Die cm per liter regel is dus niet helemaal goed. Vandaar dat je ook op die website van aquadvisor wees, die houdt met meerdere zaken rekening. Je bak zit echt vol, meer vis er bij plaatsen geeft uiteindelijk problemen. Je kan idd wel een overbezette bak goed draaiende houden maar aangezien je een beginner bent (een ervaren aquariaan houdt geen 28 kardinalen in een 30 liter bak

) moet je daar niet aan willen beginnen. Ervaren mensen kunnen dit vaak wel een tijdje volhouden, maar de foto's en filmpjes die je ziet op internet laten nooit het hele verhaal zien. De meeste vissen kunnen zeker 5 jaar oud worden en veel nog wel ouder, je ziet nooit of die bakken het ook zo lang al goed doen of blijven doen.
Ik zeg trouwens nergens dat gourami's een grote bak nodig hebben, ik zeg dat als je
verschillende soorten gourami's wil houden je echt een hele grote bak nodig hebt, dat is niet hetzelfde. Dwergknorgourami's kan je al prima in een 50 liter bakje houden. Honinggourami's vanaf 60 liter, maar niet bij elkaar! Ze zijn territoriaal en hebben hun eigen ruimte nodig, dit gaat niet lukken met meerdere soorten in 1 bak, hou het bij 1 soort i.c.m. rustige medebewoners dan gaat het prima. In jouw bak zou je mits je vissen verwijderd dus echt wel diamantgourami's kunnen houden, dat zeg ik ook in mijn post. Diamantgourami's zijn behoorlijk grote vissen trouwens dus je zal best een flink aantal moeten verwijderen, maar kunnen verder echt wel in een Rio 180 gehouden worden omdat ze dus rustig zijn, maar niet als je bijvoorbeeld meer dan 1 koppel neemt, daar is de bak niet groot genoeg voor, de mannen hebben dan niet genoeg ruimte om elkaar te kunnen ontlopen en gaan dus vechten (dan zijn ze niet meer rustig nl.)
Je bak heeft een maximum capaciteit, de hoeveelheid liters water kunnen nu eenmaal niet meer vis aan, je geeft zelf al aan dat de afvalstoffen verwerkt moeten worden, je kan nog zoveel planten er in plaatsen maar vol is vol. Ook vinden de vissen het niet prettig om op elkaars lip te zitten, het lijkt misschien niet zo vol maar 28 kardinalen is echt al heel wat, je hebt nu nog jonge dieren maar ze groeien nog wel wat en dan zal je zien dat het echt al vol is. En je geeft ook zelf al aan dat vissen moeten kunnen ademen, met teveel vis levert het water gewoonweg neit genoeg capaciteit om al die vissen in leven te kunnen houden, net als mensen met teveel in 1 ruimte zitten, ook niet fijn.
Ik neem aan dat je het beste voor hebt met je vissen omdat je een passende bak voor ze hebt gekocht, dus dan moet je ze ook een goede en gezonde leefomgeving willen bieden, dat gaat niet als je er toch meer vis in gaat stoppen, daar doe je je dieren geen plezier mee. Een vis kan ook stress ervaren, ze zijn niet zo 'simpel' als veel mensen aannemen.
We hebben allemaal wel eens de verleiding gevoeld om tegen de adviezen in te gaan maar degenen die daar aan toe geven komen zo goed als altijd van een koude kermis thuis.