Als de vis 2 jaar in zo weinig water heeft geleefd, is deze erg vergroeid en ga je dit niet meer recht kunnen trekken. Kalk in het water heeft hier geen effect op, het is echt niet nodig om iets met leiding water te doen om dit soort vissen gezond te houden: vrijwel alle vissen worden inmiddels gekweekt op leiding water.
Ga vooral niet zomaar vanalles in het water gooien en uitproberen, ververs het water 1x per week voor 25%, hou de nitriet en nitraat in de gaten (nitriet moet 0 zijn en blijven) en laat voor de rest de vis en het aquarium een tijdje met rust. Even niet aan de gang met zout of medicatie dus. Gewoon lekker water verversen, vis om de dag voeren om de organen niet te veel te belasten, leiding water hoef je niks mee te doen.
Met voller aquarium, bedoel ik letterlijk voller, meer liters (aquarium vullen tot de sierlijst) nogmaals, laat de vis even een tijdje alleen zitten en kijk hoe deze zich ontwikkeld. Je kan drijfplanten toevoegen zodat de vis zich meer op het gemak voel, hier lekker tussen kan gaan hangen. Garnalen zijn gevoelig voor waterwaardes, ik weet niet hoelang je het aquarium nu heb staan? Het water ziet er niet echt schoon uit, is dit oud aquarium water of nieuw leiding water? Wat voor filter zit erop?
Om je voor te bereiden, een vis die 2 jaar in die omstandigheden heeft geleefd, zeker een gourami, zal waarschijnlijk niet lang meer leven. Met het toevoegen van allerlei flesjes, toeters en bellen, verkort je de levensverwachting waarschijnlijk nog meer. Vandaar dat ik aangeef even rustig de vis in het aquarium te laten en pas als het aquarium tip top in orde is en er meer duidelijkheid is over het gedrag en eventuele ziekte van de vis, kun je gaan nadenken over medebewoners
mijn persoonlijke mening en keuze; vis is gigantisch vergroeid, deze had met 2 jaar al op volwassen formaat moeten zijn. Bult word waarschijnlijk veroorzaakt door beknelde organen die wel doorgroeien (buitenkant stopt met groeien, organen groeien altijd verder) het dier heeft hoogstwaarschijnlijk chronische pijn die niet hersteld kan worden, waardoor ik deze vis uit het lijden zou verlossen.