ik heb een vraag mij is wel eens verteld dat het beter is om je lampen 5 uur aan te doen dan
2 tot3 uur uit en dan nog 6 uur aan dit tervoor komen van alg
heeft iemand hier wel eens meer van gehoord zo ja wat is jullie ervaring
harm
onder breken van het licht
Re: onder breken van het licht
Alg komt meestal door direct zonlicht inval in de bak..
Of in 1 x alle lampen vervangen..
of een overvloed aan voedingsstoffen...
of een tehoog lichtspectrum..
en natuurlijk een combinatie van allemaal...
Je kan natuurlijk wel eens de natuur nabootsen en het licht temperen als een regen/ zwaarbewolkte dag maar of dat ook echt algen tegen gaat....dat betwijfel ik sterk...
Of in 1 x alle lampen vervangen..
of een overvloed aan voedingsstoffen...
of een tehoog lichtspectrum..
en natuurlijk een combinatie van allemaal...
Je kan natuurlijk wel eens de natuur nabootsen en het licht temperen als een regen/ zwaarbewolkte dag maar of dat ook echt algen tegen gaat....dat betwijfel ik sterk...
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
In de tropen waar toch oorspronkelijk onze plantjes vandaan komen, is het ongeveer 12 uur licht op een dag.
Met als hoogste licht intensiteits piek 12uur s'middags, dit recht boven de evenaar
Ik heb nog niet meegemaakt na toch diverse bezoekjes in de tropen, dat het licht daar uit ging op de dag.
Wel deed ik soms midden op de dag zelf mijn oogjes wel eens dicht.
Ik zal toch nu mijn ogen eens op de dag openhouden deze keer, om een en ander te controleren!
Ik zie zelf niet in waarom men overdag het licht zou uitschakelen, en het assimilatieproces zou onderbreken.
Of men zou dit een korte tijd willen gaan doen toepassen om een probleem aan te pakken, maar dan zou ik zelf toch andere wegen bewandelen, dan de kunstmatige verlichting in een aquarium te gaan verstoren/onderbreken.
Met als hoogste licht intensiteits piek 12uur s'middags, dit recht boven de evenaar
Ik heb nog niet meegemaakt na toch diverse bezoekjes in de tropen, dat het licht daar uit ging op de dag.
Wel deed ik soms midden op de dag zelf mijn oogjes wel eens dicht.
Ik zal toch nu mijn ogen eens op de dag openhouden deze keer, om een en ander te controleren!
Ik zie zelf niet in waarom men overdag het licht zou uitschakelen, en het assimilatieproces zou onderbreken.
Of men zou dit een korte tijd willen gaan doen toepassen om een probleem aan te pakken, maar dan zou ik zelf toch andere wegen bewandelen, dan de kunstmatige verlichting in een aquarium te gaan verstoren/onderbreken.
Ik meen nochtans ook gelezen te hebben bij NBAT dat deze techniek goed is om alg te vermijden. Tijdens de periode dat je lampen uit zijn produceren de planten CO2 die ze als het licht terug aan is kunnen gebruiken om te groeien. Daardoor zouden de planten beter groeien en de algen minder kansen krijgen. Voor wat het waard is ... Trouwens tijdens een fikse regenbui kan het overdag ook wel eens erg donker worden ...
Groetjes, Jean-Paul
Hoi Jean-pauljean-paul schreef:Ik meen nochtans ook gelezen te hebben bij NBAT dat deze techniek goed is om alg te vermijden. Tijdens de periode dat je lampen uit zijn produceren de planten CO2 die ze als het licht terug aan is kunnen gebruiken om te groeien. Daardoor zouden de planten beter groeien en de algen minder kansen krijgen. Voor wat het waard is ... Trouwens tijdens een fikse regenbui kan het overdag ook wel eens erg donker worden ...
Er schuilt zeker wel iets van waarheid in, wat betreft licht minderen en dan minder kans op alg.
Maar minder licht opbrengst gaat ook ten koste van de mogelijkheid van plantengroei, die hebben nu eenmaal een zeker aantal uren licht nodig om te kunnen assimileren.
Gezien de toch al minimale mogelijkheid van lichtopbrengst bij een gesloten lichtkapaquarium, met soms ook nog een slechte reflectie, dit in tegenstelling tot het aanbod van daglicht in de natuur, zal het naar mijn bescheiden mening de chlorofylsynthese niet echt ten goede komen.
Ondanks dat een fikse regenbui in de tropen zeker best voor wat mindere lichtintensiteit kan zorgen kan men zeker niet het daglicht met een aquariumverlichting vergelijken.
Ik heb de link hieronder maar eens bijgevoegd, waarin onze zuiderburen eens goed uitpakken wat betreft aquariumverlichting t.o.v. natuurlijk daglicht
http://users.pandora.be/biologie/vissen_05.html
@ Herman: je schreef "Maar minder licht opbrengst gaat ook ten koste van de mogelijkheid van plantengroei, die hebben nu eenmaal een zeker aantal uren licht nodig om te kunnen assimileren."
Als je je lampen bv laat branden van 7-13 uur en van 15-21 uur, dan hebben je lampen ook 12 uur gebrand, er is dus niet minder licht opbrengst. Maar ik vermoed dat een lichtonderbreking inderdaad een punt van discussie kan blijven
Als je je lampen bv laat branden van 7-13 uur en van 15-21 uur, dan hebben je lampen ook 12 uur gebrand, er is dus niet minder licht opbrengst. Maar ik vermoed dat een lichtonderbreking inderdaad een punt van discussie kan blijven
Groetjes, Jean-Paul
Jean-Paul
Natuurlijk heeft men wel dezelfde aantal uren lichtopbrengst, maar ik zie persoonlijk niet zo die noodzaak om voor 2 uurtjes het licht uit te doen. Voor hetzelfde aantal uren zou je de verlichting dan 3 uur later kunnen laten aanspringen, dus van 10:00 tot 22:00 uur
In de natuur gaat het licht overdag ook geen 2 uur eventjes uit, ondanks soms een regenbui.
Ik denk toch dat men op een andere manier alg kan voorkomen, want daar ging het in eerste instantie over.
Een rijkelijke plantengroei kan daar zeker aan mee helpen.
Maar er lijden vele wegen naar Rome, en soms kan een andere weg best wel eens goed uitpakken?
Natuurlijk heeft men wel dezelfde aantal uren lichtopbrengst, maar ik zie persoonlijk niet zo die noodzaak om voor 2 uurtjes het licht uit te doen. Voor hetzelfde aantal uren zou je de verlichting dan 3 uur later kunnen laten aanspringen, dus van 10:00 tot 22:00 uur
In de natuur gaat het licht overdag ook geen 2 uur eventjes uit, ondanks soms een regenbui.
Ik denk toch dat men op een andere manier alg kan voorkomen, want daar ging het in eerste instantie over.
Maar er lijden vele wegen naar Rome, en soms kan een andere weg best wel eens goed uitpakken?