afstervende planten en puntalg

Plaats reactie

Onderwerp auteur
FreekDekker Noord-Holland
0-200
0-200

afstervende planten en puntalg

Bericht door FreekDekker »

Dag aquariumvrienden,
Ik zit hier al een tijdje maar nu heb ik hulp nodig.
Ik heb een juwel vision 180
IK had veel planten en die groeiden als een gek. Iedere 2 weken een schaal vol met snoeiafval. ik heb geen voedingsbodem en voeg plantenvoedsel toe en co2.
Toen sloeg het noodlot toe. Van de ene op de andere dag stokte mijn plantengroei. Veel vissen gingen dood, met name de kardinaal tetra's.
Ik had er 2 grote maanvissen in zitten endacht dat het met voer te maken had dus ik heb die eruit gehaald maar het verbeterde niet.
Ik had ook mooie achterwand met mos en ook dat ging heel slecht en ik kreeg veel last van groene alg en zeel veel puntalg op mijn achterwand. Werd er gek van. Wat deed ik verkeerd? Ik deed alles net zoals ik altijd gedaan had. Iedere 2 weken de bezem door de bak en ook het binnenfilter uitspoelen en altijd groeide mijn planten als een gek. soms trok ik alles er uit om uit te dunnen wortels knippen en weer terug plaatsen en het groeide weer als een trein. Kocht nieuwe planten en ook die (voornamelijk rode) gingen dood. Water laten testen bij aquariumboer en was goed?? DE aquariumboer vertelde dat ik mijn filter veel te schoon maakte. Binnenfilter paar keer per jaar was genoeg want in de drab zitten de goede bacteriën. Na waterverversing deed ik wel altijd een scheut bacteriën in het filter.
Ik sta nu echt op het punt om af te stoppen met mijn bak of een heel nieuwe bak te kopen en opnieuw te beginnen. De groene alg blijft nu wel weg maar de vele puntalg op de achterwand krijg ik niet weg en stoort mij zeer. Heb Algeneters in de bak en verledenweek en deze week weer nieuwe plantjes gekocht.
Al met al ik weet het niet dus wie kan mij wat nuttigs vertellen?

dank Freek Dekker

LM87
0-200
0-200

Re: afstervende planten en puntalg

Bericht door LM87 »

Planten die het niet doen en algen klinken als een onbalans. Op afstand is het natuurlijk moeilijk in te schatten wat er precies mis gaat. Je voegt co2 toe? Je bedoelt de vloeibare of gas? Welke plantenvoeding gebruik je? Eventueel supplementen hierop? Hoelang staat je verlichting aan? Welke Planten heb je?

Tip: ik zou voor plantengroei eens kijken wat de waardes precies zijn. Meeste winkels testen namelijk niet alles, maar bijvoorbeeld alleen nitriet, nitraat en KH/GH. Voor rode Planten is ijzer ook belangrijk.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: afstervende planten en puntalg

Bericht door amber98 »

Heb je misschien ook foto’s van je aquarium? Soms kunnen we dan beter zien waar het mogelijk aan ligt. Puntalg gaat niet vanzelf weg, die zul je echt weg moeten krabben.