vraag over raar gedrag nieuwe vis

Plaats reactie

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

vraag over raar gedrag nieuwe vis

Bericht door boes »

ik heb gister een pauwoog (Astronotus Occelatus) van ongeveer 16 cm opgehaald bij mensen, maar deze vis zag er erg gestresst en beroerd uit..

ik ben 5 dagen geleden met een quarantaine aquarium (weet niet hoe ik het schrijf) begonnen om op te starten (1,20x50x50) zodat de pauwoog daar rustig bij kan komen en ontstressen en dat alle plekjes en beschadigingen kunnen genezen..

gister heb ik de pauwoog laten overwennen aan het nieuwe water en heb hem toen in het aquarium gedaan, maar nu elke keer als ik de slaapkamer waar dit aquarium staat binnen kom zie ik dat de pauwoog nog rond zwemt tot hij mij ziet en gaat dan op zijn zijkant op de bodem liggen en beweegt dan niet meer.

is dit normaal / stress gedrag of is het beter als ik er een andere vis bij doe zodat de pauwoog niet alleen zit. (er zit nu ook nog geen algeneter in het aquarium maar dat zal binnenkort wel moeten denk..
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

Gast

Re: vraag over raar gedrag nieuwe vis

Bericht door Gast »

Als die vis verder wel vrolijk rond zwemt zou ik me er niet zo druk om maken al is het met ontstressen misschien niet helemaal gelukt, maar dat komt wel als je die vis een natuurlijke omgeving biedt.

De vragen die dit bij mij oproept zijn,
Waarom verstopt die vis zich niet gewoon ? (heeft die geen verstop plekjes?) simuleert die een blad dat op de bodem ligt om eventuele jagers om de tuin te leiden ? is het een wildvang dat die dit gedrag vertoond ? Zou die in een schooltje of met een enkele soortgenoot willen leven ?

En waarom moet er een algeneter in ?

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

doemijdiema schreef:Als die vis verder wel vrolijk rond zwemt zou ik me er niet zo druk om maken
hij zwemt niet echt vrolijk rond maar meer schuw een rondje..
doemijdiema schreef:maar dat komt wel als je die vis een natuurlijke omgeving biedt.
hij heeft wel 2 stukken kienhout om te schuilen, maar het is een quarantaine aquarium dus niet volledig aangekleed..
doemijdiema schreef:is het een wildvang dat die dit gedrag vertoond ?
hij heeft wel de wildvang kleuren maar of het wildvang is weet ik niet..
doemijdiema schreef:
En waarom moet er een algeneter in ?
als er straks alg in het aquarium zou komen wil ik er een algeneter in..

Het allervreemdste vind ik nog wel dat het lijkt alsof hij 5 kleine puntige tandjes op zijn onderlip heeft wat ik nog nooit eerder gezien heb bij een pauwoog..

hier een foto van zijn bek maar het is niet echt een duidelijke foto want hij wil nog niet echt op de foto..

Afbeelding
De kunst is steeds meer jezelf te worden, in plaats van te zijn wie anderen verwachten dat je bent...

deefdeef
0-200
0-200

Bericht door deefdeef »

Ik heb even gegoogled op astronotus en tanden en kwam een wellicht interessante site tegen, waar ze beschrijven dat de Astronotus Occelatus op hun zij slapen.

Hieronder staat de link:
http://www.aquariana.be/Site/index.php? ... &Itemid=45

Patman
800-1000
800-1000

Bericht door Patman »

Hij zal toch niet gaan slapen telkens :)... Maar hij kan het dus wel bewust doen, m.a.w. zonder dat dat direct op een stoornis of ziekte zou duiden.

Ik zou een 'overdosis' Aquasafe geven... Daarin zit ook vitamine B (geloof dat het B was..).. wordt de vis rustig van (en dus minder gestresst)..
Groeten,
Patrick

Een dag niet geademd is een dag niet geleefd

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

idd zit daar vitamine B in.

kan het mogelijk zijn dat het bange gedrag vanuit de vorige eigenaar komt? (bijv. vaak op het klas tekken/laten schrikken)

Biancab
400-600
400-600

Bericht door Biancab »

Het zou kunnen dat hij inderdaad nog niet helemaal gewend is..zoals ik uit jou verhaal opmaak is dat ie behoorlijk verwaarloost is door zijn vorige eigenaar..en dan heeft hij even tijd nodig om te merken dat er nu wel goed voor hem gezorgd gaat worden..

wat je zou kunnen doen is er wat grote planten in zetten zodat hij zich hier tussen kan verbergen en zich "veilig" kan voelen..

Verder adviseer ik je om JBL Acclimol anti stress te gebruiken..

als hij wel goed eet, hoef je je niet zoveel zorgen te maken en komt het met de tijd wel in orde..
Grtzz Bianca

Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...

PygoMania
0-200
0-200

Bericht door PygoMania »

Je hebt hier te maken met een behoorlijk intelligente vis, deze vissen hebben vaak even tijd nodig om te wennen ( en in quarantaine zal dat langer duren ). Deze vissen hebben zo een beetje dezelfde eigenschappen als de pygo's, ze nemen hun baasje volledig in hun "geheugen" op, en kijken daarbij een tijdje de kat uit de boom. Maar zodra je ze kennen zullen ze minder schrikkerig zijn, en zullen ze het liefst alleen door jou gevoedert willen worden. Wat heb je hiervoor nodig? ...alleen een hoop gedult. Bij onze pygobabies heeft dit weken geduurt. Van de Oscars heb ik hetzelfde gehoort van een meiske dat deze dieren ook al jarenlang had, zij durfde amper op vakantie omdat de vissen niet wilden eten van haar moeder....
En idd de tandjes zijn heel normaal 8)
i'm the Bengel gotta love me!!!

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

PygoMania schreef:En idd de tandjes zijn heel normaal
je bent de eerste die dat zegt, ik heb zelf ook nog nooit een pauwoog gezien met zulke tandjes en mijn andere pauwogen hebben het ook niet.. :?

Herman
200-400
200-400

Bericht door Herman »

Pauwogen "Astronotus ocellatus" hebben wel degelijk tanden in de bek, maar hebben ook keelkaken zoals alle cichliden die hebben.
Ik ben diverse keren aangevallen door een paartje pauwogen van zo'n 25 cm en dat voelt echt wel, als ze bijten
Het zijn prachtige vissen die een ruim aquarium moeten hebben, dan komen ze pas echt goed tot hun recht.

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Ik moet nog steeds lachen om een verhaal over het uitvangen van een koppel volwassen pauwogen van 30 cm of groter uit een bak van bijna 1000 liter. Het water droop van het plafond. Geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken. Het is eigenlijk bijna jammer dat de jonkies zo mooi zijn (zwart/goud), want ik denk dat ze nogal eens verkeerd terecht komen. Zonde, want dichter bij een hond kom je volgens mij niet met vissen.

Onderwerp auteur
boes
0-200
0-200

Bericht door boes »

het gaat inmiddels goed met de pauwoog, hij eet goed, is al een stuk dikker geworden en hij is al een stuk minder schuw.. :)