eerste aquarium 80*35*40 erwindev

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

eerste aquarium 80*35*40 erwindev

Bericht door Airwin »

• Om een zo goed mogelijk antwoord te kunnen geven, vragen wij om het onderstaande lijstje zo compleet mogelijk aan te vullen.

Wat is de afmeting van je aquarium (LxBxH)? 80*35*40

Hoeveel liter bevat je aquarium? netto nog geen idee ivm inrichting van wensen van de vis

Gewenste waterwaardes:
    PH=
    KH=
    GH=
    Nitraat (no3)=
    Nitriet (no2)=
    Temperatuur=

Welke vissen en aantallen zwemmen er nu? geen

Heb je een bepaalde vis of biotoop als uitgangspunt al in gedachten? corydoras :P

Hoi om mijn mega vragenlijst maar wat op de goede plek te zetten hier mijn vraag over visbezetting.

Omdat ik nog niet al te veel ervaring heb met het houden van vissen zou ik graag willen beginnen met een iets wat makkelijke vis (nadat de bak er klaar voor is )
Xiphophorus maculatus (Platy) Niet al te veel want ik wil deze in de toekomst aan de kleine van me zus geven .

Als alles goed gaat dan zou ik er graag corydoras Panda/schwartzi of sterbai bijzetten een mooie grote school ( +-10 stuks)

Zou dit visje er nog bij passen als paartje ?Mikrogeophagus altispinosus( de platy's zijn er dan uit )

Groetjes Er
120x40x55 tanganyika in de maak :D ja nog steeds

jean-paul
200-400
200-400

Re: eerste aquarium 80*35*40 erwindev

Bericht door jean-paul »

Beste

Ik vermoed dat Mikrogeophagus altispinosus er wel bij past, maar ik denk dat het geen "beginnersvisje" is, maw een visje dat hoge eisen stelt aan de watersamenstelling (hoge temp, lage ph). Persoonlijk zou ik met dit visje zeker wachten totdat je bak volledig in evenwicht is. Belangrijk is ook je waterwaardes in het oog te houden. Je wil je bak ook aan de kleine van je zus geven, dus ik veronderstel dat die niet veel ervaring heeft met aquaria ...
Groetjes, Jean-Paul

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Nee inderdaad vaak niet eenvoudig om het deze diertjes naar hun zin te maken. Miischien is een kersenbuik cichlide iets wat je aanspreekt.
Redelijk snel tevreden en kweken ook vrij makkelijk. Dat is altijd weer een fantastisch gezicht waarbij je het echte cichliden gedrag al kan ervaren.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

hmm en die slakkenhuis Cichiden zou dat misschien wat zijn om als grotere groep te houden inplaats van die schattige corydoras?

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dan kom je in de Tanganjika hoek uit. Kan zeker in een 80cm er zou er dan nog een enkele vis bij kunnen, maar je kan nooit zoveel verschillende soorten plaatsen als met de gangbare tropische vissen.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

zou dit kunnen of zou het te druk voor zijn voor pulcher's ?

Xiphoporus maculatus 4
Pelvicachromis pulcher 2
corydoras sterbai 6

yvon

Bericht door yvon »

Ik zou in ieder geval wel op de bodem letten als er corydoras inkomen.
Het liefst hebben ze een zandbodem maar een mengeling van fijn afgerond grind (absoluut niet scherp) en zand kan ook prima voor ze.
Als ze over een scherpe bodem gaan kunnen ze de baard haartjes kwijtraken, met als gevolg dat ze voedsel niet meer zo makkelijk tot zich kunnen nemen of zelfs helemaal niet meer.
Corydoras zijn behoorlijke wroeters, ze steken ook maar wat graag een deel van hun kop in de bodem.
Dus zeker iets om rekening mee te houden.
Verder zijn corydoras hele makkelijke vissen en ook hele sterke vissen en ze leven inderdaad het liefst in een school, dan komt hun natuurlijke gedrag ook beter tot uiting.

Onderwerp auteur
Airwin
200-400
200-400

Bericht door Airwin »

Na heel wat uitzoek werk winkel bezoekjes ben ik toch van mening dat ik Tanganyika het meest bij mij zal passen
Echter niet in mijn oude 80cm aquarium maar dat is dan een mooie bij bak.
De volgende vissen trokken gelijk mijn aandacht eigenlijk ( als ze in de winkels aanwezig waren )

Als ik het goed begrijp uit meerdere databases komt het volgende .

Vrijzwemmer Cyprichromis leptosoma 'bulu point'
Bodem slakkenhuis Lamprologus similis of Neolamprologus multifasciatus
Eenling Neolamprologus leleupi
Grotbewoner Altolamprologus calvus 'white'
Synodontis soort vind ik allemaal wel mooi

Qua aquarium zit ik te denken aan de maten 120*50*70 (375 L) 60cm waterhoogte
Inrichting: Rechtergedeelte stenen
Midden stenen (zwemruimte)
Linker slakkenhuizen

Ik wil graag beginnen met Lamprologus similis of Neolamprologus multifasciatus en Cyprichromis leptosoma 'bulu point'

Zelf dacht ik Cyprichromis leptosoma 'bulu point' 5m 5v
Lamprologus similis of Neolamprologus multifasciatus als kolonies maar klein beginnen hoeveel man op de vrouw?

Als verlichting kunnen er 4x30W T8 in iemand een mooie tip voor dat? ik wil er wel een aantal planten indoen.

Alvast bedankt voor de reacties :)