Maanvissen zijn inderdaad lastig, we hebben er hier 4 in een bak van 100 breed x 45 diep x 50 hoog.
We merken hier duidelijk dat er 2 een koppel gevormd hebben en dat de andere 2 niet in de buurt geaccepteerd worden, die worden regelmatig weggejaagd.
Van maanvissen word gezegd dat ze met minstens 5 samen gehouden moeten worden in een bak, Ik merk echter dat we hier beter maar 2 maanvissen hadden kunnen nemen
Ikzelf zou eerder voor een gezelschapsaqua gaan dan voor een biotoop, als je een echt biotoop wil nabootsen, zul je zelfs de planten uit dat werelddeel erin moeten zetten.
Het is mooi maar legt ook wel veel beperkingen op, wat betreft de keuze van de vissen en de planten.
Een gezelschapsaqua zijn meer mogelijkheden mee, zolang de vissen maar bij elkaar kunnen.
Ik zou dus als ik jou was eerst een rustig gaan lezen wat het inhoud en wat de mogelijkheden zijn, een boitoop of toch een gezelschapsaqua.
Maanvissen gaan door de hele bak heen maar vertonen (vooral als er een koppel gevormd is) een flink territoriaal gedrag waar ze dus geen andere maanvissen dulden en als ze eieren zouden gaan leggen dulden ze geen enkele andere vis in de buurt.
De rouwtetra's zijn toch vaak ook geneigd op 1 plek in de bak te gaan hangen en bij een ander gaan ze weer door de hele bak (dat was hier het geval), ik denk dat dat aan de planteninrichting en de medebewoners ligt.
Let er wel op dat de rouwtetra's op het internet beschreven worden als vredelievende vissen, nou ammehoela, ik heb heel wat op die site waar dat op stond lopen schelden, zelfs de soortgenoten happen ze in de vinnen, dus die zwarte 'rokjes' die ze hebben, zien er binnen de kortste keren behoorlijk aangeknabbeld uit.
De bijlzalmen zullen vooral aan je wateroppervlakte zwemmen, verder ken ik deze vis niet en kan je ook niets over het gedrag vertellen.
De corydoras en L nummers zullen hoofdzakelijk de bodem bewonen (zoals je al wel weet).
Glasmeervallen houden zich ook graag bovenin de bak op in de stroming tussen de planten.
Ik denk dus dat met deze lijst vissen je aqua niet echt ideaal bewoond zal worden
Wat betreft het gedrag van de maanvissen en de rouwtetra's bij elkaar heb ik hier nooit iets verkeerds opgemerkt, er hebben hier chinese danio's (scholenvis die zich toch meestal bij de wateroppervlakte en net daaronder ophouden en graag in de stroming zwemmen) bij gezwommen ook dat was geen probleem.
Nu zijn de rouwtetra's hier verhuisd naar m'n schoonzus en zwemmen er zwarte neons (scholenvis die door de hele bak gaan) bij de maanvissen, ook zwemmen er aplocheilus lineatus goa bij (wateroppervlakte, killivissen).
Dat gaat allemaal in harmonie behalve de 4 maanvissen, de 2 iets kleinere worden altijd weggejaagd als ze in de buurt komen.
Ik zou er nog eens heel goed over nadenken als ik jou was, wat betreft de maanvissen en de rouwtetra's.
Er zijn heel wat scholen vissen die je in plaats van de rouwtetra's zou kunnen nemen die ook een stuk vredelievender zijn.
De maanvissen is en blijft lastig in een wat kleinere bak en daar komt bij dat je altijd wel heel erg op moet letten welke vissen je erbij zet, geloof het of niet maar we hebben hier een keer wat guppen erbij gezet en ze er ook heel snel weer uitgehaald, nadat 1 van de maanvissen een volwassen gup met gemak naar binnen gesloekt en opgevreten had
Wat betreft de goerami's zijn er ook kleinere soorten, de trichopsis pumila (dwergknorgoerami) bijvoorbeeld, hele mooie vissen om te zien, ze zijn maar ongeveer 3 cm en maken zelfs geluiden die we hier regelmatig horen in de kamer, een soort 'prrrrt' wat je dan hoort, dit zijn labyrinth vissen en schuimnestbouwers, een behoorlijk kleine goerami soort dus.
http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... umila.html
Verder zijn er nog veel goerami soorten die best in je bak zouden kunnen.
Maar het is dus allemaal een beetje afhankelijk ervan of je de rouwtetra's en de maanvissen er inderdaad in wil laten zwemmen of niet.
Lastige dus