Filter voor 375 liter aquarium

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Filter voor 375 liter aquarium

Bericht door Lamith »

Hoi!
Ik neem binnenkort een 150x50x50 aquarium over van een vriend van mij. Daarvoor heb ik een filter nodig, maar ik vind het moeilijk om een goede hiervoor te kiezen. Ik heb nu een Oase Filtosmart 100 voor mijn 55 liter bak, maar achteraf is de inrichting van het filter toch niet helemaal zoals het zou moeten. Toegegeven, ik papegaai hierbij een beetje de mening van Pondguru op Youtube, die filters beoordeelt en "pimpt". De flow in het buitenfilter is van die filtosmart reeks blijkbaar niet optimaal.

Het aquarium krijgt in ieder geval:
- hevig beplant
- hout en stenen als hardscape
- garnalen, slakken en meerdere schoolvissen met misschien een centerpiece vis

De inhoud van mijn huidige aquarium (kienhout, twee dragonstones, planten, cherry shrimp, twee nerietslakken (duitse helm en zebra) plus 10 rasboras merah) gaat er sowieso in.

Welke filters zouden jullie in dit geval aanraden? Ik kan natuurlijk een fluval fx6 halen, maar die lijkt mij behoorlijk overdreven voor een hevig beplant aquarium en is ook aardig aan de prijs. Andere tips om over na te denken zijn ook welkom :)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Filter voor 375 liter aquarium

Bericht door amber98 »

Na vele buitenfilters gehad te hebben, waren we hier het meest tevreden over JBL ;)

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 31 aug 2023 13:10 Na vele buitenfilters gehad te hebben, waren we hier het meest tevreden over JBL ;)
Goed om te weten. Valt me qua prijs ook nog wel mee. Wat maakt ze voor jullie fijner/beter dan producten van Eheim, Oase of Fluval?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Zuiniger, logische indeling filtermedia, makkelijk vervangbare filtermedia of aan te passen, minder geluid, makkelijker aan de gang te krijgen na onderhoud, zuiniger in energie verbruik etc. Oase hadden we goede hoop mee, maar kreeg de grote bak met 2 filters die overcapaciteit hadden niet getrokken (terwijl er in verhouding weinig belasting op het water was) eheim was niet fijn om mee te werken voor grotere bakken. 1 Filter is ook als snel gaan lekken. Fluval weet ik niet meer precies wat er mee was

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

ah top, thanks voor de reactie. JBL is ook nog goedkoper ook dan een Fluval of Oase, dus dat is helemaal mooi meegenomen. Zelfs Pondguru vindt het een goed filter hahah

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

Toevallig ook ervaring met All Pond Solutions/SunSun filters?

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Nee. Weet ook niet of deze bij normale winkels te koop zijn hier in Nederland. Wel zo handig als je met een garantie geval te maken krijgt.

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 06 sep 2023 14:07 Nee. Weet ook niet of deze bij normale winkels te koop zijn hier in Nederland. Wel zo handig als je met een garantie geval te maken krijgt.
Niet hier te koop inderdaad, maar wel in Duitsland:
https://www.wiltec.de/nl/SunSun-HW-304- ... iaal/50193

Dan heb je alsnog volgens de EU regels recht op 2 jaar aankoopgarantie. Ik zit sterk een filter van hen te overwegen, vooral vanwege de kosten. Ik heb ook een Oase filtosmart 100 van 100 euro aangeschaft en die heeft nu ook al problemen. Vraag me dan af waarom ik meer zou betalen als de "A"-merken ook issues hebben :lol:

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ah ik zag alleen Amazon en aliexpress voorbij komen.

Ik weet niet waarmee de sunsun vergelijkbaar is. Als dit bijv vergelijkbaar is met Superfish, dan raad ik het wel sterk af. Je merkt bij dat soort merken heel snel dat de capaciteit extreem verminderd, waardoor je hem later moet vervangen of er een tweede bij moet zetten en dan ben je alsnog het geld kwijt. Verder zit het verschil vaak in kleine dingen, zoals geen losse onderdelen kunnen kopen maar direct een hele set moeten aanschaffen als er iets kapot is, terug aanzetten is veel lastiger, moeilijk vervangbare filtermedia, niet wisselbare filtermedia als je bijv keramische pijpjes wil ipv bioballen, net te korte filtersponzen waardoor je die weer nieuw kan halen, slechte kwaliteit plastic bijv het aanzuigkorfje of spraybar waardoor je die steeds moet verlangen etc. Dus dat zijn dingen die je uit kan zoeken of dit met de sunsun filters ook is, of dat het wel degelijk gewoon een goed geprijsd model is ;)

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

SunSun is volgens mij exact hetzelfde als een All Pond Solutions. Ik gok Aziatische import waar een eigen merkje op geplakt is. Alternatieven van de grote merken als Oase, Eheim, JBL, Fluval etc. zijn meer dan twee keer zo duur voor hetzelfde volume. Je kunt de All Pond Solutions ook op hun eigen website bestellen met volgens mij ook reserveonderdelen. Het is misschien ergens te mooi om waar te zijn, ik ga het waarschijnlijk toch proberen. Uiteindelijk bepaalt de hoeveelheid biologische filtermedia die erin kan uiteindelijk hoe groot de bak, die je gaat filter, kan zijn. Althans, als je dus Pondguru gelooft haha. Hij heeft wel de Biohome filtermedia mede ontwikkeld, die volgens mij best goed staat aangeschreven. Heb je wel eens van hem gehoord? Ben wel benieuwd hoe mensen met meer eigen ervaring dan ik er tegenaan kijken :)

Qua opbouw is het een simpel filter. 4 bakken voor media en de flow door het filter is van onder naar boven. Dus sponsen onderin, biologische media erachter en dan eventueel nog een fijner sponsje of koolstof mocht dat nodig zijn in de top. Wederom, mijn plan tot nu toe maar sta open voor meer kennis. Heb de Cristalprofi 1902 ook bekeken en is zekers een prima filter maar biedt ongeveer evenveel capaciteit als de SunSun voor wat betaalbaarders. Die SunSun kan me drie keer stuk gaan en dan nog goedkoper dan de Cristalprofi zijn :P

Mocht je zin hebben, hier de SunSun/APS en CristalProfi filmpjes:
https://www.youtube.com/watch?v=TQG0TIR3FZo
https://www.youtube.com/watch?v=VEismrrxY8k

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Nee ik kijk dat soort filmpjes niet echt, omdat ze nog wel eens gesponsord worden door de fabrikanten, dan is je mening niet meer neutraal lijkt me :) qua uitstraling en opbouw, lijkt het heel erg veel op Superfish. Het zou zonde zijn als je hiervoor gaat en later alsnog een duur filter aan moet schaffen, maar uiteraard is het je eigen keuze en wie weet ben je toch tevreden. Ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog je zelf de eisen stelt. Je kan voor de jbl eens kijken naar de prijzen in Duitsland, soms scheelt dat nogal veel ;)

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Koirac »

Sun Sun >https://www.multistrobe.nl/c-192672/webshop/

Ook te bestellen via Bol.com
Ook vijver en koi liefhebber.

Onderwerp auteur
Lamith Groningen
0-200
0-200

Bericht door Lamith »

amber98 schreef: 11 sep 2023 04:22 Nee ik kijk dat soort filmpjes niet echt, omdat ze nog wel eens gesponsord worden door de fabrikanten, dan is je mening niet meer neutraal lijkt me :) qua uitstraling en opbouw, lijkt het heel erg veel op Superfish. Het zou zonde zijn als je hiervoor gaat en later alsnog een duur filter aan moet schaffen, maar uiteraard is het je eigen keuze en wie weet ben je toch tevreden. Ligt er natuurlijk ook aan hoe hoog je zelf de eisen stelt. Je kan voor de jbl eens kijken naar de prijzen in Duitsland, soms scheelt dat nogal veel ;)
Ik snap de huivering hoor, maar deze gast is tot nu toe wel eerlijk naar mijn idee. En die Superfish lijkt er inderdaad veel op. Hoe de Oase nu bij mij draait, geeft mij niet per se heel veel vertrouwen in een A-merk te kopen.
Ik houd ook marktplaats in de gaten voor een gebruikte cristalprofi 1502 of 1902, maar ik vind 300 euro gewoon stompzinnig veel geld voor iets wat niet meer is dan een pomp met een paar bakjes voor media.

off-topic: was het forum offline van het weekend? Kreeg alleen maar 500-fouten
Koirac schreef: 11 sep 2023 09:49 Sun Sun >https://www.multistrobe.nl/c-192672/webshop/

Ook te bestellen via Bol.com

Goed om te weten!

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

De oase hadden wij ook veel meer van verwacht, maar kreeg de bak dus met 2 filters niet getrokken.

Het forum was offline, maar ik heb helaas geen antwoord gekregen van de beheerders waarom..

Koirac Noord-Brabant
0-200
0-200

Bericht door Koirac »

Misschien staat hier ook iets bij : https://www.ho-michielsen.nl/dieren-en- ... e-filters/
Veel van dit type filters uit China worden in Europa op de markt gedumpt onder verschillende merknamen.
Ook vijver en koi liefhebber.