ondersteund maar geforceerd evenwicht. Gelukkig wordt in een goed draaiend aquarium het nitriet omgezet naar nitraat, en met voldoende planten wordt het nitraat grotendeels opgenomen..met weinig vissen erin kan dat geruime tijd zonder interventie draaiende worden gehouden. Tot zover een evenwichtig aquarium...
Ik denk dat we hier gaan discussieren over de definitie van 'biologisch evenwicht'.
Zoals in de natuur; Nee
With a little help from yourself: Ja, best wel.
Het is een door een bio-systeem ondersteund maar geforceerd evenwicht. Gelukkig wordt in een goed draaiend aquarium het nitriet omgezet naar nitraat, en met voldoende planten wordt het nitraat grotendeels opgenomen..met weinig vissen erin kan dat geruime tijd zonder interventie draaiende worden gehouden. Tot zover een evenwichtig aquarium...
Ik denk dat we hier gaan discussieren over de definitie van 'biologisch evenwicht'.
Zoals in de natuur; Nee
With a little help from yourself: Ja, best wel.
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
-
Biancab

klopt helemaal ben ik wel met je eens..
mijn bakje is 6 jaar oud (nou ja wel ouder, maar zolang heb ik hem) en de meeste van mijn vissies ook.
een huis/tuin en keuken aqua vind ik een bakje waar je maar iets indoet omdat t leuk "oogt".
en niet zoals de meeste van ons toch zo veel mogelijk hun natuurlijke habitaat proberen na te bootsen.
mijn bakje is 6 jaar oud (nou ja wel ouder, maar zolang heb ik hem) en de meeste van mijn vissies ook.
een huis/tuin en keuken aqua vind ik een bakje waar je maar iets indoet omdat t leuk "oogt".
en niet zoals de meeste van ons toch zo veel mogelijk hun natuurlijke habitaat proberen na te bootsen.
Grtzz Bianca
Biancab schreef:klopt helemaal ben ik wel met je eens..
Een natuurlijke habitat nabootsen is ook een streven dat men thuis zeker niet haalt hoor, vergeet dat maar.
Of men zou een klein vierkant metertje moeten copieren vanuit die habitat, en dan nog welk vierkant metertje?
In de natuur wordt er toch echt al meer water ververst dan 1x per jaar hoor!
Ieder zijn mening en dat moet kunnen dat respecteer ik ook.Wildcaught Heckel schreef:Als dhr B. Engbers uw heeft voorgelicht over aquaria en hun biologisch evenwicht, dan moet er ergens een lichtje gaan branden naar aanleiding van mijn vorige posts, dit is nml grotendeels door dhr enbers geschreven.
Het is mij zeker bekend dat de heer Engbers het door u hier geplaatste artikel had geschreven, op de Discus site
Een bronvermelding had u er eventjes niet bij gezet, maar het artikel van hem kon ik al.
Hij vermelde daarin geen waterverversingen, iets wat toch zeker ook de nodige aandacht zou moeten hebben gehad.
Uzelf haalt wat dingen door elkaar betreffende de eerdere geopperde stelling door Bianca, en ik kan daar nog aan toevoegen dat juist door waterverversen vissen kunnen overleven.
Ook in een 3 kuub aquarium zal men niet kunnen ontkomen aan gedeeltelijke waterverversingen.
Laatst gewijzigd door Herman op 10 jul 2008 17:41, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Rob Bosman
Herman ik heb 1,875 m2 is dat genoeg

Hoi Rob
Daar kun je zeker al aardig mee uit de voeten,
hahaha
Enige jaartjes terug kende ik iemand die had een 300 kuub zwembad.
Hij had van zijn binnenzwembad een aquarium gemaakt, alleen had hij in eerste instantie niet door dat men aquariumvissen meestal vanaf de zijkant moet bewonderen. De lol was er dus snel vanaf, maar je kon er wel tussen zwemmen en dat had ook iets.

Daar kun je zeker al aardig mee uit de voeten,
Enige jaartjes terug kende ik iemand die had een 300 kuub zwembad.
Hij had van zijn binnenzwembad een aquarium gemaakt, alleen had hij in eerste instantie niet door dat men aquariumvissen meestal vanaf de zijkant moet bewonderen. De lol was er dus snel vanaf, maar je kon er wel tussen zwemmen en dat had ook iets.
Theoretisch gezien zou het wellicht moeten kunnen, daarom heb ik toch ja gestemd, maar in de praktijk is het wel een ander verhaal. De visbezetting is veel te hoog in onze bakken, dus dan houdt het al snel op. De hoeveelheid water die we er hier op na houden is gewoon veel te klein, al had je een bak van 10 kuub