opstartproblemen???????

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

opstartproblemen???????

Bericht door Gerard_zzz »

• O
    Waterwaardes:
    PH= 7,5
    KH= 6
    GH= 7
    Nitraat (no2)= 0
    Nitriet (no3)=0
    Temperatuur=25
    Welke verlichting hangt er boven het aquarium: 2x 30w silvania daylight
    Hoe lang brand de verlichting:11,5 uur:

Sinds april staat mijn bak van 210 liter. Sinds die tijd is het nog nooit rustig geweest in het water. Eerst draadalg, toen bruinalg. Toen er een tijdje vissen in zaten ben ik begonnen met EasyCarbo, daardoor een aantal vissen dood. Vervolgens witte stip.
    Nu zit er sinds een week of twee blauwalg in. De blauwalg woekert niet onzettend, het zit alleen op de bladeren van een aantal planten, Omdat het de laatste week een laag over een aantal planten legde heb ik er toch maar een middeltje op geprobeerd: Colombo Cerpofor. Dat heb ik er gisteren ingedaan maar er is nog niet veel resultaat te zien. Ik weet dat je naar de oorzaak moet zoeken en die moet verhelpen maar omdat de blauwalg niet echt ontzettend woekert, probeer ik het eerst op deze manier.
    Tegelijkertijd is er een groene alg die ontzettend woekert op de bladeren, het is een soort wollige alg die op de bladeren zit.

Ik begin een beetje moedeloos te worden, vanaf het begin heb ik nog geen rustige tijd in het aquarium gehad dat alles een beetje vanzelf zijn gangetje gaat.

Verdere zaken die me opvallen: de planten groeien wel maar niet ontzettend goed; de Cabomba heeft mooie groene toppen, maar verder naar beneden wordt het geel en vallen alle blaadjes af. De bak is bijna helemaal gevuld met planten.
    Er zitten heel veel slakken in
    Er zit een voedingsbodem in, volgens de LFS hoef ik dan geen vloeibare voeding voor de planten te gebruiken omdat daardoor alleen de algen harder groeien maar op de verpakking van Cerpofor staat dat een oorzaak van blauwalg ook te weinig voeding kan zijn.
    De filter is steeds minder krachtig, waarschijnlijk moet ik de slangen een keer schoonmaken want die zijn helemaal bruin van binnen. De pot zelf heb ik net schoongemaakt, daar ligt het niet aan.
    Nitraat is vanaf het begin 0 geweest, dat zou ondertussen toch iets hoger moeten/mogen zijn omdat er toch een aantal vissen in zitten die ik 1 a 2 keer per dag droogvoer geef en 1 keer per week diepvries (8 roodkoppen, 13 bentosi, 7 corydoras bentai)
    Er zijn twee roodkoppen, waarvan er al weer eentje dood is, die zo mager zijn/was dat het net een zwemmende visgraat lijkt. Hij eet, zwemt wel maar is heel apatisch en niet actief.

Wat zou ik het leuk vinden als ik eens een tijdje gewoon van mijn aquarium kon genieten zonder steeds weer te zien dat er iets niet helemaal goed gaat.

Ik ga in elk geval het licht iets terugbrengen totdat het nog maar 11 uur brandt en ik hoop dat de blauwalg toch wel snel verdwijnt door de medicijnen. Verder wil ik gewoon zo'n toverstokje waardoor er vanzelf een geweldig biologisch evenwicht ontstaat waardoor alle problemen voor de komende tijd voorbij zijn. :)

Wie in plaats van het toverstokje goede tips heeft: graag.

Rob Bosman

Re: opstartproblemen???????

Bericht door Rob Bosman »

Je kan toevoegen van carbo plus proberen en overdag een paar uur je lampen uitzetten

jari4now

Bericht door jari4now »

Het is wel aan te raden om EasyCarbo smorgens toe te voegen...zodat de plant het wel opneemt, drijfplanten kunnen ook veel verkeerde dingen uit het water opnemen...(snelgroeiende)
En inderdaad verlicht checken 1 daylight vervangen...zit veel blauw in en dat zorgt voor Alg...voor een planten lamp met meer rood, en terug brengen naar 8 uur.......blauwalg is geloof ik ook een fosfaat probleem........dus veel verversen....

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Ik zou in eerste instantie is proberen om een dag of 3 a 4 gewoon je licht helemaal uit te laten, en daarna met 10 uur beginnen en langzaam opbouwen. Zeker in combinatie met Cerpofor zou de blauwalg weg moeten trekken.
Maar je hebt het over wollige alg :roll: zou dat penseel alg kunnen zijn wellicht? Dan heb je zeker geen gebrek aan voedingsstoffen maar eerder een overschot. Dat zou inderdaad met easy carbo weg kunnen trekken.

Best vervelend allemaal maar bedenk je wel dat in een gezond aquarium ook algen voorkomen, zoals draadalg, penseelalg en baardalg. Dat geeft helemaal niks het moet alleen geen plaag gaan worden natuurlijk.

Die voedingsbodem, tja ik ben er geen fan van juist om dit soort situaties. Je kan hem er niet even uithalen om te kijken of het dan beter gaat, zou het bijv kunnen dat er te veel voedingsbodem inzit waardoor er juist veel voedingstoffen in je water terecht komen.

Je fosfaat (po4) die weet je niet zeker, daar kunnen we ook nog wel wat uit opmaken vaak.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

1) oorzaken van blauw alg

- door verstoring van het waterevenwicht, met name teveel fosfor

- door veel te veel voeding te geven

- door verstoring van het waterevenwicht, met name te weinig nitraat

2) hoe bestrijden

- Voeg waterstofperoxide toe , te krijgen bij de apotheek ( 5 ml per 100liter )

- het volgende stappenplan (voor een beplante bak):
(a) blauwalg flink afzuigen
(b) filter schoonmaken en gravel afzuigen
(d) flinke waterverversing (in de orde van 50%)
(e) zorgen dat je (al) waterwaardes goed zijn, vooral nitraat! (+- 15 ppm)
(c) 3 dagen compleet (en grondig) verduisteren. (CO2 uitzetten)
(d) flinke waterverversing (in de orde van 50%)
(e) zorgen dat je (al) waterwaardes goed zijn, vooral nitraat! (+- 15 ppm) (CO2 weer aan).
(f) een tijdje nitraat hoog houden
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

FF een vraagje, als je water ververs hebt, doe je er iets van spul bij zoals Aquatan van Sera of VFM van EasyLife?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

De easy Carbo doe ik er 's morgens in,
voor fosfaat heb ik geen testsetje dus dat weet ik niet,
nitraat is al vanaf het begin o - dat kan toch eigenlijk niet in een bak met vissen die elke dag gevoerd worden. Nitraat is toch wat planten als voeding gebruiken, als dat 0 is zouden algen toch ook niet snel moeten groeien. Moet de nitraat omhoog??? en hoe dan??
Voor het verversen gebruik ik gewoon kraanwater, lijkt me sterk dat daardoor veel fosfaat in het water komt, anders zou ik niet weten hoe het er in komt. (Is dat trouwens hetzelfde als de fosfor die jij noemt biancab??)
Een CO2 installatie heb ik nog niet, even wachten tot ik weer geld heb.

De wollige alg die er nu steeds meer in komt is pas sinds een week of twee bezig steeds meer te worden. Het komt alleen op de bladeren van planten, een blad van mijn ech. bleheri heeft bv al een laag van een centimeter of 5 aan alg. Een beetje alg vind ik geen probleem maar dit groeit de bak uit.
Drijfplanten heb ik nog niet, ben aan het wachten tot ik aan Limnobium laevigatum kan komen bij mijn lfs.
Ik denk niet dat ik teveel voer, de vissen hebben het in een paar minuten op en wat op de grond valt, verorberen mijn 7 corydorassen.
De verlichting heb ik vanmorgen al van 11 naar 10 en een half uur teruggebracht maar die zal ik nog verder terugbrengen. Ik zal ook meer waterverversen (kan dat met dat spul tegen blauwalg er in, gooi je dat dan niet gedeeltelijk weg?)

Hieronder een paar foto's om te laten zien wat er gebeurt.

Eerst een totaal van mijn bak:
Afbeelding

De plantjes waarop de blauwalg zit; ik weet niet welk plantje dit is; is het bij iemand bekend????
Afbeelding

ech. osiris
Afbeelding

de cabomba, duidelijk te zien dat hij alleen bovenaan nog groen is, krijgt die niet genoeg licht of voeding dat meer naar onder alles geel wordt en onderaan er geen blad meer aanzit?
Afbeelding

cabomba van dichterbij
Afbeelding

alternanthera
Afbeelding

een scheutje van de osiris (als iemand belangstelling heeft --- bij mij is er geen plaats?)
Afbeelding

Anonymous

Bericht door Anonymous »

Diezelfde algenplaag heb ik hier ook gehad toen mijn bak nog overbevolkt was met jonge corydora's.

Ik heb er 2 oplossingen voor aan de hand van mijn ervaring.
Ik heb de cory's er toen allemaal uitgeschept maar ook een co2 set in elkaar geknutseld dus ik kan niet zeggen welke van de 2 geholpen heeft en wat dus de oorzaak eigenlijk was.

Wel was het zo dat ik de co2 er 2 weken op heb laten staan en dat ik er toen vermindering in zag komen. een week later was het meeste verdwenen en de resten heb ik met de hand verwijderd.. De slakken maakte ondertussen hele sporen op de achterwand die ook helemaal begroeid was met dat mooie wuivende spul.
Afbeelding
(tja.. ik vind het wel mooi, maar niet op de planten dus)
Zoals je kan zien is het aan de bovenkant minder als aan de onderkant, licht is dus niet de bepalende factor voor deze groene algen.
Er hangt een Grolux en een Aquastar in dus van het spectrum en dat er teveel blauw in zit kan ook weinig gezegd worden.

gelukkig dat ik was joh, dat ik al mijn groene plantjes weer kon zien, die hebben het gelukkig ook allemaal overleefd.
En nee.. ik gebruik helemaal niets aan bestrijdingsmiddelen. Ik vind dat het niet in een aquarium hoort en het meer kwaad dan goed doet eigenlijk.

Blauwalgen ligt de oorzaak meestal in teveel voeren.. althans hier wel als ik niet door heb dat mijn vriendin al gevoerd heeft bijvoorbeeld.
Maar het kan ook een combinatie van warmte,stilstaand water en veel licht zijn.
alle drie de factoren bezit je tussen de oppervlakte plantjes ;)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Algen profiteren meestal eerder van nitraat dan planten en zeker als er al algen op je bladeren zit. Die alg die je op de foto laat zien is op zich geen verkeerde alg zoals ik al zei. Bij mij heeft toen een bio co2 setje in combinatie met easy carbo daar heel goed tegen geholpen.

Bioco2 kan je zelf maken en werkt nog veiliger dan een co2 set uit de winkel van hoeveel euro.

Fosfaat kan volgens mij ook in je kraanwater zitten dacht ik.

En ja met verversen haal je natuurlijk weer een deel van je cerpofor eruit, eventueel verhoudings gewijs weer aanvullen.

Maar toch hoe raar het ook klinkt misschien ga je toch de goede kant op, de bruinalg is weg en de groene algen gaan het overnemen
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

jari4now

Bericht door jari4now »

Als je diepvriesvoer geef dan kan dat voor fosfaten zorgen, maar kraanwater bevat als het netjes gedaan wordt door het waterbedrijf nagenoeg geen tot geen fosfaat, komt meestal van iets wat jer er laten in gooit, ik meet maandelijks en heb pas bij een meeting wat fosfaat gemeten, en na goed verversen was dat weg en met 3x per week verversen is het nu al maanden 0....de hoevelheid verversen heeft andere oorzaak, nu niet relevant, maar als het fosfaat in het water zou ziten uit de kraan zou ik zeker fosfaat moeten meten.
Maar de ?? penseel??Baard?? alg die je nu hebt is met Easy-Carbo volgens mij wel te bestrijden

Onderwerp auteur
Gerard_zzz
0-200
0-200

vandaag de slangen van de filter schoongemaakt, die zaten helemaal verstopt met bruine smurrie. Nu heeft de filter weer een flinke uitstroom, hopenlijk dat dat ook wat scheelt. ook een kwart van het water ververst. In elk geval zie ik de blauwalg niet meer, dus het spul daarvoor heeft geholpen. Ik heb nog geprobeerd zoveel mogelijk alg van de bladeren te halen, maar dat is zo glibberig dat is bijna niet te doen.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Die alg laat vanzelf los als dat middel goed zijn werk doet, ik zou voor de zekerheid morgen of overmorgen nog maar is 30% vervangen lijkt me geen kwaad kunnen. Heb je je lampen nu helemaal uitstaan? dat zou ik wel doen een paar dagen dan zijn de groene algen de impuls van het licht ook even kwijt.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand