hoe werkt een bioloog
-
Roderick
Onderwerp auteur - 400-600

Re: hoe werkt een bioloog
okay en vandaar gaat een slang naar de bioloog en dan weer op gepomt door de pomp... maar worden er dan geen kleine visjes mee gesleurt XD of is het het zelfde als in een juwel dat ze daar wel tegen op kunnen tegen die stroming van de pomp
Groetjes Roderick

-
Rob Bosman
roderick1444 schreef:okay en vandaar gaan een slang naar de bioloog en dan weer op gepomt door de pomp...
Nee, het beste is als je met hard pvc werkt dus van uit je doorvoer in je bak loopt er een 32 mm naar het eerste vak van je bioloog het water wat daar uit komt (je aquarium water dus) stroomt dan door je vakken met filtermateriaal naar je laatste vak waarin een opvoerpomp staat daar ga je met 20 of 25 mm weer terug naar je aquarium alleen maak je daar tussen nog een t stuk en 2 kranen en een stuk leiding terug nmaar je eerste vak voor als je de bak schoonmaakt je het bioloog kan laten door draaien.
Pomp capaciteit moet zijn 2x de bak inhoudt.
Soms zitten hier wel is visjes in de overloop inderdaad, maar die komen dan weer niet in mijn bioloog terecht. Ik laat ze even groeien en vang ze dan uit de overloop. Je zou er een kam voor kunnen maken net zoals Juwel dat heeft, bij mij is het een horizontale spleet van 5mm hoog.
maar een bioloog kan je dus eigenlijk niet gebruiken, als je niet een gat in het glas van je bak wilt maken? want anders kan je nooit de overstroom maken toch ?Discuskwekerij Bèrrege schreef:ja een overloop is een gat in je bodem van je bak waar de uitstroom pijp op aangesloten zit, in je bak heb je dan een rechthoekige koker die de hoogte van de waterstand bepaald in je bak.
-
Rob Bosman
Klopt helemaal, zonder overloop geen bioloog want je kan nl niet met een hevelwerking gaan werken.
-
Roderick

het is toch ook zo dat je je biologg niet vaak schoon hoeft te maken?
Groetjes Roderick

-
Rob Bosman
Mijn bioloog maak ik nooit schoon wat ik wel af en toe is uitspoel zijn me filterwatten.
-
Roderick

hoezo hoef je het eigenlijk maar zo weinig schoon te maken dan?
Groetjes Roderick

-
Rob Bosman
in de eerste plaats omdat het woord zegt het al een biologische wijze van filteren is dus daar een hele grote zwerm van bacteriën in zitten die zorgen dat alle afval stoffen op geconsumeerd worden. Verder is het vele malen groter dan een potfilter wat gesloten is dus meer kans heeft op rotting er binnen en een bioloog is een open systeem.
Doordat het een open systeem is heb je minder kans op dicht slippen van je filtersysteem, potfilter eerder last van en dat is mede de reden dat een potfilter vaak schoongemaakt moet worden omdat je doorstroom snelheid verminderd.
Bioloog maak je inprinciepe zo min mogelijk schoon en dan alleen je grove filter watten.
Doordat het een open systeem is heb je minder kans op dicht slippen van je filtersysteem, potfilter eerder last van en dat is mede de reden dat een potfilter vaak schoongemaakt moet worden omdat je doorstroom snelheid verminderd.
Bioloog maak je inprinciepe zo min mogelijk schoon en dan alleen je grove filter watten.
-
Roderick

okay maar hoe komen die bacterien er dan in gewoon die groeien er in zeker? en dan bij verschonen aleen je witte filter watten?
Groetjes Roderick

-
Rob Bosman
Die bacteriën die groeien daar vanzelf je moet wel even opstarten met wat ik persoonlijk het liefst gebruik ia nitrovec van Sera en wiitte watten gebruik je niet het liefst de blauwe watten.