Waterwaarden zijn belangrijk, ik denk dat we het daar in zijn algemeenheid wel over eens zijn. Tanganyika cichliden gaan dood als de Ph onder de 7 zakt, en Discussen doen het niet als de Ph boven de 7 komt. Nitriet is dodelijk, en teveel fosfaat werkt algengroei in de hand.
Maar: hoe vaak meet je je water eigenlijk? En, een beetje verder borduren: hoe vaak zou het nodig zijn?
Hoe vaak meet je je waterwaarden?
Re: Hoe vaak meet je je waterwaarden?
In het begin meet je je een ongeluk en 'monitor' je het verloop van de waarden. Als je je aquarium eenmaal kent, en je het onderhoud in de vingers hebt meet je eigenlijk weinig meer. Net zoals mijn bovenbuurman... 1x per half jaar...
Groeten,
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
Patrick
Een dag niet geademd is een dag niet geleefd
In het begin vaak, nu alleen als er een vis ziek is of zo..
Groetjes Joep
Ik sluit me aan bij Patman, als je aquarium eenmaal een tijdje draaid zie je en ruik je wel of er iets niet klopt met de waterwaardes. Dan ga ik pas meten, terwijl in het begin ik er toch redelijk veel meet.
Bij het opstarten van een bak meet ik bijna dagelijks, eens de bak goed draait meet ik alleen als ik vermoed dat het nodig is. Ik hou wel alle waarden bij in het software programma "Aquarix"
Groetjes, Jean-Paul
ik heb gekozen voor onregelmatig, vaak meet ik de ph maar voor de rest.. ik merk vaak aan de kleur van de vissen/water en de kwaliteit van de planten hoe het verder met het water is.
Bij mijn tanganyika meet ik bij elke verversing, is ook niet zovaak. maar meet dan ook vooral de ph. dit is vaak een ramp en moet ik vaak doen. omdat het water (leiding water) hier een ph heeft van 6,5 en om hem dan goed omhoog te krijgen is een ramp. dus veel meten.. en veel ph/kh plus toevoegen
Bij mijn tanganyika meet ik bij elke verversing, is ook niet zovaak. maar meet dan ook vooral de ph. dit is vaak een ramp en moet ik vaak doen. omdat het water (leiding water) hier een ph heeft van 6,5 en om hem dan goed omhoog te krijgen is een ramp. dus veel meten.. en veel ph/kh plus toevoegen
Moet ik weer eens doen denk ik, is weer even geleden (>3 maanden).
Maar ik heb altijd een phmeter aanstaan voor de co2.
Maar ik heb altijd een phmeter aanstaan voor de co2.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
Gast
Als ik denk dat het nodig is.
Ik merk het wel aan de vissen en de planten hoe het met de bak gaat.
Ik heb er bijvoorbeeld een klein beetje eendenkroos in en dat begint als een idioot te groeien als de no2/no3 waardes de bak uit stijgen. en zie je aan de lengte van de wortels hoever die vervuiling is.. 3cm wortels aan het eendenkroos dan ben ik eigenlijk al te laat met verversen.
Ik merk het wel aan de vissen en de planten hoe het met de bak gaat.
Ik heb er bijvoorbeeld een klein beetje eendenkroos in en dat begint als een idioot te groeien als de no2/no3 waardes de bak uit stijgen. en zie je aan de lengte van de wortels hoever die vervuiling is.. 3cm wortels aan het eendenkroos dan ben ik eigenlijk al te laat met verversen.
-
Rob Bosman
Grote bak eigenlijk nooit en de voorraadtank met kweekwater elke dag Ph Gh Kh en dan gelijk even de u$ microsiemens uitrekenen.