geslacht van de vissen

Plaats reactie

Onderwerp auteur
isatje
0-200
0-200

geslacht van de vissen

Bericht door isatje »

Kan je eigenlijk uiterlijk het geslacht van een vis (goudvis of shibunkin) herkennen? Ik zou dat wel graag eens weten!
En in welke omstandigheden paren die? Kan dat in een gewoon aquarium en kunnen die jonge visjes dan perfect overleven?

Biancab
400-600
400-600

Re: geslacht van de vissen

Bericht door Biancab »

De goudvis komt oorspronkelijk uit China. De eerste goudvissen zijn geïmporteerd naar Europa tussen 1611 en 1728. Uit de oorspronkelijke vorm van de goudvis zijn veel kweekvormen ontstaan. We kennen allemaal wel de sluierstaart, telescoopvis, komeetstaart, hemelkijker, leeuwenkop en de shubunkin. In China worden al deze vormen met beleid gekweekt.

De goudvis wordt eigenlijk nooit in een aquarium gekweekt. Het is wel heel goed mogelijk maar dan zou je een groot aquarium moeten hebben. De goudvissen die we vinden in de winkels zijn vaak gekweekt in grote kweekvijvers. Voor een deel worden ook sluierstaarten in kweekvijvers gekweekt, maar deze vorm is eigenlijk minder geschikt. De kweekvormen horen met veel zorg opgekweekt te worden. Ze worden dan vaak in aquaria opgekweekt. De aquariumkweek is overzichtelijker en kunnen de foutjes in de vissen eerder ontdekt worden. In kweekvijvers zal dit bijna onmogelijk zijn.

Goudvissen moeten ten minste twee jaar oud zijn voor de kweek. Buiten de paartijd is het geslacht niet zo gemakkelijk te herkennen. De anaalstreek is bij het wijfje iets naar buiten gestulpt, bij het mannetje daarentegen naar binnen gebogen. De paartijd van de goudvis valt vaak in de maanden april en mei. In deze maanden zal het water iets warmer worden en dat zal de vissen aanzetten tot paren. In verwarmde aquaria zullen ze ook eerder eieren kunnen afzetten. Op de kieuwdeksels van het mannetje vormen zich dan kleine witte knobbeltjes. Deze witte knobbeltjes noemen ze vaak leguitslag of ‘rijstippels’.

De kweekbakken moeten zo groot mogelijk zijn. De vissen zullen wel eieren afzetten in een aquarium van ongeveer 70 tot 80 liter, maar de jongen zullen in een grotere bak moeten opgekweekt worden. Wanneer je goudvissen met goede resultaten wil kweken zul je dit toch in een aquarium van over de één meter moeten proberen. Bij het kweken in kleine bakken blijven uiteindelijk alleen de sterkste en de meest grote exemplaren over. Als je sluierstaarten kweek zijn dit vaak de exemplaren met slecht ontwikkelde vinnen. Jonge sluierstaarten met goed ontwikkelde vinnen worden namelijk in hun bewegingsvermogen belemmerd en zijn daarom niet opgewassen tegen de concurrentie van hun broertjes en zusjes die slecht ontwikkelde vinnen hebben.

Het kweekaquarium kun je met waterplanten inrichten. De waterplanten zullen dienen als afzetplanten. Het beste is om het aquarium dicht te beplanten. Goudvissen eten graag de eieren op en zullen bij een dichte beplanting minder kans hebben om alle eieren op te eten. Goudvissen zetten bij een graad of 20 en na onstuimig jagen veel eieren af. Ze verspreiden de eieren door de gehele bak. Het beste is om daarna de ouders uit het kweekaquarium te halen. De jongen komen na 5 tot 7 dagen uit. Je kunt de jonge larven het beste voeren met levende voedseldieren van de juiste grootte, maar je kunt ze ook voeren met fijngewreven eigeel. Tegenwoordig zijn er ook verschillende producten in de speciaalzaak die je kunt kopen voor de opfok van jonge vis.

De jonge larven zijn in het begin doorzichtig, maar kleuren al snel grijs. Pas na drie tot vijf maanden beginnen ze hun uiteindelijke kleur te laten zien. Veel goudvissen zullen pas veranderen in hun tweede levensjaar. Ze kleuren geheel in, gedeeltelijk of blijven grijs. Het beste is om de jonge vissen te verwijderen die niet voldoen aan de kleur en vorm die je voor ogen had. Uit één kweek zullen er maar weinig echte goede vissen ontstaan. Door het massale kweken zonder selectie in Europa zijn er weinig goede exemplaren overgebleven. Nieuwe import vanuit China zijn vaak beter in vorm en kleur.
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

Onderwerp auteur
isatje
0-200
0-200

Bericht door isatje »

Hey dank je wel voor de info
Nu ik laat de natuur toch gewoon zijn gang gaan, kweken ze, dan doen ze maar, kweken ze niet, ook geen probleem
ps onze aquarium is 1 meter

groetjes

Kenzo
0-200
0-200

Bericht door Kenzo »

Leuk dat ze al een 1 meterbak hebben,toch wat beter dan al die goudvissen die in een kom zitten!

Jennifer
0-200
0-200

Bericht door Jennifer »

@ Bianca, mijn complimenten!! Weer wat geleerd van jou, duidelijk verhaal over die goudvissensoorten :wink:

@ Isatje, ik ben toch benieuwd of jouw vissen zich gaan voortplanten. Breng je ons op de hoogte als het zover is? :)

@ Kenzo, mensen die een vis in een vissenkom houden lijkt mij puur een geval van onwetenheid. Is hetzelfde als wanneer mensen een hond nemen en zich er van te voren niet in verdiept hebben. En dan moet de hond weer weg, want het was toch niet wat ze ervan verwacht hadden. En dat vind ik zielig voor die dieren. Maar ja, wie ben ik? Ook maar een simpele ziel...

Onderwerp auteur
isatje
0-200
0-200

Bericht door isatje »

ik hou jullie zeker op de hoogte hoor