Waarom bodemverwarming?

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Aulonocara Maulana
0-200
0-200

Waarom bodemverwarming?

Bericht door Aulonocara Maulana »

Waarom bodemverwarming?

Als je een aquarium gaat inrichten, moet er bodemverwarming in, zo zeggen sommigen. Je weet wel, van die slingerende draadjes op de bodem.

Waarom doen sommmigen dit wel en sommigen dit niet?

Hoe controleer je na verloop van tijd of die bodemverwarming niet kapot is gegaan, kortom, of tie et wel doet?

Veel aquaria worden in winkels verkocht als 'complete set', maar meestal zit daar geen bodemverwarming bij... Raar toch?

Zit er in kweekbakken ook bodemverwarming? En zoja, waarom niet?
Iets wat nergens op lijkt,
is ècht

(Jules Deelder)

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Re: Waarom bodemverwarming?

Bericht door Kevin »

Hier hadden we al een klein stukje over.

zie: viewtopic.php?f=8&t=454&start=0&st=0&sk=t&sd=a

De keuze is aan jou of een element of een bodemverwarming, wat je prettiger vind. Bodemverwarming is ook een stukje duurder.

Als hij kapot zou zijn kun je dat zien aan je thermometer, en dan wordt het een hele toer om dat ding te vervangen dus de meeste kiezen in zo'n geval om de kapotte draad te laten liggen en er als nog een staafverwarming in hangen. Maar in princiepe kan die kabel niet zo snel stuk gaan, tenzij je hem 100 x knakt natuurlijk.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Re: Waarom bodemverwarming?

Bericht door Kees »

Ik heb er toen ook aan lopen denken, zou inderdaad beter voor zijn voor de planten.
Maar het grote nadeel leek mij toch dat als die kapot gaat, de hele bak leeg moet.
Was ook een beetje bang dat wanneer je een plant gaat verplaatsen / vernieuwen oid, de kans erin zit dat er wortels omheen gegroeid zijn.
Zo'n lelijke buis in de bak zag ik ook niet zitten.
Voor mij was de gulde middenweg een externe heater aangesloten op de buitenfilter.
http://www.hydor.it/en/products/show/9
Een van de grootse voordelen vind ik wel, dat als je aan het verversen bent, de heater niet uit hoeft en er constante stroom blijft van water op de juiste temperatuur.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie