Mag-float Long

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Mag-float Long

Bericht door Nieuweling »

Hey iedereen,

Wij hebben een eheim vivaline 240. De glasdikte staat op 10mm.

We hebben nu voor de ruiten de mag-float long gekocht en staat op de verpakking up to 10mm. (Zie foto )Deze kunnen we toch dan gebruiken voor ons aquarium?

We hadden hiervoor de mag-clean van superfish de mini, maar deze is zo klein dat we heel lang bezig zijn en lijkt ook niet echt sterk genoeg te zijn voor het huidge aquarium om de ruiten schoon te krijgen.

Kunnen we de mag-float long veilig gebruiken of adviseren jullie iets anders?
Afbeelding

Lamith Groningen
0-200
0-200

Re: Mag-float Long

Bericht door Lamith »

Volgens mij moet je deze prima kunnen gebruiken hoor. Zelf ben ik meer van de stokken met daarop mesjes zoals bijv. deze:
Afbeelding

Kwestie van voorkeur uiteindelijk. Ik doe ook alleen de voorkant en niet zo vaak. Mijn slakken en garnalen moeten ook wat te eten houden :)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De dikte heeft te maken met de sterkte van de magneten. Met die tekst zou het inderdaad dus prima moeten zijn voor jullie bak. Echter ben ik geen fan ervan, je maakt snel (diepe) krassen en dat is zonde van je bak. Ik werk liever gewoon met een pluk filterwat tussen mijn vingers en haal het zo weg. Kunst is natuurlijk om de oorzaak van de algengroei weg te halen waardoor je helemaal niks hoeft te gebruiken ;)

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Die stok met een mesje is handig, gewoon filterwat ook, en zelfs een bankpasje voldoet. En algen op de ruit is heel normaal hoor…ik vraag me af of dat echt een duidelijke oorzaak moet hebben.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Ik denk dat de algen wat draadalg zijn, de bak draait nu ongeveer 3-4 wkn. Zou het door de opstart kunnen komen? Moet ik hier evt nog wat mee doen?

Ivm lek van vorig aquarium moesten we direct over naar nieuw aquarium dus er zitten wel al vissen etc in. Niet ideaal maar kon niet anders. We hebben wel inhoud filter hergebruikt, water ook hergebruikt en snelstart bacterieen toegevoegd. Tot op heden zijn mn waterwaarden nog steeds goed en hopen dat het ook zo blijft natuurlijk. We zitten nu alleen ff met de algen

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Draadalg komt vaak door te lang of te sterk licht

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Afbeelding

Afbeelding

Is dit draadalg?

Dus evt verlichting verkorten? Staat nu 10u aan, beter naar 8? En kan je er nog meer aan doen?

Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Die tweede foto is baardalg, mogelijk is de eerste beginnen baardalg. Zie ook:
https://www.aquariumfans.nl/baardalg-ho ... jd-je-dat/

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Thnx voor het artikel! Ga er mee aan de slag

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Eerste is draadalg, licht inderdaad voorlopig op 8 uur zetten. Tweede is baardalg, baardalg ontstaat door te weinig of te schommelende CO2

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Heb gisteren avond nog mn waarden laten testen bij een lfs en alles was goed inclusief de co2 en nh4. Ze snapte niet waardoor de algen opeens zo aanwezig waren.

Enige wat me nu was opgevallen gisteren bij opnieuw instellen van de tijdklok dat deze ook aan gaat midden in de nacht. We hebben net een feestje gehad met kinderen en had er 1 betrapt in de kast, dus misschien dat deze leuk op knopjes heeft zitten duwen 🙈 dus denk dat mn licht dus zonder medeweten tot nu toe een week ook snachts heeft aangestaan. Zou dit de reden kunnen zijn?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Dat is zeker weten een oorzaak. Wellicht handig om kinderslot op de kasten te zetten? Buiten het feit dat dit niet handig is, kan het natuurlijk ook gevaarlijk voor het kind zijn bij alle elektriciteit en kabels. En als het filter uitgetrokken was geworden en je had dat niet opgemerkt, lag vrij snel alles dood in het aquarium, dus kinderslot zou wel fijn zijn voor zo’n gevallen. ;)

CO2 kan echter nooit zomaar “goed” worden genoemd bij het testen. In elke bak is een goede CO2 namelijk anders. De ene bak heeft weinig CO2 behoevende planten en weinig voedingsstoffen, waardoor er weinig CO2 nodig is. In een andere bak is meer CO2 nodig om aan de behoefte van de planten te voorzien. Weer een andere bak heeft heel veel licht, waardoor er meer voedingstoffen en dus ook CO2 aanwezig moet zijn. Etc. De goede hoeveelheid CO2 voor jouw bak, weet je alleen door zelf te ontdekken waar de balans is. Als je geen gasvormige CO2 toevoegt, wel fel (LED)licht hebt en geen drijfplanten, kun je er vaak van uit gaan dat je te weinig CO2 hebt. ;) komt nog bij dat je CO2 niet betrouwbaar kan meten als je met het water naar de LFS bent gegaan, de enige betrouwbare manier is een continu test die de hele tijd in het aquarium hangt. CO2 is namelijk een gas en met het vervoer van het water heeft de CO2 meer dan genoeg tijd om uit te wisselen met de lucht ;)

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Oei! Eens met Amber…de verlichting is de oorzaak…of in ieder geval een belangrijke oorzaak! Zou nu weer goed moeten gaan dus.

Onderwerp auteur
Nieuweling Flevoland
0-200
0-200

Mijn eigen kids weten dat ze er niet in mogen zitten, maar dus is er iets fout gegaan denk ik met de kids visite (veel jonger) Maar kinderslot zou voor mijn kids niet nodig zijn, maar evt alleen voor de visite. Zeker overwegen waard als het makkelijk te doen is.

Welke CO2 test kan ik dan beste doen thuis?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Een continu checker erin hangen. Dit is groene vloeistof die je in een soort glaasje doet die ondersteboven hangt. Je hebt ze van verschillende merken. Deze kleur blauwgroen tot geel naar de hoeveelheid CO2. Je wil graag een lichtgroene kleur hebben. Geel is dodelijk voor vissen, blauw groen/donker groen is veel te weinig CO2