Is veelvuldig afzetten schadelijk?

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Is veelvuldig afzetten schadelijk?

Bericht door mandyrademaker »

Mijn discussen blijven aan een stuk door leggen, tot 2x toe hebben ze larven gehad, daarna gaat het mis en ruimen ze het nest op, appart zetten in een kale bak vind ik niet leuk voor ze maar.... Nog geen 2 dagen later weer een legsel, nu zeker al 10 legsels in dit tempo geproduceerd. Is dat allemaal wel ok? Put het die vissen niet te veel uit? zo ja, hoe kan ik dit stoppen??? (Nee, niet TOCH APPART ZETTEN!!!! ajb) Ze eten verder goed en zien er prima uit, maar toch.... alvast groeten v. M.

Rob Bosman

Re: Is veelvuldig afzetten schadelijk?

Bericht door Rob Bosman »

Dit blijven ze doen, hebben nu de smaak te pakken en het vrouwtje is dus zeer productief. Zolang ze in een gezelschapsbak blijven zitten zal het heel moeilijk zijn om tot larven te komen. Ruimen doen ze ook instinktief omdat er teveel kapers zijn die de larven op eten.

Ik zou ze echt appart gaan zetten, als ze dan een paar nesten hebben groot gebracht kunnen ze weer terug en zullen ze ook niet meer zo snel gaan leggen.

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Hoi Rob,Ja, ik weet het; ik ben erg eigenwijs, maar ik wil ze liever niet appart hebben. Een nieuwe, grotere bak is in de maak (besteld bij een hobby bouwer in Kampen = bekend???) en over 4 weken een feit. Dan gaan de discussen daarin en de manen blijven in de 1.25. Misschien gaat het dan lukken. Toch weet ik niet of ik het eigenlijk wel wil want de ouderzorg en het idee van die grazende jongen is helemaal geweldig en de ultieme bekroning, maar dan komt er een moment dat die horde er uit moet, opgefokt moet worden in een appart bakkie (m'n man krijgt een rolling!!!!) en nieuwe huizen moeten vinden. Tot nog toe een luxe probleem. Het gaat mij echt om hun gezondheid; hoeveel stress kunnen ze hierbij oplopen, is dat levensbedreigend, hoe lang gaat dit in dit tempo door, kan ik ze iets extra's geven??????????????????????????????????? alvast dank, M

jari4now

Bericht door jari4now »

Mandy....ik weet wel iemand die de zorg van de kleintjes en de behuizing van je wil overnemen...., dus als ze van de huid af zouden zijn en zelfstandig kunnen rondzwemmen.
Dus op het moment dat jij ze uit je bak wil, heb ik wel een leuk onderkomen voor ze.....

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

OK, dat is een optie....uh worden we dan familie???????????????????????????? gr.M

jari4now

Bericht door jari4now »

Als jij dat leuk vind.....worden we een soort van familie...overigens dat zijn we al een beetje....We behoren beide bij de AquaforA familie :mrgreen:

Ik kan ook wel het koppel een tijdje apart zetten en als ze klaar zijn met afzetten komen ze weer terug, maar ik heb het idee dat jij je erg hecht aan je dieren, en ze dus niet voor een tijdje uit logeren kan laten gaan........

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Neeeee, echt niet uit logeren.. :shock: :shock: Trudi en Rudi blijven mooi waar ze zijn!!!!! Me beesies eten uit m'n hand, en ze zijn ook eenkennig; ze zijn al helemaal niet blij als er visite is dus nee, nee, da kennie!! Maar bedankt voor de optie. Ik wil eigenlijk gewoon weten of ze deze periode (hoe lang kan zoiets duren??) goed overleven. gr. M

jari4now

Bericht door jari4now »

Het koppel zal het zeker wel overleven, alleen de kans op kleine is zeer gering, mochten ze er wel komen dan roep je maar, het zal wel sneller voorbij zijn als ze paar keer kleine hebben gehad....

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Nou, daar gaan we dan maar voor, ik vind het zo zielig voor ze (ja ja erg truttig, weet ik) als het steeds mislukt. Maar misschien hebben vissen daar verder geen emotie bij ofzo... na,ja we wachten af en mocht het toch lukken dan laat ik het meteen weten hoor! doei, gr.M

jari4now

Bericht door jari4now »

Ik heb het nooit gevraagd aan ze of ze er emotie bij hebben, en ja ik vindt het eigenlijk ook wel zielig voor ze wel poetsen leggen en broedzorg en steeds geen kids.....

In een kale bak met kegel zetten is écht niet zielig hoor, dan hebben ze wel het gevoel van ouderzorg, en wie weet is het dan al snel over.
Maar wees lief voor ze en wie weet komt het goed.
Wat je wel kan doen is een afscheiding maken in je bak zodat het koppel met de eitjes onbereikbaar zijn voor de rest, dan kunnen ze in alle rust de jongen krijgen en laten grazen....als ze er dan uit moeten wil ik je er wel van verlossen.( de kleintjes dan he)

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Ok, dat afscheiden vind ik ook misschien wel een optie. Ik las iets over een Japanse mat, wat is dat precies, waar is het oorspronkelijk voor bedoeld? Ik zat te denken aan plexieglas met allemaal gaatjes voor de doorstoming. Een netje is niet zo handig denk ik want dat sluit volgens mij niet helemaal lekker af. Zijn er nog andere oplossingen? gr.M

jari4now

Bericht door jari4now »

Mandy, het plexiglas is inderdaar een mooie oplossing, als je daar de mogelijkheden voor hebt zou ik dat zeker doen, maak niet de gaatjes te groot he......

Ohhh enne verwen ons met foto's....

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

Ja, dat kan ik wel doen maar ik ben een comp.barbaar (Wilma Flintstone) dus ik weet niet hoe het moet, ook stap-voor-stap-uitleg schijnt niet te willen lukken(zielig gewoon!!!). Bij nieuwe leden stellen.... Kleine Ariel, dat ben ik dus, daar staan de visjes op (met dank aan Bianca), maar niet bijzonder goed want ik ben helaas ook Paul Huff niet!!!. Ik kan wel naar een E-mail sturen, daar heb ik geen problemen mee, maar helaas heeft Aquafora geen E-mail, dus aj, Ik kan alleen heel levendig uitleg geven! gr.M

Onderwerp auteur
mandyrademaker
0-200
0-200

nee, correctie; foto's staan onder leden en hun bakken. gr.M

Kevin Noord-Brabant
Hoofdbeheerder / oprichter
Hoofdbeheerder / oprichter

Bericht door Kevin »

Een japanse mat bedoelen ze een filterspons maar dan in de vorm van een mat mee, Het voordeel hiervan is dat je voldoende doorstroming hebt en de vissen elkaar niet meer kunnen zien.

Als je foto's op het forum wil hebben en het lukt je niet, mail ze maar naar mij toe.
Groetjes Kevin.

Doe het zelf achterwand