Om tegemoet te komen aan jouw vraag, heb ik een aantal topics van jou, jouw profiel en enkele reacties van jou gelezen. Natuurlijk willen wij allemaal jou helpen en jou niet de grond in boren of anderzins bekritiseren.
Wat ik tot nu toe heb begrepen, gaat het om jouw guppen. De overige vissen doen het goed? Dat is in ieder geval fijn en natuurlijk geeft dit ook al een beeld. Zelf ben ik geen fan van guppen. Ben er destijds mee begonnen, maar die vissen kweken als konijnen. Daarmee begonnen bij mij ook de problemen. Te veel vis voor in de bak, inteelt wat zorgt voor zwakkere vissen en waterwaarden die erg schommelden. Dit leidde bij mij tot problemen. Ik heb de keuze gemaakt om de laatste guppen die ik had weg te geven aan iemand. Ik heb nu dus geen guppen meer.
Probeer bij jezelf na te gaan waar er een probleem kan zijn. Wij zijn natuurlijk niet op de hoogte van alle ins en outs van jouw bak. Kijk bijvoorbeeld naar de guppen, is er bijvoorbeeld kans op inteelt? Dit zorgt voor zwakkere vissen. Maar kun je zelf niets op dit moment aan doen. Voer je teveel, blijft er bijvoorbeeld te lang voer liggen? Wellicht kun je dan wat minder voeren. Wellicht een te grote belasting in de bak door de vissen? Dan kun je enkele vissen eruit halen door ze bijvoorbeeld te verkopen. Is er iets aan de overleden vis te zien? Schimmel, rare plekken, mager? Wellicht een ziekte waar medicijnen voor te krijgen zijn.
Laat ik vooropstellen dat het een aquarium blijft, waarbij er altijd problemen kunnen blijven ontstaan. Soms weet je gewoon niet waarom een vis doodgaat. Guppen vond ik zelf een zwakke vis, waarbij ik merkte dat bij problemen deze als eerste ziek en of doodgingen. Ook hadden ze bij mij snel last van buikwaterzucht. Hopelijk is dit de laatste voor jou met problemen. Veel succes in ieder geval.