Ik wil een aquarium met garnaaltjes starten, waarschijnlijk vuurgarnaaltjes omdat dit Daarvoor heb ik vandaag het aquarium superfish start 20 goldfish gekocht (20liter).
Volgende week wil ik de plantjes en bodem gaan halen bij een speciaalzaak.
Het is voor mij m'n eerste aquarium, dus ik vind het best een beetje spannend of het allemaal wel goed gaat. Ik zou het zonde vinden als de garnalen bij de start meteen dood zouden gaan. Voordat ik echt ga beginnen heb ik daarom nog wat vragen:
1. Het aquarium staat op dit moment in de vensterbank op het noorden (dus geen directe zon), met dubbelglas. Er komt nog een achterwand in. Is deze plek een probleem? Ik heb een vierkante woonkamer met een hele glazen wand, dus een plek in de schaduw heb ik sowieso niet echt. Als ik nog iets kan verbeteren aan de plek van het aquarium hoor ik het natuurlijk graag
2. Hoeveel planten moet je plaatsen in een aquarium van 20L? Een beetje gevuld aquarium lijkt me wel mooier, zodat je niet tegen de verwarming etc aan zit te kijken, maar ik vind het lastig inschatten. Tips qua plantjes zijn welkom.
3. Wat is een mooi aantal om mee te starten? Als ik de berekening mag geloven kunnen er meer dan 100, maar dat is wat veel om aan te schaffen en beetje geluk gaan ze nog vermeerderen. Ik dacht aan eerst 10 om mee te beginnen en dan na een maand ongeveer nog 10 erbij zetten.
4. Ik laat de bak 4 weken proefdraaien voor ik er garnalen inzet. In sommige artikelen lees ik dat je in die tijd al wel voer in de bak moet doen, zodat je al bacteriën kan kweken. Ik vind het toch een beetje gek, want niemand kan dat voer opeten lijkt me. Wat is jullie advies?
5. Volgens de gebruiksaanwijzing moet je elke week het filter helemaal uitspoelen met kraanwater, terwijl ik sommige artikelen lees dat je het filter beter niet kan uitspoelen omdat je dan de bacteriën weer kwijt bent. Wat is wijsheid?
6.Het filter is een aqua flow 50 van superfish. Er zit een soort verlengstokje aan dat je erop kan zetten, maar wat volgens de gebruiksaanwijzing wel onder water moet. Wat is de functie van dat verlengstokje?
Ik hoop dat ik niet al te domme vragen stel en dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen