Temperatuur maanvissen.

Plaats reactie

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Temperatuur maanvissen.

Bericht door Kevin »

Hallo beste mensen.

Ik heb hier een 6 tal wildvang maanvissen zwemmen, wat is nou de beste temperatuur om ze te houden en het liefst over laten gaan op kweken.

De temperatuur staat nu op zo'n 27 graden.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

26,5 is genoeg om ze te bewegen tot afzetten, 28 graden om jonge visjes op te kweken, vergeet niet dat de wildvang scalare vaak voorkomt op dezelfde plekken als de discus. 27 graden is dus een prima temperatuur.

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

ik begon te twijfelen omdat je ook vaak leest 29/30 graden kunnen ze prima hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Blijft overigens mooi, maanvissen in een plantenbak.
Afbeelding
Met dank aan mijn vriendin en haar Sony camera die beter is dan die van mij. :roll:

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Het zijn de vissen waar ik ooit de hobby ben mee gestart, daar blijf je toch altijd wel een zwak voor hebben.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

Bij 29 graden heb je binnenkort weer ruimte voor nieuwe planten :lol: .
Het is overigens wel zo dat in de oorspronkelijke biotoop het wel eens voorkomt dat het zo warm wordt, maar dan moet je toch wel flink wat zuurstof toedienen, water neemt met die temperatuur namelijk veel minder zuurstof op.

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Dat is bekend, laat ik de thermostaat lekker staan. Er draaien er al genoeg hier.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Serge
200-400
200-400

Bericht door Serge »

Bij mij hebben ze ook al eitjes afgezet op lagere temperaturen hoor, 24-25 graden, maar het ging uiteraard wel om nakweek, die zijn wat meer gewend, lijkt me. Mooie beesten, ik blijf er ook een zwak voor hebben.

alex
0-200
0-200

Bericht door alex »

kevin schreef:Het zijn de vissen waar ik ooit de hobby ben mee gestart, daar blijf je toch altijd wel een zwak voor hebben.
:oops: euhm, black molly.

Ik zij tegen mijn vrienden als jullie een echt zwarte vis voor mijn verjaardag kopen begin ik een serieus aquarium. :kwnie: :gefeli:

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Zelf zou ik de tempratuur op 28graden houden de maanvis is een vis uit het amazone gebied en daar is er bijna geen afkoeling van het water doordat het zo'n mega watermassa is.
Kweken is opzich niet moeilijk alleen al een wisseling van waterwaarden kan de vissen doen kweken (vooral een lage ph doet schimmelen van eitjes ook voorkomen) PH van 5.5 ,KH3 (trachten zo te houden) en GH 8 tempratuur op 28graden en het lukt wel. Maar om ze normaal te houden is een PH van 6.5 prima.

Wie eet ooit weer eens een schooltje altums neem 8) Maar dan wel de echte hoge en niet die kromvinnen die ze verkopen.

Onderwerp auteur
Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Thanks voor je reactie.

Altum is ook een mooie variant. En dan een mooie grote groep :shock:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Rob Bosman

Bericht door Rob Bosman »

Bij ons hebben ze ook afgezet op 28 a 29 graden gewoon op een blad in de showbak, daarna is onze ervaring kan je het blad eruit halen en apart zetten de larven kan je dan voeren met stofvoer.

Michael
0-200
0-200

Bericht door Michael »

Ik ben een voorstander door de jongen te laten opgroeien met de ouders dus ouders hun broedzorg laten doen. Hierdoor krijgen ze inprentingen en ook zullen ze dan wat sneller groeien je zal wel wat uitval hebben maar dat is meestal minimaal.
Tevens is het dan genieten van de broedzorg als je het nestje weg zal halen kunnen de vissen nog ruzie krijgen ook.

Probleem met weg halen van jongen/larven is vooral de inprentingen die missen ze waardoor ze later niet weten wat gevaar is en hoe ze hun jongen moeten verzorgen ik heb zelf laast een koppel cichliden gekocht waar dit dus ook het geval bij was.... Deze wisten niet eens hoe ze hun eieren moesten verzorgen jammer genoeg :cry: