jbl cristalprofi e1200

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

jbl cristalprofi e1200

Bericht door Airwin »

Hoi

Ik heb net me pomp uitgepakt
jbl cristalprofi e1200
Heb even het plaatje erbij gepakt voor de duidelijkheid.

Afbeelding Afbeelding
Afbeelding

Zal ik de pijpjes onderop vervangen voor sera siporax ?
of zal ik onderop bioballetjes doen en de siporax in het midden van het 2e mandje?
en wat zou een goede plek zijn voor witte watten? ( onder de eerste blauwe mat)? of voldoet die bovenste blauwe mat (30ppi) ?

Groetjes!
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

Gast

Re: jbl cristalprofi e1200

Bericht door Gast »

Mij is altijd verteld dat je een filter van grof naar fijn opbouwt met siporax altijd onderin.
Kool,turf of zeoliet doe je meestal na een laag grove watten en fijne watten er weer bovenop.

de werking is simpel gezegd zo : grove watten filteren de grotere delen zoals plantenresten er uit en de volgende lagen nemen het kleinere spul voor hun rekening. tot de bovenste laag zeer fijne watten die alleen het zeer fijne stof tegenhouden. de fijne watten slibben op den duur dus ook dicht en zul je dan moeten uitwassen of vervangen. De rest van de groffere watten laat je gewoon zitten en eens in de zoveel tijd pak je het hele filter een keer aan.

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Re: jbl cristalprofi e1200

Bericht door Airwin »

uhm ja maar die witte watten zullen wel ergens onder moeten lijkt me ( zodat ze niet de pomp kop in vliegen)

dus zijn er eigenlijk 2 opties 1: onder het eerste blauwe matje ( het matje voordat het water weer het aquarium in gaat)
2: in het midden van het 2e mandje

De eerste optie lijkt me wel makkelijker zodat ik voorfilter+witte watten tegelijk schoon kan maken zodat ik niet verder de pomp in hoef .
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds