Nieuw aquarium inrichten

Plaats reactie

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Nieuw aquarium inrichten

Bericht door amber98 »

Fijn dat ze toch leuk zijn!

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Ben vandaag toch terug gegaan naar de winkel en heb mijn blauwe tetra's ingerolen voor blauwe neon's. Heb nu een groepje van 20. Ze zijn een stuk kleiner en ook rustiger. Ik denk dat deze beter tot hun recht komen in mijn bak, maar dat gaan we zien. Ze zitten nu een dagje in het donker met een doek ervoor om de prikkels zo veel mogelijk te dempen.

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Na gisteren vooral achter in de bak te hebben gehangen, zijn ze nu als groep de bak aan het verkennen! Erg vermakelijk! Doordat ze een stuk kleiner zijn dan de vorige groep maken ze nu ook gebruikt van de doorgangetjes tussen takken en bladeren :) ben benieuwd of ze zo als groep blijven of dat ze straks ook zelfstandig op pad durven

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

In mijn ervaring blijven ze redelijk veel scholen

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Hi Amber,
Afgelopen donderdag heb ik mijn bak voor het eerst met de nieuwe vissen schoongemaakt. Ongeveer 15L water ververst en planten gesnoeid.

Sinds dien zie ik mijn simulansjes nog amper. Het gaat zelfs zo ver dat ik denk dat een groot deel van de school dood is, al snap ik niet dat ik dan geen een lijkje zie liggen of drijven. Af en toe die ik er wel wat voorbijkomen, maar niet meer een grote groep zoals eerst, zijn er dan ook eerder een paar die voor voedsel even tevoorschijn kijken te komen.

Met de garnalen is niks aan de hand die voorheen vrolijk die de hele bak. Heb jij een idee wat er aan de hand kan zijn of een tip wat te doen? Als ze toch nog leven naar ergens schuilen wil ik ze ook niet extra stress geven..

Muppet1987
1000+
1000+

Bericht door Muppet1987 »

Die schuwheid van de Simulansjes herken ik hier niet….heb er dan wel 50 (eigenlijk 49 en een verstekeling), maar ze zijn absoluut niet verlegen. Heb je een wat donkere bak? Of het licht vol aan? Lichte of donkere bodem? Drijfplantjes?

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Bedankt voor de reactie Muppet!
Heb een donkere bodem en veel drijfplanten. Veel licht heb ik geloof ik niet, maar het kan wel met elkaar temaken hebben want heb dus planten gesnoeid. Het is dus wel iets lichter in de bak dan eerst. Het gedrag herken ik dus ook niet van voor de schoonmaak..

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Als het goed is heb je de 80 cm? Ik zou er nog 10 bijhalen, als de rest nog leeft komen ze veel meer naar voren in een grotere groep. Ik heb er toen ook wat meer bij moeten halen en toen was het gedrag helemaal prima en nooit meer veranderend. Het kan inderdaad samenhangen met het snoeien en überhaupt met je handen in het water zitten. Met een groot aantal heb ik gemerkt dat ze er geen last meer van hebben.

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Oke dan laat ik het voor nu even zo en ga ik na de vakantie periode op zoek naar aanvulling van de school. Tegen die tijd is de beplanting ook weer terug gegroeid, dus dan kan ik gelijk zien of dit inderdaad het probleem was of dat ze toch dood zijn gegaan. Blijf toch bang dat ik iets verkeerds heb gedaan omdat ze tot en met donderdag gewoon normaal rondzwemmen, maar goed daar kan ik nu niks meer aan doen. Dank voor het advies weer!

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Heb inderdaad een 80cm dus het 10 extra heb ik er 30 als iedereen nog leeft :)

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Ik heb even terug gezocht en ik had er 25 in 80cm maar dit was maar 100L bruto. Volgens mij zijn alle bakken van 80cm inmiddels dieper waardoor je meer liters hebt. 30 stuks zou prima moeten gaan.

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Bedankt voor het uitzoeken Amber! Bij wijze van experiment heb ik de verlichting ook wat minder fel gezet. Kijken of dit er iets mee te maken kan hebben.

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Het lijkt toch iets met de hoeveelheid licht van dien te hebben, want nadat ik zoals in het vorige bericht de verlichting minder fel geen gezet kwamen ze weer steeds meer baat voren. In ieder geval bij het voeren heb ik er weer een hoop gezien. Daar ben ik erg blij mee! Ze zeggen echter nog niet zo mooi rond als voor het onderhoud. Wat er nu precies gebeurt is blijft dus een raadsel voor mij. Qua drijfplanten is zo'n 3/4e wateroppervlak bezet, dat lijkt mij al veel?

Voor nu laat ik het licht dus even minder fel. Hopelijk heeft dat niet te veel invloed op de planten. Na de vakantie ga ik de groep uitbreiden met nog 10 visjes, hopelijk gaat het dan beter en kan het licht op termijn weer iets feller.
De Corydoras die ik eigenlijk wilde toevoegen moeten dan iets langer wachten.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Bericht door amber98 »

Fijn dat ze toch weer iets naar voren komen. Is het ook nog denouement groep of zijn er toch wat afgevallen?

Onderwerp auteur
B94
0-200
0-200

Bericht door B94 »

Of het ze allemaal nog zijn was moeilijk te tellen omdat ze zo snel bewegen. Ze zwemmen ook niet als een grote groep maar meerdere kleine clubjes. Heb er sowieso meer dan 10 gezien, dus denk eigenlijk dat ze er allemaal nog zijn :)

Plaats reactie