koolfilter

Dante
600-800
600-800

Re: koolfilter

Bericht door Dante »

ik denk dat de actieve kool vooral juist weer de plantenvoeding gaat uitfilteren ;)

Silvia

Bericht door Silvia »

Silvia schreef:Ik heb ook een vraagje over kool dus zet ik hem hier maar even.

Ik wil een tanganyika opstarten in mijn Tetra 60 liter bak. Nu kan je daar filters voor kopen met en zonder kool erin. Wat zou het beste zijn in dit geval?

Gr. Silvia

Ik vraag hem nog een keertje :D

Kees Zuid-Holland
Oud teamlid
Oud teamlid

Bericht door Kees »

Heb geen verstand van tanganyika, maar denk dat niet echt wezelijk veel uitmaakt.
Heb je problemen, bv water verkleurd, medicatie gebruikt, alleen dan een weekje filteren over kool.
Just A Traveller In Time
Keessies bakkie

jari4now

Bericht door jari4now »

Silvia schreef:
Silvia schreef:Ik heb ook een vraagje over kool dus zet ik hem hier maar even.

Ik wil een tanganyika opstarten in mijn Tetra 60 liter bak. Nu kan je daar filters voor kopen met en zonder kool erin. Wat zou het beste zijn in dit geval?

Gr. Silvia

Silvia,

In jou bak zullen denk ik wieing planten komen, zover ik cichildes ken, voor je planten is het dus niet belangrijk om te weten zoals hier boven wordt besproken.
Verder is het eigenlijk niet écht nodig, wordt vaak gebruikt om alles van toevoegingen zoals o.a. medicijnen uit het water te filteren, het voordeel si dat je wel mét kool je water erg helder filtert, maar wat ik weet van Tangbakken is dat toch al geen probleem.
Ik zou zeggen het is niet nodig en zelfs onnodige uitgaven, ik moet wel eerlijk zeggen dat ik nu een weekje over kool aan het filteren ben om hem ff helder te krijgen, maar na dat weekje gaat het er weer uit ook.
Overigens is kool na 2 à 3 weken uitgewerkt en moet het geregenereerd worden, dus niet gelijk nieuwe kopen

Silvia

Bericht door Silvia »

Ooh dus de kool is eigenlijk meer voor de planten bedoeld dan voor de vissen :)

Dan zal ik inderdaad geen kool hoeven te gebruiken want er komen weinig planten in. :wink:

Thanks voor de antwoorden.

Gr. Silvia

jari4now

Bericht door jari4now »

Nee kool is niet voor de planten bedoelt, kán zelfs negatieve uitwerking hebben op je planten, dit hoeft niet altijd het geval te zijn.
Maar is meer bedoelt om niet wenselijke stoffen uit het water te halen zoals resten van medicijnen e.d.
Maar ik verwacht niet dat het bij jou nodig is, als je alles volgens de "regeltjes" opstart in je bak is het dus eigenlijk overbodig, ik heb de kool ook gekregen toen ik mijn nieuwe bak heb opgestart, maar heeft er nooit in gezeten.

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Zou ik ook zeker niet doen, de kool gaan gebruiken. Weet je hoe duur die filterpads zijn voor die filterters :shock: belachelijk gewoon. Koop en gebruik de pad zonder kool, is hij vies haal het zwarte haakje eraf aan de bovenkant, dan kun je het lange zwarte klemmetje opendoen. Nu kun je het filter materiaal zo van de houder afschuiven en onder de kraan uitspoelen en knijpen. Je hoeft dus echt niet elke 4 weken een nieuwe te kopen.

Dat kleinen zwarte filtersponsje wat er achterzit, moet je zoveel mogelijk vanaf blijven daar gaan juist de bacterieen inzitten zodat je de wit/groene kan uitspoelen. Ook het bakje met bioballen moet je zoveel mogelijk met rust laten.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Silvia

Bericht door Silvia »

kevin schreef:Dat kleinen zwarte filtersponsje wat er achterzit, moet je zoveel mogelijk vanaf blijven daar gaan juist de bacterieen inzitten zodat je de wit/groene kan uitspoelen. Ook het bakje met bioballen moet je zoveel mogelijk met rust laten.
Deze (zwarte filtersponsje) zit als je voor het aquarium staat als eerste in het filter en daarachter het groen/witte of heb ik het nou steeds verkeerd erin zitten? :shock:

Heb nu zonder kool dus dat laat ik fijn zo. :wink:

Johan
0-200
0-200

Bericht door Johan »

volgens mij komt de witte bovenop dan de zwarte en de groene en blauwe
toch wel Nat he ... al dat water !!

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

bij filteren kijk je naar de stroomrichting van het water.

beste is om dan van grof naar fijn toe te filteren.

zelf heb ik: open ruimte onder -> keramische buisjes -> Grove filtermat voor afdekking -> (afhankelijk van de pom) bioballen -> dan grove filterwatten -> fijne filterwatten.

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

jullie zitten helemaal fout met de filterindeling, dit gaat om een EasyCrystal® FilterBox van Tetra.

http://www.tetra.de/tetra/go/F9663E2D7E ... geLanguage

Ja klopt idd Silvia, het kleine zwarte filtertje zit vooraan. Ik had het verkeerd uit mijn hoofdgezegt :oops:
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand

Dante
600-800
600-800

Bericht door Dante »

ahaaa zo te zien werkt dat niet hetzelfde :)

Kevin Noord-Brabant

Bericht door Kevin »

Klopt is net ff anders. Van mij had er wel een iets krachtiger pompje in gemogen, de filtering is wel goed maar je hebt amper stroming in je bak.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand