Ik maak mij een beetje zorgen om de waterwaardes, conditie van mijn plantjes en het feit dat er een beetje alg en schimmel begint te groeien. Sorry alvast voor de lap tekst hieronder, ik hoop dat iemand er een beetje wijs uit kan worden
Mijn bak is 70 liter en ik gebruik een extern filter (JBL 402) Ik heb er een grind en voedingsbodem inzitten. De aanwezige stenen en het stuk hout hebben een week in een bak water gelegen die ik meerdere keren per dag gespoeld heb. Vanaf het moment dat de bak onder water stond heb ik de verwarming aangezet en die houdt de boel stabiel op 25 graden.
Mijn aquarium staat nu 7 dagen in te draaien. Ik heb nu 2x Bacto start toegevoegd en 1x Aquastart. (mogelijk in te grote hoeveelheid, de verpakkingen waren niet super behulpzaam met de juiste dosering bepalen). Ik heb de afgelopen 7 dagen middels druppeltests het aquarium gecontroleerd en ter referentie mijn leidingwater. Tevens heb ik de tests dubbel uitgevoerd elke keer om meet en leesfouten te voorkomen. Ik kom elke keer op de volgende waardes uit;
Bak; PH 8, GH 3 en KH 2 (nitriet ook gemeten en die is 0 )
Kraanwater ; PH 7.5, GH 3, KH 2
Ik wil in ieder geval Kardinaal Tetra's in mijn bak gaan houden en las dat deze (net als de meeste tropische visjes) het liefste een PH van tussen de 6 en 7 hebben. Maar ik lees vervolgens ook dat een stabiele waarde veel belangrijker zou zijn dan de aangegeven gewenste waarde. Het liefste ga ik natuurlijk niet teveel met het water rommelen en gezien de waardes tussen aquarium en leidingwater zo gelijkwaardig zijn heb ik het idee dat er in elk niks verkeerds in mijn bak gebeurt (al vraag ik mij wel af waarom de PH in mijn bak hoger ligt).
Het water is de hele week al mooi helder (heb deze nog niet ververst en heb ook het filter nog niet bekeken), met enkel een heel licht olieachtig laagje op het water wat normaal schijnt te zijn. Vandaag merkte ik ineens een heel dun laagje draadalg op het hout, en her en der wat witte pluisjes die sterk op schimmel lijken. Het internet zegt dat de eerste weken wat schimmel op het hout normaal is en niet schadelijk. Ik weet niet precies wat voor hout het is, het komt uit een aquarium winkel en volgens het kaartje was het "golden wood". Ik heb het voordat het de bak in ging goed afgespoeld met lauw water en daarna een weekje laten weken onder water en dat water meerdere malen per dag ververst). Men zegt dat alg altijd het gevolg van een te kort of te veel is en volgens mijn waterwaardes zou de co2 veel te laag zijn. Ook heb ik het idee dat ik teveel licht in de bak heb gehad afgelopen dagen. Ik ga er sowieso een tijdsklok tussen zetten en de nachtstand van de lamp niet meer gebruiken.
Ook lijken een aantal plantjes niet zo gelukkig, ze staan nog overeind en laten geen blad vallen, maar de blaadjes zien er niet zo mooi meer uit. Toen ik de plantjes kocht stonden ze onder water in de winkel, dus het is niet die overgangsfase van droge naar natte bladeren.
Tot slot een paar plaatjes, misschien helpt dat iets;