Plaats buitenfilter
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Plaats buitenfilter
FF een nieuwsgierige vraag, wat is nu de beste plaats voor een buitenfilter?
En dan bedoel ik welk stuk slang kan je het beste het kortst houden, de inlaat (water wat de pomp in gaat) of die van de uitstroom (dus het water wat de gefiltert je bak in gaat).
Zelf denk ik dat je het beste de slang van de uitstroom zo kort mogelijk moet houden.
Waarom deze vraag, wel ik ga denk ik binnenkort eens de slangen of reinigen of vervangen en nu is de langste slang die van de uitstroom en ben niet helemaal tevreden over de capiciteit.
En dan bedoel ik welk stuk slang kan je het beste het kortst houden, de inlaat (water wat de pomp in gaat) of die van de uitstroom (dus het water wat de gefiltert je bak in gaat).
Zelf denk ik dat je het beste de slang van de uitstroom zo kort mogelijk moet houden.
Waarom deze vraag, wel ik ga denk ik binnenkort eens de slangen of reinigen of vervangen en nu is de langste slang die van de uitstroom en ben niet helemaal tevreden over de capiciteit.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gast
Re: Plaats buitenfilter
Heb je goed.
Hoe korter de uitstroom des te minder die weer omhoog hoeft te pompen. en dat is weer bevorderlijk voor de doorstroom.
De plaats van het filter is altijd onder het aquarium.
Hoe korter de uitstroom des te minder die weer omhoog hoeft te pompen. en dat is weer bevorderlijk voor de doorstroom.
De plaats van het filter is altijd onder het aquarium.
-
Rob Bosman
Is eigenlijk heel simpel Kees de weg met de meeste weerstand (dus terug omhoog) die hou je het kortst
Hoe minder slang hoe minder weerstand.
Ik denk ook de uitstroom slang korts houden.
De instroom slang heeft het voordeel van de hevelwerking.
Ik denk ook de uitstroom slang korts houden.
De instroom slang heeft het voordeel van de hevelwerking.
Juwel rio240
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Txs all, dacht het al.
Heb het zo staan sinds ik mijn oude hobby weer opgepakt had.
In den beginne was ik blij dat ik overal een plekje voor had en alles het deed.
Als ik binnenkort aan de slangen begin, gelijk maar eens veranderen.
Heb het zo staan sinds ik mijn oude hobby weer opgepakt had.
In den beginne was ik blij dat ik overal een plekje voor had en alles het deed.
Als ik binnenkort aan de slangen begin, gelijk maar eens veranderen.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
wat ik zelf heb gedaan is de filter onder het aquarium gezet, daarna beide slangen op maat gemaakt zodat ze keuring van onder het aquarium naar boven komen. voordeel van ze exact op maat maken is dat er ook geen risico ontstaat op kniken van de slangen.
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Slangen zijn op maat zonder knikken.
In het begin heb ik wat lopen spelen met de plaats van de uitstroom.
Alleen vergeten welke nu het beste het kortst kan zijn, nu zie ik (jaar later) dat de uitstroom niet meer is wat het geweest is. Waarschijnlijk vuile slangen.
Moet er dus toch wat aan doen en dan maar gelijk / optimaal goed zetten deze keer.
De onderkast van de bak vind ik zelf niet echt praktisch, links een kastje, open vak en dan rechts weer een kastje. Als ik ooit eens een andere bak koop, dan eentje met onderkast die geheel is afgesloten waardoor je de totale lengte kan gebruiken.
Alleen vergeten welke nu het beste het kortst kan zijn, nu zie ik (jaar later) dat de uitstroom niet meer is wat het geweest is. Waarschijnlijk vuile slangen.
Moet er dus toch wat aan doen en dan maar gelijk / optimaal goed zetten deze keer.
De onderkast van de bak vind ik zelf niet echt praktisch, links een kastje, open vak en dan rechts weer een kastje. Als ik ooit eens een andere bak koop, dan eentje met onderkast die geheel is afgesloten waardoor je de totale lengte kan gebruiken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Rob Bosman
Kees als je ooit een andere bak koopt dan lekker 1 met bioloog
ik had laatst ook dat de uitstroom het niet zo super leek te doen. dus hele pomp schoon gemaakt. weer aangesloten, maar het werd er niet veel beter op.Kees schreef:Slangen zijn op maat zonder knikken.
dus ik dacht ook aan de slangen, maar wat bleek nu, in het korfje, dat voor de aanzuigplek van de pomp zit, zat wat troep vast, even weg gehaald en hup, de pomp ging ineens vele malen beter weer
dus mijn tip is, check het korfje even voor je de slangen gaat schoon maken. de slangen kunnen eigenlijk niet zo vies worden dat de stroom minder word, of de bak zal al echt Jaren (5+) moesten staan ofzo
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Txs voor de tip, maar het korfje is makkelijk bereikbaar en ik haal hem er met regelmaat even af om schoon te maken.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Zo vandaag de filter gedaan en de in en uitstroom gewisseld met maar gelijk nieuwe slangen.
Dit was eigenlijk nog niet eens nodig maar had nog genoeg in huis.
Ter indicatie, de Eheim 2178 heeft een aantal ledjes die aangeven hoe snel de pomp loopt.
Het gaat om 8 ledjes waarvan de eerste en de laatste de minimum en maximaal aangeeft en dat zijn ook meer waarschuwingsledjes, tel ik dus niet mee
Pomp schommelde in de oude situatie tussen de 3e en 4e en nu staat die al een tijdje op 6, bijna max dus.
Dit was eigenlijk nog niet eens nodig maar had nog genoeg in huis.
Ter indicatie, de Eheim 2178 heeft een aantal ledjes die aangeven hoe snel de pomp loopt.
Het gaat om 8 ledjes waarvan de eerste en de laatste de minimum en maximaal aangeeft en dat zijn ook meer waarschuwingsledjes, tel ik dus niet mee
Pomp schommelde in de oude situatie tussen de 3e en 4e en nu staat die al een tijdje op 6, bijna max dus.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gast
Als het goed is bereikt die de max. (7leds) ook niet.
Dit komt omdat de filtermassa altijd wat weerstand geeft natuurlijk. wel mooi om te zien dat die op de helft komt je moet gaan verversen dan
Dit komt omdat de filtermassa altijd wat weerstand geeft natuurlijk. wel mooi om te zien dat die op de helft komt je moet gaan verversen dan
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Kan hem wel ff turbo zetten, om het zo maar te zeggen, alleen houd die dat dan niet lang vol.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie