Wortelhout met schroef
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Wortelhout met schroef
Net nog een leuk stukje wortelhout gekocht. Alleen nu wil hem aan een stabilisator stang vast maken dmv een haakschroefje in het hout te draaien en dan met een tyrip vastmaken aan de stang.
Dan komt het schroefje wel in het water, kan dit kwaad?
Eventueel vastmaken met een stukje siesel touw zou ook kunnen, alleen daar zitten volgens mij looi(?) stoffen in.
Eventueel vastmaken met een stukje siesel touw zou ook kunnen, alleen daar zitten volgens mij looi(?) stoffen in.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Re: Wortelhout met schroef
Rhodan,
Als je schroef gaat gebruiken zorg dan wel voor RVS ( roest vast staal) schroeven, ik heb het zelf met Ty-rap gedaan gaatje in hout geboort en daar de kabelbinder door.
Probeer zo min mogelijk staal o.i.d. in het water te laten komen.
enne Foto'sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
Als je schroef gaat gebruiken zorg dan wel voor RVS ( roest vast staal) schroeven, ik heb het zelf met Ty-rap gedaan gaatje in hout geboort en daar de kabelbinder door.
Probeer zo min mogelijk staal o.i.d. in het water te laten komen.
enne Foto'sssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssssss
idd tyrep of zoiets...is beter..ivm oxcidatie ook van rvs staal....
Grtzz Bianca
Trek wel een duikpak aan en maak van mijn huis een aqua...
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Txs all, ga ik zo nog even naar de bouwmarkt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
Je hoeft je echt geen zorgen te maken over een (ijzeren) schroefje.Rhodan schreef:Net nog een leuk stukje wortelhout gekocht. Alleen nu wil hem aan een stabilisator stang vast maken dmv een haakschroefje in het hout te draaien en dan met een tyrip vastmaken aan de stang.
Vroeger gooiden we expres een roestige spijker in de bodem voor de planten.
Dat werkte perfect en iedereen zweerde erbij, nu koop je dat (Fe) in een flesje of potje en mag je ervoor betalen!
Enigste nadeel zou kunnen zijn, dat door oxidatie de schroef helemaal doorroest en het hout los komt.
Dus op tijd een nieuw schroefje erin draaien.
En gebruik nooit en te nimmer een koperen schroef, dat is funest.
Voor een zeewateraquarium is koper zowieso dodelijk voor alle ongewervelden.
-
jari4now
Kan zijn Herman maar met de huidige manier van verzinken zou ik het toch afraden als het op een andere manier net zo makelijk gaat.
idd heb eens een stuk schroef laten vallen..niet gezien...aantal weken later vergiftiging in mijn water....
oorzaak.....een verroeste schroefkop....resultaat..
hoop geld kwijt aan nieuwe vissen....
oorzaak.....een verroeste schroefkop....resultaat..
hoop geld kwijt aan nieuwe vissen....
Grtzz Bianca
Ja echte ijzeren spijkers en schroeven zoals vroeger, zullen er nu wel niet meer zijn.
Dus roestvrijstaal of een tyrip is vast een veel betere optie nu.
Dus roestvrijstaal of een tyrip is vast een veel betere optie nu.
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Daar zat ik dus ook aan de denken. Tegenwoordig worden er in alles andere stoffen in gedaan voor "verbetering". Heb voor alle zekerheid maar de raad van Jan opgevolgd, Ty-rap gehaald, gaatje geprikt en opgehangen. Bungeld mooi
.
En luitjes weer bedankt.
En luitjes weer bedankt.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
-
jari4now
Jaja heel soms heeft die Jan nog wel eens een helder moment........Hihihihi
volgens mij kan je ook gewoon termisch verzinkte schroeven gebruiken.
overigens zou ik zoizo liever niet in de staba.lisatiestrip willen schroeven, dus waarom gebruik je niet een strak touwtje die je om de stabalisatiestrip bind, dan aan het wortelhout een kunststof haakje maken (of indraaien met schroefdraad? kunstof boutje die je even voorboort?) dan hoef je helemaal niets met ijzer te doen. voorkomt een hoop mogelijke problemen.
@ Herman:
overigens het in de bak gooien van spijkers geloof ik niet zo in. om het roestprocess op gang te houden is veel zuurstof nodig. (roest is oxidatie van ijzer, waarbij dus Oxide, ofwel zuurstof nodig is). onder water is er zo weinig zuurstof dat dat roestproces maar minimaal zou plaatsvinden. en ook de vissen in de bak zullen weer nadelen ervan hebben, want het roestprocess trekt zuurstof weg, waardoor dus de vissen nog maar weinig te ademen hebben
overigens zou ik zoizo liever niet in de staba.lisatiestrip willen schroeven, dus waarom gebruik je niet een strak touwtje die je om de stabalisatiestrip bind, dan aan het wortelhout een kunststof haakje maken (of indraaien met schroefdraad? kunstof boutje die je even voorboort?) dan hoef je helemaal niets met ijzer te doen. voorkomt een hoop mogelijke problemen.
@ Herman:
overigens het in de bak gooien van spijkers geloof ik niet zo in. om het roestprocess op gang te houden is veel zuurstof nodig. (roest is oxidatie van ijzer, waarbij dus Oxide, ofwel zuurstof nodig is). onder water is er zo weinig zuurstof dat dat roestproces maar minimaal zou plaatsvinden. en ook de vissen in de bak zullen weer nadelen ervan hebben, want het roestprocess trekt zuurstof weg, waardoor dus de vissen nog maar weinig te ademen hebben
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Had nog siesel touw liggen, maar daar zitten volgens mij toch ook bepaalde stoffen in?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie
dat durf ik niet zo te zeggen.
Hoi DanteDante schreef: Herman:
overigens het in de bak gooien van spijkers geloof ik niet zo in.
Lees dit artikel van Charles Buddendorf eens goed door, ik hoor ook bij die oude rotten.
http://www.xs4all.nl/~buddendo/aquarium/ijzer.htm
-
Kees
Onderwerp auteur
- Oud teamlid

Dante, ik ook niet, neem dus liever geen risico.
Herman, leuk artikel, mijn scheikunde en biologie is wel wat roestig
.
Maar tegenwoordig zijn er natuurlijk genoeg andere hulpmiddelen die speciaal zijn afgesteld op het aquarium.
Spijkers bij de bouwmarkt daar en tegen niet. Weet ook niet of een spijker uit dit artikel nog de zelfde samenstelling heeft als een spijker die je nu koopt.
Naar mijn idee worden de spijkers tegenwoordig anders behandeld dan vroeger.
Dus ook met dit, waarom het risico lopen?
Herman, leuk artikel, mijn scheikunde en biologie is wel wat roestig
Maar tegenwoordig zijn er natuurlijk genoeg andere hulpmiddelen die speciaal zijn afgesteld op het aquarium.
Spijkers bij de bouwmarkt daar en tegen niet. Weet ook niet of een spijker uit dit artikel nog de zelfde samenstelling heeft als een spijker die je nu koopt.
Naar mijn idee worden de spijkers tegenwoordig anders behandeld dan vroeger.
Dus ook met dit, waarom het risico lopen?
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie
Keessies bakkie