Vissen/dieren in 20l koudwater aquarium

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Esmeeep
0-200
0-200

Vissen/dieren in 20l koudwater aquarium

Bericht door Esmeeep »

Ik heb een 20l aquarium en hierin zitten nu 2 goudvissen. Ik weet dat dit niet goed is en nu wil ik kijken wat ik wél met deze bak kan. Ik sta open voor ideeën, ik wil het liefst zo veel mogelijk dieren bij elkaar. Ik had gekeken naar guppen en dwergkreeftjes. Ik weet alleen niet of ik hier een combi van kan maken? En zo ja hoeveel van elk soort? Ander advies is ook welkom.

amber98
Lid toezichthoudersteam
Lid toezichthoudersteam

Re: Vissen/dieren in 20l koudwater aquarium

Bericht door amber98 »

Goed dat je inziet dat de goudvissen te klein zitten!
Voor guppen is 20L echter ook te klein en ik zelf zou ook niet snel de keuze maken voor een dwerg kreeft, omdat dit de overige keuze sterk beïnvloed. Ze knippen graag in vissen en garnalen en zijn ook wel redelijk territoriaal.

Wat is koud water bij jou? Hoe koud word het daadwerkelijk? Als dit zo’n 19 graden minimaal is, zullen garnalen en slakken het prima doen. Als de temperatuur in de zomer hoger licht en in de winter minimaal de 19 graden, zal één betta man het ook prima vinden. Deze is te combineren met garnalen en slakken, soms eet een betta wat garnaaltjes op maar als je genoeg plek hebt om te schuilen, valt het vaak wel mee. Neocaridina garnalen heb je in verschillende kleuren, je kunt ze combineren maar ze gaan wel onderling voortplanten en krijgen dan bruine jongen. Je kan uiteraard kijken om bijv een rode betta te nemen en blauwe of gele garnalen. Dan heb je meer kleur variatie. Je hebt ook Pinokkio en japonica garnalen, dat zijn andere makkelijke soorten en wat groter. Caridina garnalen zijn over het algemeen wat lastiger te houden ivm de ph waarde. (Goed bekende caridina soorten zijn bijvoorbeeld de rood met witte of zwart met witte) van slakken heb je ook verschillende kleurrijke soorten. Ik ben altijd verliefd geweest op de vittina waigiensis, laat me denken aan Afrikaanse stijlen. (Ookal komen ze uit Azië haha)