Filtercapaciteit bepaalt de hoeveelheid vis in het aquarium

Mee eens. (toelichten)
5
33%
Mee oneens. (toelichten)
10
67%

Totaal aantal stemmen: 15

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Hoe groter het filter,hoe meer vis per liter water je kan houden.

In aquariumwinkels zie je altijd veel vissen in een klein bakje.

Er is een vuistregel omtrent de hoeveel vis per liter water. Wellicht is dit gunstig te beinvloeden met een grotere filtercapaciteit.

Wat is jullie mening hierover??? Graag toelichten..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

mus Noord-Brabant
0-200
0-200

Re: Filtercapaciteit bepaalt de hoeveelheid vis in het aquarium

Bericht door mus »

Ik ben het er niet mee eens omdat we weten dat vissen ook de ruimte nodig hebben om zich goed te voelen en te overleven op lange termijn.
Dus bijvoorbeeld met overcapaciteit van je filter kan je denk ik niet onbeperkt vis blijven toevoegen in je aquarium wel iets meer dan bij een kleine filtercapaciteit.

Van de anderekant is een te grote filtercapaciteit altijd beter als tekleine.
Juwel rio240

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Nee, een filter bepaalt niet de hoeveelheid te kunnen plaatsen vis.
De factor regelmatig waterverversen, dit in combinatie met de aangeboden beschikbare ruimte (aquariumgrootte) bepaalt de hoeveelheid.
Overigens kunnen in het ene aquarium 2 vissen genoeg zijn gezien hun te bereiken grootte, maar in een ander aquarium kunnen honderd visjes geplaatst worden, weer afhankeklijk van hun te bereiken lengte en te bieden ruimte.

Ik durf zelfs te stellen dat een filter zelfs overbodig kan zijn, wanneer er maar genoeg regelmatige waterverversingen worden doorgevoerd.

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Re: Filtercapaciteit bepaalt de hoeveelheid vis in het aquar

Bericht door Wildcaught Heckel »

Herman schreef:Ik durf zelfs te stellen dat een filter zelfs overbodig kan zijn, wanneer er maar genoeg regelmatige waterverversingen worden doorgevoerd.

Ben ik het duidelijk niet mee eens, zonder filter zal er dus nooit een biologisch evenwicht in het aquarium ontstaan, omdat de bacterien niet de ruimte en mogelijkheid hebben hun werk te doen.
Hierdoor zal het nitraat/nitriet, ammonium gehalte in het water op de duur steeds hoger worden doordat dit niet word afgebroken en met waterverversen alleen iets verdund word, op den duur resulteert dit in dode vis.
Hoe groter je filter hoe beter de afbraakcapaciteit vd bacterien, in theorie als een vis zich liet beperken binnen bepaalde mate zou een groter filter betekenen dat er meer vervuiling toelaatbaar is zonder dat de vis daar daadwerkelijk aan overlijd, dus ik zeg ja je filter bepaalt wel voor een gedeelte de hoeveelheid vis in je bak.
Natuurlijk is het een beetje dieronvriendelijk om dit ook daadwerkelijk toe te passen, en dus zal er bij mij altijd een mooi evenwicht zijn tussen de filtercapaciteit en de grootte vd bak.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Wildcaught Heckel schreef:
Herman schreef:Ik durf zelfs te stellen dat een filter zelfs overbodig kan zijn, wanneer er maar genoeg regelmatige waterverversingen worden doorgevoerd.
Ben ik het duidelijk niet mee eens, zonder filter zal er dus nooit een biologisch evenwicht in het aquarium ontstaan, omdat de bacterien niet de ruimte en mogelijkheid hebben hun werk te doen.

In een woonkamer aquarium zal nooit een echt (Biologisch evenwicht) ontstaan, wel kan een filter wat bijdragen aan een meer schoner aquarium
omdat door filtratie vrij in het water zwevende deeltjes worden afgevangen.
Als zodanig heeft een filter wel zijn nut om water daarvan te ontdoen, ook de veroorzaakte waterbeweging/verplaatsing is een goede taak van het filter.
Echt een Biologisch evenwicht creeeren in een aquarium zal nooit lukken, de verzorger zal ten alle tijde moeten reguleren/ingrijpen om het kunstmatig geheel, (wat een aquarium in principe is) in stand te blijven houden.
Waterverversen is daar een van de allerbelangrijkste factoren bij.

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

# herman..

hoe kan het dan dat ik..zonder veel waterverversen (lees hooguit 1 x in t jaar) en het filter weinig schoon te maken toch een goed en mooi evenwicht heb in mijn bak waar vele jaloers op zijn.. (lees zachtwaterkwekers)
zonder toevoegingen van wat dan ook is mijn water prima van kwaliteit en ondervind ik geen problemen, ook is het water stabiel in waardes..
t enige wat ik doe is het verdampte water bijvullen en de planten snoeien meer niet.

dat betekent toch dat er een biologisch evenwicht ontstaat...hoe wil je het anders noemen???
Grtzz Bianca

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Ik heb nee gestemd om 2 redenen bij de meeste aquarianen onder ons wordt gebruikt gemaakt van potfilters van enkele liters die volgepropt zitten met filtermateriaal.
Voor die gene die met een biologische filtering werken van meerdere liters waters zeg ik ook nee waarom. De meeste zullen toch het maximale aan visbestand in hun aquarium pompen en zo heb je nog een beetje bufferruimte.

De discussie of er wel of geen biologisch evenwicht mogelijk is wil ik hier niet voeren omdat in de eerste plaats het er hier niet om gaat. De hoeveelheid vis die je kan houden is denk ik ook alleen gerelanteerd aan de bischikbare hoeveelheid water en niet of er wel of geen biocultuur te creeren is in onze vistank.

Denk dat het wel zinnig is om hier een discussie over te openen en vraag bij deze aan Bianca of zei een topic wil openen is een biologisch evenwicht wel of niet mogelijk in onze aquaria.

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

# Rob bij deze gedaan...kom maar op met die discussie... ;)
Grtzz Bianca

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

hier ben ik eht deels mee eens.

het lijkt me erg afhankelijk van de vissoort.

maar enkel met het oog op de vervuiling die de vissen produceren, lijkt me deze stelling zeker juist. hoe groter je filtercapaciteit, des te sneller de nitriet word afgebroken. echter zal de nitraat ook weer sneller toenemen. maar dit is minder giftig.

het lijkt em dat wanneer je wel wekelijks ververst dit dus waar is

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Dante schreef:hier ben ik eht deels mee eens.

het lijkt me erg afhankelijk van de vissoort.

maar enkel met het oog op de vervuiling die de vissen produceren, lijkt me deze stelling zeker juist. hoe groter je filtercapaciteit, des te sneller de nitriet word afgebroken. echter zal de nitraat ook weer sneller toenemen. maar dit is minder giftig.

het lijkt em dat wanneer je wel wekelijks ververst dit dus waar is

Dante, daar gaat het hier niet om de stelling hier is mag je het filter wel of niet mee rekenen aan je totale watervollume als het gaat over je visbestand.

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

in dat geval was de vraag niet helemaal duidelijk.

maar dan zou ik nee hebben geantwoord.

het lijkt me dat je de hoeveelheid vis berekend door je bakinhoud. dus lijkt het me niet dat je het filter moet meetellen.

Wildcaught Heckel
0-200
0-200

Bericht door Wildcaught Heckel »

Herman schreef: In een woonkamer aquarium zal nooit een echt (Biologisch evenwicht) ontstaan, wel kan een filter wat bijdragen aan een meer schoner aquarium, omdat door filtratie vrij in het water zwevende deeltjes worden afgevangen.
Als zodanig heeft een filter wel zijn nut om water daarvan te ontdoen, ook de veroorzaakte waterbeweging/verplaatsing is een goede taak van het filter.
Echt een Biologisch evenwicht creeeren in een aquarium zal nooit lukken, de verzorger zal ten alle tijde moeten reguleren/ingrijpen om het kunstmatig geheel, (wat een aquarium in principe is) in stand te blijven houden.
Waterverversen is daar een van de allerbelangrijkste factoren bij.

Herman,

Als jij van mening bent dat een filter puur dient voor de taken die jij hierboven beschrijft dan zal ik nog maar eens goed in de boeken duiken en wat meer info opdoen over het houden en verzorgen van een aquarium.
Ons filter zoals wij dat tegenwoordig zien, bioloog of potfilter heeft als eerste functie het water ontdoen van de onstane en organische afvalstoffen door plant en vis, af te breken in anorganische stoffen.
Een vis scheid zowel nitriet als ammoniak uit en dit is zeer schadelijk als dit zich in grotere mate gaat ophopen.

De werkzame organismen in een bioloog (biologisch filter) zijn natuurlijk bacteriën.
Voor hen zijn de organische afvalstoffen in het water het “voedsel” waarvan zij leven.
Daarom wordt biologische zuivering ook wel bacteriologische zuivering genoemd.

We kennen twee verschillende soorten milieus waarbinnen bacteriën zorg
dragen voor de afbraak van organische afvalstoffen, namelijk aërobe en anaërobe milieus

Anaërobe bacteriën kunnen zonder gebruikmaking van zuurstof organische
afvalstoffen afbreken. Dit zijn bacteriën die we hoofdzakelijk in de
verschillende bodemsoorten van aquaria vinden.

Aërobe bacteriën zijn bacteriën die met behulp van opgelost zuurstof in
water de organische afvalstoffen afbreken.
Dit zijn de werkzame bacteriën in een bioloog zoals wij hem kennen.
Dit proces wordt ook wel aërobe mineralisatie of aërobe zuivering genoemd.

Enkele vitale factoren voor de werkzaamheid van aërobe bacteriën zijn:

- Temperatuur (tussen 10 - 45°C, optimaal is tussen 20 – 40°C).
- Zuurgraad oftewel pH (tussen 4,0 - 9,5, optimaal is tussen 6,5 – 7,5).
- Zuurstof, opgelost in water.
- Bouwstoffen voor opbouw van de bacteriën, zoals fosfaten, koolstof-,
zwavel- en stikstofverbindingen, calcium, natrium alsook bepaalde
sporenelementen zoals kalium, ijzer, mangaan, koper, etc.
- Afwezigheid van toxische stoffen.

De voortplantingssnelheid van bacteriën is zeer hoog.
De verdubbelingtijd varieert afhankelijk van de soort bacterie van 20 minuten tot 30 uur.

Aërobe zuivering

Dit proces kunnen we onderverdelen in twee verschillende deelprocessen, namelijk oxidatie en nitrificatie

Bij oxidatie wordt met behulp van oxiderende bacteriën (Pseudomonas,
Achromobacter, Arthrobacter, etc.) en zuurstof de organische afvalstoffen
afgebroken en omgezet in eenvoudige anorganische eindproducten, namelijk:

- kooldioxide (CO2)
- water (H2O)
- ammonium (NH4+)

In een nieuw biologisch filter ontstaat een cultuur van oxiderende bacteriën binnen een relatief korte tijd,
getuige ook het feit dat er al snel ammonium in het water gemeten kan worden.
Bij de nitrificatie wordt met behulp van nitrificerende bacteriën (Nitrosomonas en Nitrobacter) en zuurstof het ontstane ammonium omgezet in nitriet (NO2)en later in nitraat (NO3).

De nitrificatiereactie is als volgt:

Afbeelding

De totstandkoming van de cultuur met nitrificerende bacteriën in een bioloog heeft in de regel een relatief langere duur nodig dan de oxiderende bacteriecultuur, maar is tevens ook sterk afhankelijk van de temperatuur.
Bij temperaturen die in onze aquaristiek gebruikt worden zal de delingssnelheid van nitrificerende bacteriën toch hoger zijn dan onder
normale, lagere temperaturen.

Essentieel voor een goede aërobe zuivering is dus een in voldoende mate aanwezig zijn van zuurstof in het water, aangezien dit verbruikt wordt bij de verschillende processen.
Daarom is de aanwezigheid van planten in het aquarium of een goede zuurstofopname door het water van wezenlijk belang.
Onze vissen willen natuurlijk ook nog wat zuurstof tot zich kunnen nemen.

Conclusie:

De aanwezigheid van nitraten en de afwezigheid van ammonium of nitriet in de uitloop van de bioloog wijst op een totale biologische zuivering, dus dat alle organische afvalstoffen worden omgezet.
We spreken dan ook van een “volledig of volwassen” biologisch filter.

Even een stukje geleend om het geheel wat duidelijker te maken voor degene die dit nog niet wisten.
Er komt dus duidelijk wat meer kijken bij een filter dan alleen zwevende vuildeeltjes afzuigen en zorgen voor waterbeweging.

En dus zeg ik theoretisch gezien, hoe meer filtercapaciteit, hoe meer plek voor onze bacterien, hoe meer vermogen om afvalstoffen af te breken, hoe meer vervuiling er kan plaatsvinden en dus hoe meer vis je kan hebben in je bak bij een groter filter.
Alleen vind ik dit in de praktijk niet echt opgaan qua zwemruimte, en in eerste instantie kijk je naar wat de vis nodig heeft om goed te kunnen leven, niet om te overleven.

Amen, 8)
Laatst gewijzigd door Wildcaught Heckel op 10 jul 2008 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Het houden van Discus is geen hobby, het is een Passie...

Onderwerp auteur
Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Dante..wat ik bedoel is dat wanneer je een sterke filter op je aqua hebt staan dat je dan meer vis in je bak kan houden ten opzichte van een minder grote filtering...
Grtzz Bianca

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Ik zou graag beide stemmen (maar dat gaat niet ;) ) in mijn opinie is het dus ja en nee, ligt eraan hoe je alle factoren combineert, idd de soorten vis is van belang -visbestand-, de vervuiling van de vis verschilt ook pers soort, de maten van de tank, gewenste stromingssterkte voor de vis (hoge capaciteit levert ook meer stroming *afhankelijk van de maat van je bak*) De theorie en de praktijk lopen duidelijk uiteen....dus het is maar net welke kant je van de stelling wilt belichten....
i'm the Bengel gotta love me!!!

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

in dat geval zou ik dan toch weer vaar ja kiezen. die mijn 1e antwoord voor uitleg :)