formaline of methyleenblauw tegen witte stip
Re: formaline of methyleenblauw tegen witte stip
ah oke, nu ik ga zeker dit weekend langs naar de dierenwinkel, heb nu ondertussen 1 mailig die FMC gedaan, ze zijn wel meer aan het zwemmen dan ervoor maar de puntjes, heel lichte witte puntjes vooral dus op hun staart en kieuwen, blijven er wel dus blijkbaar moet ik nog wat meer info gaan opzoeken en een andere methode ofwel deze van de opgegeven link maar aangezien die FMC niet zo gezond is kijk ik het liever nog even na
Ik wil mijn visjes zeker niet doden of verliezen want ik zie ze veel te graag daarvoor
Ik wil mijn visjes zeker niet doden of verliezen want ik zie ze veel te graag daarvoor
Zeker blijven vragen Isa, dat rob je jong dacht zal wel komen door je naam Isatje
ik zou ook proberen zoveel mogelijk van het assortiment te gebruiken wat in dierenwinkels verkrijgbaar is. Zoals gezegd de nazorg en de informatie is daar veel beter.
ik zou ook proberen zoveel mogelijk van het assortiment te gebruiken wat in dierenwinkels verkrijgbaar is. Zoals gezegd de nazorg en de informatie is daar veel beter.
Ben je zeker dat het om witte stip gaat, goudvissen zijn toch sterke vissen die niet gauw ziek worden?
Bovendien raad men als kuur bij witte stip een verlaging van de temperatuur aan, en goudvissen zijn koudwatervissen...
Gaat het niet over paaiknobbels op de kieuwdeksels?
Zoniet:
Zitten je vissen wel in een ruime bak? Ververs je ook geregeld het water want goudvissen zijn sterke vervuilers?
Een goede site met info over ziekten: http://www.antoon-aquarium.nl/id436.htm
Een behandeling met zout kan ook.
Bovendien raad men als kuur bij witte stip een verlaging van de temperatuur aan, en goudvissen zijn koudwatervissen...
Gaat het niet over paaiknobbels op de kieuwdeksels?
Zoniet:
Zitten je vissen wel in een ruime bak? Ververs je ook geregeld het water want goudvissen zijn sterke vervuilers?
Een goede site met info over ziekten: http://www.antoon-aquarium.nl/id436.htm
Een behandeling met zout kan ook.
Groetjes, Jean-Paul
de aquarium is dus 100 ôp 50 op 40 groot, en er staan 2 plantjes in plus een brugje en een zuurstofpompje in de vorm van een bergje. er zitte 3 vissen in, 1 shibunkin en 2 goudvissen van een aantal jaar oud. het water is constant dezelfde temperatuur en de vissen zitten er nu nog maar 2 weken in. Daarvoor zaten de 2 goudvissen in zo een heel klein bakje dat ik wekelijks volledig schoonmaakte. De aquarium is dus nog maar een paar weken in werking dus. Het lijkt heel sterk op de witte stipziekte van de foto's die in de online hospitaal staan voor vissen hier op het forum
Je lijkt vrij zeker te zijn dat het witte stip is.
In dat geval is een langdurige behandeling de enige remedie omdat de parasiet na een tijdje de gastheer verlaat en zich inkapselt in de bodem. Na opnieuw een tijdje komt een nieuwe parasiet tevoorschijn die op zoek gaat naar een nieuwe gastheer. Deze cyclus moet dus doorbroken worden en dat vraagt een langdurige behandeling met malachietgroen of methyleenblauw. Volg de gebruiksaanwijzing zeker nauwgezet op en filter in geen geval over actieve kool want die verwijdert onmiddellijk de medicijnen.
Ik wens je veel succes, al is de kans op slagen groot vermits goudvissen toch wel sterke vissen zijn. Het doet me overigens plezier te merken dat je bak zeker groot genoeg is voor deze vissen.
PS. Laat het luchtpompje zeker lucht (zuurstof) blazen in je bak tijdens de behandeling. Het zal de vissen zeker helpen de kuur goed te doorstaan.
In dat geval is een langdurige behandeling de enige remedie omdat de parasiet na een tijdje de gastheer verlaat en zich inkapselt in de bodem. Na opnieuw een tijdje komt een nieuwe parasiet tevoorschijn die op zoek gaat naar een nieuwe gastheer. Deze cyclus moet dus doorbroken worden en dat vraagt een langdurige behandeling met malachietgroen of methyleenblauw. Volg de gebruiksaanwijzing zeker nauwgezet op en filter in geen geval over actieve kool want die verwijdert onmiddellijk de medicijnen.
Ik wens je veel succes, al is de kans op slagen groot vermits goudvissen toch wel sterke vissen zijn. Het doet me overigens plezier te merken dat je bak zeker groot genoeg is voor deze vissen.
PS. Laat het luchtpompje zeker lucht (zuurstof) blazen in je bak tijdens de behandeling. Het zal de vissen zeker helpen de kuur goed te doorstaan.
Groetjes, Jean-Paul
nog 1 vraagje, onze bak is niet verwarmd maar we hebben er wel speciale houtskool in en speciale watte, dus het is dan deze houtskool die eruit moet tijdelijk?
-
Rob Bosman
ja klopt houtskool filterd de medicatie er weer uit
De houtskool (= actieve kool) moet je inderdaad verwijderen. Op het allerlaatste einde van de behandeling kan je de houtskool terug in de filter plaatsen zodat alle restanten van de medicatie weggefilterd kunnen worden.
Succes!
Succes!
Groetjes, Jean-Paul
de houtskool is nu uitgeschakeld maar ik heb dus eigenlijk ook de filter tijdelijk uitgeschakeld
Nu is dit een filter dus met zo een soort watte, mag die gewoon draaien met die watte alleen erin?
Nu is dit een filter dus met zo een soort watte, mag die gewoon draaien met die watte alleen erin?
-
Coby
Het filter kun je beter gewoon laten draaien om de goede bacteriëen te behouden.
Over wat voor soort filter gaat het, heb je een merknaam of een foto ervan?
Over wat voor soort filter gaat het, heb je een merknaam of een foto ervan?
ik zal es kijken of ik een foto van de aquarium kan maken en van alles wat erin zit en proberen hem erop te zetten, ik weet eigenlijk geen merk
verwijderd
Laatst gewijzigd door isatje op 26 jun 2008 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
FMC is een goed medicament tegen stip hoef je maar 1malig te kuren zou wel de kuur na 3 tal dagen afbreken en goed verversen anders kleurt de lever/ingewanden van je vis blauw/groenig van kleur. Verder zou ik zeker oppassen met het mengen van medicamenten zie vanalles voorbij komen in dit topic.
En nog een tip goed beluchten als je FMC gebruikt dit goedje (3 medicamenten door elkaar eigenlijk) Verbruikt veel zuurstof uit je water.
En nog een tip goed beluchten als je FMC gebruikt dit goedje (3 medicamenten door elkaar eigenlijk) Verbruikt veel zuurstof uit je water.
Je mist nog sponzen in je filter als ik het goed begrepen heb. Dat is toch wel een must eigenlijk voor een goed bacterie huishouding. Keramiek pijpjes kan ook ipv blauwe sponzen.
Ik wil iedereen alvast bedanken voor de goede tips! De visjes zijn genezen en nu maar goed alles opvolgen dat het niet meer gebeurt he! Ha Kevin, ik ga dat dan ook eens navragen in de winkel voor die sponsen aangezien ze daar gezegd hadden dat het niet nodig was, dus toch terug even navragen dan
Hopelijk ontmoet ik jullie ook op mijn site als lid he hihi! Hoe meer zielen hoe meer vreugd zou ik zeggen!
http://be.msnusers.com/mijnaquarium
Hopelijk ontmoet ik jullie ook op mijn site als lid he hihi! Hoe meer zielen hoe meer vreugd zou ik zeggen!
http://be.msnusers.com/mijnaquarium